Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X
Urzędu Miasta Piły (Archiwum)
Bip - Strona główna

Rada Miasta

Urząd Miasta

Oświadczenia majątkowe

Załatwianie spraw w Urzędzie

Ogłoszenia i komunikaty »

Prawo lokalne

Przetargi na nieruchomości i ruchomości gminne

Konkursy ofert

Zagospodarowanie przestrzenne

Nabór na stanowiska

Jednostki organizacyjne

Jednostki pomocnicze-Osiedla »

Budżet i mienie Gminy

Raporty o stanie Gminy Piła »

Organizacje pozarządowe

Strategie i programy »

Ochrona środowiska

Informacja publiczna

Konsultacje z mieszkańcami »

Spisy Powszechne

Wybory Powszechne

Zgromadzenia publiczne

Działalność lobbingowa

Polityka prywatności »

Ochrona Danych Osobowych »

Elektroniczna Skrzynka Podawcza »

Dostępność

Miejska Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych »

walidacja css walidacja html

Wydziały i biura - opisy: Wydział Gospodarki Nieruchomościami

Wydział Gospodarki Nieruchomościami (GN)


Dyrektor:  Monika Łukomska
Plac Staszica 10
64-920 Piła
pokój: 124a
tel.: 67 345 11 02
Poczta elektroniczna
wydziału:
  wgn@um.pila.pl

Wydział Gospodarki Nieruchomościami składa się z:

  1. Referatu Terenowo–Prawnego;
  2. Referatu Obrotu Nieruchomościami;
  3. Referatu Gospodarki Gruntami.

Referat Terenowo-Prawny (GNT)


Do zadań Referatu Terenowo-Prawnego należy w szczególności:

  1. opracowywanie danych do projektu budżetu Miasta w zakresie dochodów i wydatków,
  2. przygotowywanie informacji o stanie mienia komunalnego;
  3. sporządzanie opisowych sprawozdań z wykonania planu finansowego wydziału;
  4. prowadzenie spraw i sprawowanie nadzoru nad prawidłowym dysponowaniem ustalonymi w budżecie środkami finansowymi związanymi z działalnością wydziału;
  5. realizacja zadań związanych z prowadzeniem spraw organizacyjnych wydziału;
  6. prowadzenie spraw związanych z opracowywaniem wstępnych projektów podziału nieruchomości gminnych;
  7. obsługa mapy numerycznej Piły;
  8. prowadzenie spraw związanych z nazewnictwem ulic i nadawaniem numeracji porządkowej nieruchomościom w Pile;
  9. prowadzenie ewidencji nieruchomości gminnych;
  10. podziały nieruchomości;
  11. scalenia i podziały nieruchomości;
  12. rozgraniczanie nieruchomości;
  13. prowadzenie spraw związanych z przygotowywaniem wniosków do sądu w sprawach cywilnych i administracyjnych wynikających z zakresu zadań realizowanych przez wydział;
  14. przygotowywanie wspólnie z pracownikami wydziału projektów aktów prawa miejscowego i decyzji administracyjnych wydawanych przez organy Gminy Piła;
  15. ustanawianie ograniczonych praw rzeczowych na nieruchomościach gminnych;
  16. wyrażanie zgody na czasowe zajęcie terenu dla potrzeb realizacji inwestycji;
  17. wyrażanie zgody na dysponowanie gruntem do celów budowlanych na potrzeby realizacji inwestycji liniowych na gruntach gminnych;
  18. współudział w tworzeniu planu wykorzystania zasobu gminnego;
  19. udział w postępowaniu związanym z uporządkowaniem terenów przygotowywanych do zagospodarowania i sprzedaży–rozbiórki budynków;
  20. podejmowanie w uzgodnieniu z Zespołem Radców Prawnych czynności zmierzających do egzekucji zasądzonych od stron kosztów postępowania sądowego;
  21. realizowanie zadań związanych z podejmowaniem i prowadzeniem postępowań spadkowych w stosunku do których istnieje prawdopodobieństwo nabycia spadku przez Gminę Piła oraz przyjęciem spadku wykonywanych w Urzędzie Miasta Piły, zgodnie z odrębnym zarządzeniem;
  22. przygotowywanie dokumentacji do przeprowadzania przetargów na usługi m. in. z zakresu wykonywania operatów szacunkowych, obsługi geodezyjnej, dokumentacji technicznej.

