Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X
Urzędu Miasta Piły (Archiwum)
Bip - Strona główna

Rada Miasta

Urząd Miasta

Oświadczenia majątkowe

Załatwianie spraw w Urzędzie

Ogłoszenia i komunikaty »

Prawo lokalne

Przetargi na nieruchomości i ruchomości gminne

Konkursy ofert

Zagospodarowanie przestrzenne

Nabór na stanowiska

Jednostki organizacyjne

Jednostki pomocnicze-Osiedla »

Budżet i mienie Gminy

Raporty o stanie Gminy Piła »

Organizacje pozarządowe

Strategie i programy »

Ochrona środowiska

Informacja publiczna

Konsultacje z mieszkańcami »

Spisy Powszechne

Wybory Powszechne

Zgromadzenia publiczne

Działalność lobbingowa

Polityka prywatności »

Ochrona Danych Osobowych »

Elektroniczna Skrzynka Podawcza »

Dostępność

Miejska Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych »

walidacja css walidacja html
Strona główna » Strategie i programy rozwojowe » Piła 2000

Strategie i programy rozwojowe: Piła 2000

STRATEGIA ROZWOJU MIASTA PIŁA – 2000+

19 września 1994 roku Zarząd Miejski w Pile podjął decyzję o przystąpieniu do opracowania programu strategicznego "Strategia rozwoju miasta Piła 2000".

Celem opracowania "Strategii Rozwoju Miasta Piła - 2000+" było wypracowanie spójnego programu określającego zakres niezbędnych do podjęcia działań na okres 15 lat, uwzględniających wzrastające potrzeby ludności, szybkie tempo rozwoju gospodarczego miasta oraz wymogi ochrony środowiska.

Pierwszym etapem prac było rozpoznanie i ocena stanu istniejącego różnych dziedzin życia miasta, zawarte w opracowanym przez Wydział Rozwoju Miasta “Raporcie o stanie społeczno-gospodarczym miasta - Piła 1994”. Jednoczesnie w czerwcu i lipcu 1995 roku przeprowadzone zostały badania socjologiczne na temat "Problemy miasta Piły w opinii mieszkańców". Badanie to obok walorów poznawczych miało również cel praktyczny - dostarczenie Zarządowi przesłanek do podjęcia decyzji dotyczących przyszłości miasta, jej rozwoju oraz umożliwienie weryfikacji dotychczasowych działań. Ogółem badaniem objęto 1.102 osoby.Badania obejmowały problematykę, m.in.:
  • więzi oraz identyfikację mieszkańców z miastem Piłą
  • sytuacji materialnej i mieszkaniowej mieszkańców
  • hierarchizacji problemów w mieście oraz na osiedlach
  • postawy wobec prywatyzacji majątku miasta
  • postawy mieszkańców wobec modelu samorządności.
Wyniki badań pozwoliły określić skalę problemów i potrzeb miasta w odczuciu mieszkańców różnych w różnym wieku, wykształceniu, stopniu zamożności, potrzebach itp.

W październiku 1994 roku Prezydent Miasta powołała 8 zespołów roboczych zajmujących się niżej wymienioną problematyką:
  • mieszkalnictwem
  • komunikacją
  • infrastrukturą techniczną
  • infrastrukturą społeczną
  • gospodarką
  • ochroną środowiska
  • współpracą zagraniczną i promocją miasta
  • bezpieczeństwem.
W zespołach roboczych pracowali pracownicy Urzędu Miejskiego - wszystkich wydziałów, radni Rady Miejskiej, specjaliści różnych dziedzin reprezentujący pilskie środowiska.
Zespoły robocze określiły skalę potrzeb miasta w różnych dziedzinach i wstępnie sformuowały tezy do opracowywanego programu strategicznego rozwoju miasta.

Równocześnie z pracami nad opracowaniem Strategii trwały prace nad “Studium uwarunkowań rozwoju przestrzennego miasta” - prowadzone przez Wojewódzkie Biuro Urbanistyki i Architektury - zlecone i sfinansowane przez Gminę Piła.

Program "Strategicznego Rozwoju Miasta Piła - 2000+" składa się z czterech podstawowych elementów:
  • oceny stanu obecnego i ustalenia problemów, których rozwiązanie decyduje o przyszłości miasta
  • wyznaczenia pola możliwego działania okreslonego przez szanse i zagrożenia
  • wskazania kierunków działania w oparciu o przyjete priorytety
  • określenie zakresu instytucjonalnej i społecznej odpowiedzialności, regulowanej systemem prawnym i organizacyjnym.
W lipcu 1995 roku powołana została przez Prezydenta Miasta Rada Programowa do pracy, w której zaproszone zostały osoby o uznanym autorytecie reprezentujące pilskie środowiska, przedstawiciele Rady Miejskiej, pracownicy Urzędu Miejskiego:
  • Maria Bochan - prezes Towarzystwa Miłoścników Miasta Piły - dyrektor Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej
  • † ks. prałat Kazimierz Helon - proboszcz parafii św. Stanisława Kostki
  • Wojciech Kochanek - członek Pilskiej Izby Gospodarczej - dyrektor “Kredyt Banku SA”
  • gen. Zenon Kułaga - szef Wojewódzkiego Sztabu Wojskowego
  • Wiktor Piorkowski - Starszy Cechu Rzemiosł Różnych
  • Andrzej Gawłowski - przewodniczący Rady Miejskiej w Pile
  • Zbigniew Król - przewodniczący Komisji Budżetu i Programowania Rozwoju Miasta Rady Miejskiej w Pile
  • Jerzy Mac - przewodniczący Komisji d/s Gospodarki Miejskiej Rady Miejskiej w Pile
  • Bożenna Stankiewicz - członek Zarządu Miejskiego - radna Rady Miejskiej
  • Janusz Skwarczyński - Komendant Rejonowej Komendy Policji w Pile
  • Jerzy Wołoszyński - Wiceprezydent Miasta Piły
  • Leonard Wesołowski - przewodniczący Komisji Społeczno-Samorządowej Rady Miejskiej w Pile
  • Mirosława Dziuba - naczelnik Wydziału Rozwoju Miasta - pełnomocnik Prezydenta d/s opracowania programu strategicznego.
Wszyscy uczestnicy prac nad strategia uczestniczyli w seminarium zorganizowanym przez Urząd Miejski - prowadzonym przez pracownika naukowego Wyższej Szkoły Handlowej w Warszawie - Katedry Samorządu Terytorialnego i Gospodarki Lokalnej w zakresie metodologii opracowywania strategii miejskiej, analizy możliwości rozwoju miasta.

