Wydział Organizacyjno-Prawny (OP)
W strukturze Wydziału Organizacyjno–Prawnego funkcjonują:
- Zespół Radców Prawnych.
Wydział Organizacyjno-Prawny wykonuje zadania własne miasta dotyczące w szczególności:
- zapewnienia prawidłowej obsługi obywateli przez urząd;
- zapewnienia sprawnej organizacji pracy i funkcjonowania urzędu;
- obsługi posiedzeń zwoływanych przez prezydenta, z wyłączeniem posiedzeń zgromadzeń wspólników spółek prawa handlowego z udziałem miasta;
- zapewnienia sprawnej pracy sekretariatu zastępców prezydenta;
- prowadzenia spraw związanych z systemem ubezpieczeń społecznych, zdrowotnych, Funduszem Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, Funduszem Pracy i realizacji obowiązków płatnika składek i podatku dochodowego od osób fizycznych zatrudnionych w ramach stosunku pracy;
- prowadzenia spraw wynagrodzeń i zasiłków z ubezpieczenia społecznego;
- racjonalnego gospodarowania kadrami i funduszem płac;
- prowadzenia spraw płacowych związanych z umowami o pracę, w tym sporządzanie:
- informacji rocznych o dochodach osiągniętych przez osoby pobierające emerytury,
- danych do deklaracji PIT–4R, PIT–11, PIT–40;
- prowadzenia ewidencji zgłoszeń do ubezpieczenia społecznego;
- całokształtu spraw osobowych pracowników urzędu;
- ewidencji i rozliczania czasu pracy;
- całokształtu spraw osobowych kierowników miejskich jednostek organizacyjnych z wyłączeniem jednostek oświaty i zespołu żłobków;
- prowadzenia spraw związanych z obowiązkiem składania oświadczeń prezydentowi, do złożenia których zobowiązane są osoby na podstawie obowiązujących przepisów prawa, z wyłączeniem kierowników jednostek oświatowych i zespołu żłobków oraz osób zarządzających i członków organów zarządzających gminnych osób prawnych;
- koordynowania procesu szkolenia, dokształcania i doskonalenia zawodowego pracowników;
- prowadzenia rejestru skarg, wniosków i ewidencji interwencji oraz nadzoru i koordynowania rozpatrywania skarg, wniosków i interwencji;
- prowadzenia rejestru petycji i sporządzania zbiorczej informacji o petycjach rozpatrzonych w roku poprzednim, przekazywanej do zamieszczenia na stronie internetowej urzędu;
- prowadzenia rejestru wydawanych przez prezydenta upoważnień i pełnomocnictw;
- prowadzenia rejestrów i zbiorów zarządzeń Prezydenta Miasta Piły i zarządzeń kierownika Urzędu Miasta Piły;
- prowadzenia rejestru miejskich jednostek organizacyjnych oraz rejestrów i zbiorów ich statutów i regulaminów organizacyjnych;
- przeglądu i stałego monitoringu Kodeksu Etyki Pracowników Urzędu Miasta Piły;
- monitoringu systemu Katalogu Usług świadczonych przez Urząd Miasta Piły;
- prowadzenia spraw związanych z uiszczaniem składek członkowskich Gminy Piła w związkach i stowarzyszeniach jednostek samorządu terytorialnego;
- koordynowania spraw związanych z kontrolami zewnętrznymi oraz współpracy w tym zakresie ze wszystkimi komórkami organizacyjnymi urzędu;
- prowadzenia spraw związanych z trybem wnioskowym udzielania informacji publicznych, o których mowa w ustawie o dostępie do informacji publicznej oraz ustawie o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego, we współpracy z komórkami organizacyjnymi urzędu;
- prowadzenia zbiorczego rejestru wystąpień oraz dokumentacji kontaktów podejmowanych przez podmioty wykonujące zawodową działalność lobbingową;
- realizowania zadań związanych z tworzeniem, funkcjonowaniem i likwidacją jednostek pomocniczych (osiedli);
- realizowania zadań związanych z ochroną danych osobowych, w tym m.in.:
- realizacji wniosków podmiotów danych osobowych w ramach prawa do kontroli przetwarzanych danych,
- kontroli sposobu realizacji obowiązku informacyjnego, o którym mowa w art. 13 RODO,
- współpracy z komórkami organizacyjnymi urzędu w zakresie przestrzegania przepisów o ochronie danych, szczególnie w zakresie analizy merytorycznej projektów umów powierzenia danych osobowych, w tym realizacji zadań wynikających z podpisanych przez Prezydenta Miasta porozumień i zarządzeń w zakresie ochrony danych”,
- realizowania zadań związanych ze zgłaszaniem wewnętrznych nieprawidłowości oraz ochrony sygnalistów w urzędzie
oraz zadania zlecone dotyczące w szczególności:
- organizowania i przeprowadzenia wyborów Prezydenta RP, wyborów do Sejmu RP i do Senatu RP, wyborów organów jednostek samorządu terytorialnego, wyborów do Parlamentu Europejskiego, referendów;
- organizowania i przeprowadzenia narodowego spisu powszechnego ludności i mieszkań oraz powszechnego spisu rolnego na terenie Miasta Piły.
Zespół Radców Prawnych (ZRP)
Zespół Radców Prawnych świadczy pomoc prawną dla urzędu i rady, polegającą w szczególności na:
- opiniowaniu pod względem formalno–prawnym aktów prawnych organów miasta;
- przygotowywaniu projektów aktów prawnych (w przypadkach, gdy przepisy prawa przewidują nowe zadania dla gmin);
- udzielaniu porad i konsultacji dla poszczególnych komórek organizacyjnych;
- sporządzaniu opinii prawnych;
- występowaniu w charakterze pełnomocnika przed sądami i innymi organami;
- prowadzeniu czynności administracyjno–biurowych poprzez:
- zakładanie teczek akt spraw prowadzonych przez poszczególnych radców prawnych,
- prowadzenie rejestru opinii prawnych, spraw spornych i księgozbioru.
- Pracą Zespołu Radców Prawnych koordynuje radca prawny wyznaczony przez Prezydenta Miasta Piły.
- W Zespole Radców Prawnych występuje stanowisko ds. postępowań spadkowych, właściwe do koordynowania zadań związanych z podejmowaniem i prowadzeniem postępowań spadkowych w stosunku do których istnieje prawdopodobieństwo nabycia spadku przez Gminę Piła oraz przyjęciem spadku wykonywanych w Urzędzie Miasta Piły.
- Przy wydziale działają:
- Pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych (POIN), który wykonuje zadania wynikające z przepisów o ochronie informacji niejawnych,
- Inspektor ochrony danych (IOD), który wykonuje zadania wynikające z przepisów o ochronie danych osobowych,
- Koordynator do spraw funkcjonowania systemu kontroli zarządczej (KZ1),
- Pełnomocnik do spraw wdrożenia systemu zarządzania ryzykiem (KZ2).
|