KARTA ARCHIWALNA
Wydział Gospodarki Nieruchomościami
Naczelnik: Cyryla Dobecka
|
Poczta elektroniczna wydziału: wgn@um.pila.pl |
Z-ca Naczelnika: Ryszard Kocikowski
|
|
Wydział wykonuje zadania przy pomocy:
- Referatu Terenowo-Prawnego;
- Referatu Obrotu Nieruchomościami;
- Referatu Gospodarki Gruntami.
Referat Terenowo-Prawny - GNT
Do zadań Referatu Terenowo-Prawnego należy:
- opracowywanie danych do projektu budżetu Gminy w zakresie dochodów i wydatków;
- nadzór i sporządzanie opisowych sprawozdań z wykonania budżetu Gminy w zakresie pracy Wydziału;
- prowadzenie spraw i sprawowanie nadzoru nad prawidłowym dysponowaniem ustalonymi w budżecie środkami finansowymi związanymi z działalnością Wydziału;
- realizacja zadań związanych z prowadzeniem spraw organizacyjnych Wydziału;
- prowadzenie spraw związanych z opracowywaniem wstępnych projektów podziału nieruchomości gminnych;
- obsługa mapy numerycznej Piły;
- prowadzenie spraw związanych z nazewnictwem ulic i nadawaniem numeracji porządkowej nieruchomościom w Pile;
- prowadzenie ewidencji nieruchomości gminnych dla celów podatkowych;
- przygotowywanie przetargów na usługi geodezyjne;
- ewidencja nieruchomości gminnych;
- rozgraniczanie nieruchomości;
- przygotowywanie projektów aktów prawa miejscowego i decyzji administracyjnych wydawanych przez organy Gminy wspólnie z pracownikami Wydziału;
- prowadzenie spraw związanych z przygotowywaniem wniosków do sądu w sprawach cywilnych i postępowaniu windykacyjnym;
- występowanie w procesach cywilnych w sprawach: postępowań spadkowych, zasiedzenia, darowizny i zrzeczenia.
Referat Obrotu Nieruchomościami - GNO
Do zadań Referatu Obrotu Nieruchomościami należy:
- przygotowywanie projektów aktów prawnych dotyczących zbywania nieruchomości Gminy Piła;
- analiza obrotu nieruchomościami Gminy Piła oraz możliwości ich zagospodarowania;
- prowadzenie całości spraw związanych ze sprzedażą:
- nieruchomości zabudowanych i niezabudowanych w trybie przetargowym,
- udziałów w nieruchomościach zabudowanych lub niezabudowanych w trybie przetargu lub bezprzetargowym,
- nieruchomości przeznaczonych na poprawienie warunków zagospodarowania nieruchomości przyległych w trybie przetargu lub bezprzetargowym,
- nieruchomości niezbędnych do racjonalnego korzystania z budynku mieszkalnego, w przypadku gdy posadowiony jest na działce nie spełniającej wymogów działki budowlanej,
- prowadzenie całości spraw związanych ze zbywaniem lokali mieszkalnych stanowiących własność Gminy Piła na rzecz ich najemców;
- prowadzenie całości spraw związanych ze sprzedażą nieruchomości Gminy Piła z zastosowaniem bonifikaty;
- prowadzenie całości spraw związanych z oddaniem w użytkowanie wieczyste nieruchomości stanowiących własność Gminy Piła;
- prowadzenie całości spraw związanych z darowizną nieruchomości stanowiących własność Gminy Piła;
- prowadzenie całości spraw związanych ze zbywaniem domów jednorodzinnych stanowiących własność Gminy Piła;
- wydawanie zaświadczeń o spłacie należności z tytułu nabycia lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego w systemie ratalnym;
- wydawanie, na wniosek właściciela nieruchomości, zaświadczeń o zgodzie na wykreślenie z księgi wieczystej hipotek, ciężarów i ograniczeń wpisanych na rzecz Gminy Piła;
- sprzedaż prawa własności nieruchomości stanowiących własność Gminy Piła na rzecz użytkowników wieczystych, będących osobami fizycznymi lub osobami prawnymi;
- prowadzenie spraw związanych z żądaniem zwrotu udzielonej bonifikaty;
- prowadzenie całości spraw związanych z użyczaniem nieruchomości stanowiących własność Gminy Piła, w tym przygotowanie projektów umów użyczenia i nadzorowanie przestrzegania warunków tych umów;
- prowadzenie spraw związanych z nabywaniem nieruchomości:
- na cele inwestycji miejskich,
- do zasobu Gminy na wniosek właścicieli w związku z przeznaczeniem nieruchomości w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego na cele inwestycyjne,
- wykupy pod drogi gminne i ustalanie odszkodowania za drogi przejęte z mocy prawa,
