Wydział Finansowy (FN)
Plac Staszica 10 64-920 Piła tel.: 67 210 42 33
Wydział Finansowy składa się z:
- Referatu Budżetu;
- Referatu Księgowości Urzędu.
Stanowisko |
Telefon |
- stanowisko księgowości podatków i opłat lokalnych |
67 21 04 232 |
- stanowisko księgowości należności niepodatkowych |
67 21 04 245 |
- stanowisko VAT |
67 21 04 444 |
- stanowisko do spraw opłaty skarbowej |
67 21 04 269 |
Referat Budżetu (FNB)
Do zadań Referatu Budżetu należy w szczególności:
- opracowanie procedury uchwalania budżetu oraz ustalanie szczegółowości materiałów planistycznych towarzyszących projektowi budżetu;
- przygotowywanie zasad planowania wraz ze wskazaniem podstawowych parametrów, wzorów dokumentów i terminów do projektu Wieloletniej Prognozy Finansowej;
- przygotowywanie projektu uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami;
- opracowywanie projektu WPF;
- informowanie wydziałów merytorycznych i miejskich jednostek organizacyjnych o wysokości środków zabezpieczonych w projekcie budżetu w celu opracowania planów finansowych;
- informowanie miejskich jednostek organizacyjnych o zmianach planów dochodów i wydatków wprowadzonych w toku wykonywania budżetu;
- opracowywanie układu wykonawczego budżetu;
- przygotowywanie projektów uchwał i zarządzeń w sprawie zmian w budżecie miasta i WPF oraz prowadzenie ich ewidencji;
- sporządzanie zbiorczego zapotrzebowania na środki finansowe wydziałów merytorycznych oraz miejskich jednostek organizacyjnych;
- przygotowywanie dyspozycji na przekazywanie środków finansowych dla gminnych jednostek budżetowych w celu realizacji zadań określonych w budżecie;
- rozliczanie dochodów budżetowych związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostce samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami;
- współpraca z bankami i innymi instytucjami w zakresie obsługi zadłużenia gminy oraz prowadzenie obsługi finansowej i ewidencji z tytułu zaciągniętych kredytów bankowych, pożyczek z funduszy pozabudżetowych i innych źródeł zewnętrznych oraz wyemitowanych obligacji;
- prowadzenie obsługi finansowej i ewidencji z tytułu udzielonych z budżetu pożyczek;
- opracowywanie analiz zdolności kredytowych i innych analiz finansowych oraz udział w negocjacjach dotyczących zaciągania przez gminę długu;
- przygotowanie materiałów do projektu budżetu w zakresie dotyczącym obsługi zadłużenia gminy;
- współpraca z Krajowym Depozytem Papierów Wartościowych, w tym: rejestracja wypłaty odsetek w elektronicznym Systemie Obsługi Emitentów, zamieszczanie raportów bieżących i okresowych, prowadzenie korespondencji;
- sporządzanie informacji z wykonania budżetu;
- przygotowywanie materiałów do projektów przepisów wewnętrznych z zakresu rachunkowości organu;
- prowadzenie ewidencji księgowej budżetu miasta oraz kontrola rozliczeń miejskich jednostek organizacyjnych z budżetem;
- prowadzenie ewidencji księgowej projektów współfinansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz ze środków krajowych (w zakresie dochodów) i współpraca w tym zakresie z innymi wydziałami i miejskimi jednostkami organizacyjnymi;
- sporządzanie inwentaryzacji rocznej sald kont bankowych i sald kont rozrachunkowych organu;
- sporządzanie sprawozdań budżetowych i sprawozdań w zakresie operacji finansowych w obszarze dotyczącym organu Gminy;
- dokonywanie kontroli formalno–rachunkowej sprawozdań budżetowych, sprawozdań w zakresie operacji finansowych oraz sprawozdań finansowych miejskich jednostek organizacyjnych gminy i sporządzanie na ich podstawie sprawozdań zbiorczych (w tym: z zakresu realizacji planu dochodów i wydatków zadań zleconych), a także sporządzanie sprawozdań podatkowych w aplikacji Besti@ na podstawie danych przygotowywanych przez Wydział Podatków i Opłat Lokalnych;
- obsługa Internetowego Systemu Raportów Budżetowych w celu rozliczania się z Wielkopolskim Urzędem Wojewódzkim w zakresie sprawozdań budżetowych i sprawozdań w zakresie operacji finansowych dotyczących zadań zleconych;
- obsługa elektronicznej skrzynki podawczej Urzędu Miasta Piły na platformie ePUAP w zakresie wysyłania sprawozdań w zakresie operacji finansowych gminy;
- obsługa Edytora Aktów Prawnych Legislator;
- sporządzanie rocznego bilansu z wykonania budżetu miasta oraz bilansu skonsolidowanego gminy;
- przygotowywanie projektów uchwał dotyczących budżetu, nieprzypisanych do zadań innych komórek organizacyjnych;
- przekazywanie do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu oraz Wielkopolskiego Urzędu Wojewódzkiego sprawozdań, informacji i dokumentów wynikających z obowiązujących przepisów prawa oraz wnioskowanie o wydanie opinii związanych z budżetem Miasta (w tym poprzez moduł komunikacyjny Urzędowa Poczta Elektroniczna);
- współpraca z Regionalną Izbą Obrachunkową w Poznaniu w zakresie prawidłowości planowania i wykonania budżetu oraz obsługa poczty elektronicznej nadanej gminie przez RIO Poznań;
- realizowanie zadań związanych z podejmowaniem i prowadzeniem postępowań spadkowych, w stosunku do których istnieje prawdopodobieństwo nabycia spadku przez Gminę Piła oraz przyjęciem spadku, wykonywanych w Urzędzie Miasta Piły, zgodnie z odrębnym zarządzeniem;
- realizacja zadań związanych z prowadzeniem spraw organizacyjnych wydziału.