Pracami referatu kieruje kierownik referatu podległy służbowo dyrektorowi wydziału.

Referat Obrotu Nieruchomościami (GNO)


Do zadań Referatu Obrotu Nieruchomościami należy w szczególności:

  1. przygotowywanie projektów aktów prawnych dotyczących obrotu nieruchomościami Gminy Piła;
  2. analiza obrotu nieruchomościami Gminy Piła oraz możliwości ich zagospodarowania;
  3. prowadzenie całości spraw związanych ze zbywaniem nieruchomości gminnych:
     
    1. sprzedaż lub oddanie w użytkowanie wieczyste w drodze przetargu,
    2. sprzedaż lub oddanie w użytkowanie wieczyste w drodze bezprzetargowej;
       
  4. prowadzenie całości spraw związanych ze zbywaniem nieruchomości gminnych z udzieleniem bonifikaty;
  5. prowadzenie całości spraw związanych z wykonaniem prawa pierwokupu;
  6. prowadzenie całości spraw związanych z nabywaniem nieruchomości do zasobu Gminy Piła w szczególności w ramach:
     
    1. zamiany nieruchomości pomiędzy Gminą Piła a osobami fizycznymi lub prawnymi, inną jednostką samorządu terytorialnego bądź Skarbem Państwa,
    2. darowizny nieruchomości,
    3. zakupu nieruchomości,
    4. wywłaszczenia,
    5. wykonania prawa odkupu;
       
  7. prowadzenie całości spraw związanych z przejmowaniem nieruchomości za zaległości podatkowe w oparciu o ustawę z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa;
  8. prowadzenie całości spraw związanych z komunalizacją mienia;
  9. prowadzenie całości spraw związanych z postępowaniem regulacyjnym nieruchomości wynikającym z przepisów ustaw o stosunku Państwa Polskiego do kościołów różnych wyznań;
  10. prowadzenie całości spraw związanych z wnoszeniem nieruchomości jako wkładów niepieniężnych (aporty) do spółek;
  11. prowadzenie całości spraw związanych z ustalaniem odszkodowania za nieruchomości przejęte pod drogi gminne (art. 98 ustawy o gospodarce nieruchomościami);
  12. prowadzenie całości spraw związanych z regulacją stanów prawnych nieruchomości gminnych na podstawie odrębnych przepisów;
  13. wydawanie na wniosek właściciela nieruchomości zezwoleń na wykreślenie hipotek w księgach wieczystych oraz innych ciężarów i ograniczeń wpisanych na rzecz Gminy Piła, związanych ze spłatą ratalną należności oraz z udzieloną przy zbyciu nieruchomości gminnych bonifikatą;
  14. prowadzenie całości spraw związanych z żądaniem zwrotu udzielonej bonifikaty;
  15. przygotowywanie dokumentacji do przeprowadzania przetargów na usługi z zakresu sporządzania świadectwa charakterystyki energetycznej;
  16. sporządzanie planu wykorzystania zasobu gminnego;
  17. prowadzenie spraw związanych z obsługą wspólnot mieszkaniowych;
  18. przyjmowanie zakładowych budynków mieszkalnych na podstawie ustawy z dnia 12 października 1994 r. o zasadach przekazywania zakładowych budynków mieszkalnych przez przedsiębiorstwa państwowe;
  19. udzielanie informacji w sprawie nabycia nieruchomości w ramach rekompensaty za mienie pozostawione poza granicami państwa;
  20. prowadzenie spraw związanych z roszczeniami właścicieli nieruchomości wynikających z obniżenia wartości użytkowej ich nieruchomości wskutek uchwalenia lub zmiany miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.

Pracami referatu kieruje kierownik referatu podległy służbowo dyrektorowi wydziału.