- prowadzenie spraw związanych z zamianą nieruchomości Gminy na nieruchomości innych osób (prawnych i fizycznych) w związku z roszczeniami tych osób o regulacje stanu prawnego;
- prowadzenie spraw związanych z przejmowaniem nieruchomości za zaległości podatkowe w oparciu o ustawę z dnia 29 sierpnia 1997 r. ordynacja podatkowa;
- prowadzenie spraw w zakresie uwłaszczenia w trybie art. 204 i 207 ustawy o gospodarce nieruchomościami;
- prowadzenie spraw związanych z komunalizacją mienia;
- prowadzenie spraw związanych z postępowaniem regulacyjnym nieruchomości wynikającym z przepisów ustawy o stosunku Państwa Polskiego do kościołów rożnych wyznań,
- prowadzenie dokumentacji akt przekazywanych do archiwum zakładowego,
- współpraca z Miejską Pracownią Urbanistyczną, Wydziałem Architektury, Wydziałem Finansowym, Wydziałem Inwestycji i Nadzoru, Miejskim Zakładem Gospodarki Mieszkaniowej, Zarządem Dróg i Zieleni w Pile, a także Pilskim Towarzystwem Budownictwa Mieszkalnego w sprawach związanych z wykonywaniem zadań należących do zakresu działania referatu.
Referat Gospodarki Gruntami - GNG
Do zadań Referatu Gospodarki Gruntami należy:
- prowadzenie całości spraw związanych w wydzierżawianiem i wynajmowaniem gruntów Gminy Piła,
- naliczanie opłat za bezumowne korzystanie z gruntów Gminy Piła,
- wyrażanie zgody na czasowe zajęcie terenu dla potrzeb wykonywania inwestycji,
- prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem prawa pierwokupu,
- uwzględnianie wszystkich zmian związanych z obrotem prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowych stanowiących własność Gminy Piła i ustalenie na dzień 1 stycznia danego roku płatników opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego,
- rejestracja użytkowników wieczystych gruntów gminnych i wysokości opłat rocznych z tym związanych ( przypisy opłat),
- realizacja wniosków w sprawie udzielenia bonifikaty od opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego,
- realizacja wniosków w sprawie odroczenia terminów płatności opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego,
- aktualizacja opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego i trwałego zarządu nieruchomości Gminy Piła,
- przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności,
- ustalanie opłat adiacenckich z tytułu wzrostu wartości nieruchomości, powstałego w wyniku jej podziału lub na skutek wybudowania urządzeń infrastruktury technicznej,
- ustalenie rent planistycznych związanych ze wzrostem wartości nieruchomości w przypadku uchwalenia lub zmiany planu zagospodarowania przestrzennego,
- prowadzenie spraw związanych z roszczeniami właścicieli nieruchomości wynikającymi z obniżenia wartości użytkowej ich nieruchomości wskutek uchwalenia lub zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,
- prowadzenie spraw związanych z obsługą wspólnot mieszkaniowych,
- przyjmowanie zakładowych budynków mieszkalnych na podstawie ustawy z dnia 12.10.1994 r. o zasadach przekazywania zakładowych budynków mieszkalnych przez przedsiębiorstwa państwowe oraz ustawy z dnia 08.09.2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” - dot. budynków PKP,
- ustanawianie służebności drogowych i gruntowych na nieruchomościach Gminy Piła,
- wydawanie decyzji o ustanawianiu trwałego zarządu, wygaszaniu zarządu lub przekazaniu zarządu między jednostkami,
- prowadzenie spraw z wniosku spółdzielni mieszkaniowych o wyrównanie terminów wieczystego użytkowania w oparciu o ustawę o spółdzielniach mieszkaniowych,
- prowadzenie spraw związanych z zadaniami gospodarki rolnej i wodnomelioracyjnej,
- wydawanie zaświadczeń dla celów emerytalno-rentowych o pracy w gospodarstwie rolnym,
- prowadzenie dokumentacji akt przekazywanych do archiwum zakładowego,
- współpraca z Miejską Pracownią Urbanistyczną, Wydziałem Architektury, Wydziałem Finansowym, Wydziałem Inwestycji i Nadzoru oraz Zarządem Dróg i Zieleni w Pile w sprawach prawidłowego wykonywania zadań należących do zakresu działania referatu.
|