Referat Księgowości Urzędu (FNK)
Do zadań Referatu Księgowości Urzędu należy w szczególności:
- prowadzenie rejestru obcych dowodów księgowych (faktur, rachunków, not) i przekazywanie ich do merytorycznych komórek organizacyjnych celem dokonania czynności kontrolnych;
- wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi oraz wtórnej kontroli zgodności operacji gospodarczych z planem finansowym oraz wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych urzędu;
- realizacja wydatków Urzędu Miasta Piły tj. dokonywanie płatności (sporządzanie przelewów) na podstawie prawidłowo przygotowanych, wprowadzonych do Zintegrowanego Systemu Zarządzania Miastem OTAGO i przekazanych przez merytoryczne komórki organizacyjne do Wydziału Finansowego dowodów księgowych, weryfikacja rachunku bankowego w wykazie podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy VAT, realizacja przelewów przy użyciu schematu podzielonej płatności – SPLIT PAYMENT, zgłaszanie do ZAW-NR podmiotów niezgłoszonych w oficjalnym wykazie podatników podatku VAT;
- współpraca z bankiem prowadzącym obsługę budżetu miasta;
- lokowanie wolnych środków pieniężnych budżetu miasta na lokatach bankowych;
- przygotowywanie wniosków o otwarcie, prowadzenie i zamknięcie rachunków bankowych;
- przygotowywanie do Urzędu Skarbowego zgłoszeń identyfikacyjnych lub zgłoszeń aktualizacyjnych Gminy Piła;
- prowadzenie ewidencji księgowej dochodów (syntetycznej, analitycznej i szczegółowej);
- prowadzenie rachunkowości urzędu zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- prowadzenie ewidencji księgowej projektów współfinansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej (w zakresie wydatków) i współpraca w tym zakresie z innymi komórkami organizacyjnymi;
- obsługa finansowa Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych i sum depozytowych;
- rozliczanie kosztów podróży krajowych i zagranicznych oraz rozliczanie zaliczek służbowych;
- prowadzenie rozliczenia rachunkowo–kasowego inkasentów;
- terminowe sporządzanie odpowiednich deklaracji PIT związanych z umowami cywilno–prawnymi, pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich przez radnych Rady Miasta oraz innymi świadczeniami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych;
- ewidencja druków ścisłego zarachowania;
- przygotowanie projektów przepisów wewnętrznych z zakresu rachunkowości urzędu;
- wystawianie faktur, prowadzenie rejestru sprzedaży i zakupów dla celów rozliczeń podatku od towarów i usług oraz sporządzanie JPK_VAT Gminy Piła z tytułu transakcji realizowanych przez Urząd Miasta Piły;
- sprawdzanie poprawności dokumentowania i rozliczania podatku od towarów i usług przez jednostki organizacyjne Gminy Piła na podstawie dostarczonych przez jednostki organizacyjne Gminy Piła cząstkowych części deklaracyjnych i ewidencyjnych;
- sporządzanie na podstawie cząstkowych części deklaracyjnych i ewidencyjnych zbiorczej części deklaracyjnej i ewidencyjnej Gminy Piła;
- sporządzanie skonsolidowanego Jednolitego Pliku Kontrolnego JPK_VAT Gminy Piła i jej jednostek organizacyjnych oraz oznaczenie właściwego urzędu skarbowego;
- terminowe rozliczanie podatku VAT gminy i jej jednostek organizacyjnych z urzędem skarbowym;
- sporządzanie i terminowe przekazanie do Ministerstwa Finansów zbiorczej części deklaracyjnej i ewidencyjnej w formie Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK_VAT) na podstawie otrzymanych z jednostek organizacyjnych Gminy danych w formie pliku (JPK_VAT);
- przygotowywanie projektów wniosków o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego;
- ewidencja księgowa i sporządzanie sprawozdań statystycznych w zakresie majątku gminy ujętego w księgach rachunkowych urzędu;
- współpraca z Wydziałem Gospodarki Nieruchomościami w zakresie przygotowania niezbędnych danych do sporządzenia informacji o stanie mienia komunalnego;
- sporządzanie sprawozdań budżetowych, sprawozdań z operacji finansowych oraz sprawozdań finansowych (wraz z informacją dodatkową) urzędu;
- sporządzanie inwentaryzacji rocznej sald kont bankowych i sald kont rozrachunkowych urzędu;
- prowadzenie spraw i sprawowanie nadzoru nad prawidłowym dysponowaniem ustalonymi w budżecie środkami finansowymi związanych z działalnością wydziału;
- realizacja zadań związanych z prowadzeniem spraw organizacyjnych wydziału (w zastępstwie);
- przygotowywanie decyzji w sprawie zwrotu opłaty skarbowej;
- wydawanie zaświadczeń przewidzianych w przepisach podatkowych;
- realizowanie zadań związanych z podejmowaniem i prowadzeniem postępowań spadkowych w stosunku do których istnieje prawdopodobieństwo nabycia spadku przez Gminę Piła oraz przyjęciem spadku wykonywanych w Urzędzie Miasta Piły, zgodnie z odrębnym zarządzeniem.
Pracami referatów kierują zastępcy dyrektora podlegli służbowo skarbnikowi - dyrektorowi wydziału.
|