Referat Gospodarki Gruntami (GNG)


Do zadań Referatu Gospodarki Gruntami należy w szczególności:

  1. prowadzenie całości spraw związanych z wydzierżawianiem, wynajmowaniem i użyczaniem nieruchomości gminnych;
  2. naliczanie opłat za bezumowne korzystanie z nieruchomości gminnych;
  3. wydawanie, na wniosek właściciela nieruchomości, zezwoleń na wykreślenie z księgi wieczystej hipoteki związanej z przekształceniem prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości;
  4. rejestracja użytkowników wieczystych nieruchomości gminnych i wysokości opłat rocznych z tym związanych (przypisy opłat) oraz uwzględnianie wszystkich zmian związanych z obrotem prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowych stanowiących własność Gminy Piła;
  5. realizacja wniosków w sprawie udzielenia bonifikaty od opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego;
  6. aktualizacja opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego i trwałego zarządu nieruchomości gminnych;
  7. przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności;
  8. ustalenie opłat adiacenckich z tytułu wzrostu wartości nieruchomości, powstałego w wyniku jej podziału lub na skutek wybudowania urządzeń infrastruktury technicznej;
  9. ustalanie opłat związanych ze wzrostem wartości nieruchomości w przypadku uchwalenia lub zmiany miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego;
  10. prowadzenie spraw związanych z roszczeniami właścicieli nieruchomości wynikających z obniżenia wartości użytkowej ich nieruchomości wskutek uchwalenia lub zmiany miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego;
  11. współpraca z Referatem Obrotu Nieruchomościami w prowadzeniu spraw związanych z obsługą wspólnot mieszkaniowych;
  12. prowadzenie całości spraw związanych z oddaniem nieruchomości w trwały zarząd;
  13. prowadzenie spraw z wniosku spółdzielni mieszkaniowych o wyrównanie terminów wieczystego użytkowania w oparciu o ustawę o spółdzielniach mieszkaniowych;
  14. prowadzenie spraw związanych z zadaniami gospodarki rolnej;
  15. wydawanie zaświadczeń dla celów emerytalno–rentowych o pracy w gospodarstwie rolnym;
  16. potwierdzanie umów dzierżaw gruntów rolnych dla celów ubezpieczenia społecznego rolników;
  17. prowadzenie spraw związanych z żądaniem zwrotu udzielonej bonifikaty z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności;
  18. nadzorowanie spraw związanych z nieprawidłowym zagospodarowaniem gruntów oddanych w użytkowanie wieczyste, w celu naliczenia dodatkowych opłat za niedotrzymanie terminów zagospodarowania nieruchomości bądź przedłużanie lub wyznaczenie dodatkowych terminów zagospodarowania nieruchomości;
  19. prowadzenie całokształtu spraw związanych ze zwrotem podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej;
  20. prowadzenie ewidencji zobowiązań Gminy Piła wobec Skarbu Państwa z tytułu użytkowania wieczystego gruntów;
  21. aktualizacja stop procentowych związanych z naliczeniem przypisanych należności Gminy Piła;
  22. dokonywanie w systemie informatycznym przypisów, odpisów i korekt w zakresie naliczanych należności Gminy Piła;
  23. udział w postępowaniu związanym z uporządkowaniem terenów przygotowywanych do zagospodarowania i sprzedaży – rozbiórki budynków;
  24. współpraca przy przygotowywaniu i aktualizacji regulaminu korzystania z lotniska;
  25. podejmowanie czynności w zakresie realizacji postanowień umowy darowizny nieruchomości, w szczególności w celu utworzenia lotniska cywilnego użytku publicznego;
  26. wyrażanie zgody na czasowe zajęcie nieruchomości;
  27. obciążanie nieruchomości ograniczonymi prawami rzeczowymi;
  28. współudział w tworzeniu planu wykorzystania zasobu;
  29. analiza możliwości zagospodarowania nieruchomości;
  30. wyrażanie zgody na dysponowanie gruntem do celów budowlanych;
  31. opiniowanie projektów budowy, przebudowy, modernizacji i remontów urządzeń infrastruktury technicznej;
  32. podejmowanie czynności w celu wyłonienia podmiotów do realizacji usług związanych z obsługą nieruchomości;
  33. obsługa techniczna nieruchomości, w tym m. in. zapewnienie prowadzenia książek obiektów budowlanych, przeglądy techniczne;
  34. nadzór nad utrzymaniem porządku i czystości na nieruchomości;
  35. współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi urzędu;
  36. prowadzenie dokumentacji akt, archiwizacja akt.

Pracami referatu kieruje kierownik referatu podległy służbowo dyrektorowi wydziału.