Rada Programowa na podstawie szczegółowej analizy merytorycznej oceny stanu w mieście (Raport - Piła 94), uwarunkowań przestrzennych rozwoju miasta (zapisy studium uwarunkowań rozwoju przestrzennego), opinii mieszkańców miasta, dokonała oceny silnych i słabych stron, szans i zagrożeń rozwoju miasta w trzech aspektach:
  • gospodarczym
  • społecznym
  • ekologicznym ze szczególnym poszanowaniem przestrzeni.
Sformułowana została koncepcja Strategii umiarkowanego rozwoju - oparta przede wszystkim na siłach własnych gminy, racjonalnym gospodarowaniu jej majątkiem oraz wykorzystaniu dostępnych środków realizacyjnych (dotacje, kredyty, inne).

Działania strategiczne gminy ukierunkowane zostały na długookresowy zrównowazony rozwój z wyraźną koncentracją działań zmierzających do poprawy jakości życia mieszkańców.

W celu zidentyfikowania problemów i procesów podzielono opracowanie na trzy części:
  • Cele gospodarcze
  • Cele społeczne
  • Cele ekologiczne.
Jednoczesnie zastosowano system uszczegółowienia zapisów od celu nadrzędnego, poprzez cele główne, cele pośrednie oraz zadania do wykonania.

Przyjęto czasookres realizacji Strategii na 15 lat w III etapach na 4 lata, na lata:

I etap realizacji - lata 1997-1998
II etap realizacji - lata 1999-2002
III etap realizacji - lata 2003-........

Zadania zostały oszacowane finansowo i porównane globalnie z możliwościami finansowymi gminy zapisanymi w rocznych budżetach miasta. Wskazane zostały również osoby odpowiedzialne za realizację poszczególnych zadań oraz za koordynację prac nad programem i jego wdrażaniem.

Priorytety doboru zadań, zapisane cyklami realizacji w latach określone zostały na podstawie opinii mieszkańców w zakresie najpilniejszych potrzeb na poszczególnych osiedlach kontynuacji już rozpoczętych zadań inwestycyjnych oraz opinii mieszkańców wyrażonych na corocznych spotkaniach Prezydenta Miasta z mieszkańcami poszczególnych osiedli. Przyjęto następujące założenia:
  • wprowadzono do realizacji w pierwszej kolejności zadania kontynuowane oraz posiadające opracowaną dokumentację techniczną
  • przy określeniu nakładów na zadania współfinansowane z innych źródeł, przyjęto zaangażowanie środków finansowych gminy do wysokości 50% wartości zadania
  • ogólną wartość finansową zadań przewidzianych do wykonania w jednym roku ustalono na poziomie porównywalnym z poziomem udziału wydatków inwestycyjnych w dochodach własnych gminy w strukturze budżetu roku 1996 tj. 34,8%.
W sposób priorytetowy potraktowane zostały następujące cele:
  1. modernizacja układu komunikacyjnego - podstawowego elementu niezbędnego dla rozwoju gospodarczego miasta
  2. tworzenie warunków dla rozwoju mieszkalnictwa - wyrażone zapisami o konieczności opracowania programu rozwoju budownictwa mieszkaniowego, przygotowania terenów pod budownictwo mieszkaniowe oraz współuczestnictwa gminy w tworzeniu Towarzystw Budownictwa Społecznego
  3. tworzenie warunków dla sprawnego funkcjonowania oświaty wyrażone zapisami o rozbudowie i budowie szkół i przedszkoli na osiedlach istniejących oraz powstających.
Ostatecznie priorytety zadań zostały wyłonione w trakcie posiedzeń Zarządu Miejskiego oraz Komisji Rady Miejskiej w Pile:
  • Komisji Budżetu i Rozwoju
  • Komisji Gospodarki Miejskiej
  • Komisji Społeczno-Samorządowej
  • Komisji Oświaty, Kultury i Sportu.
"Strategia Rozwoju Miasta Piła - 2000+" przyjęta została uchwałą Rady Miejskiej w Pile Nr XXXI/305/96 z 22 października 1996 roku.

28 sierpnia 1995 roku Rada Miejska w Pile uchwałą Nr XVI/137/95 przyjęła zaproponowane przez Radę Programową kierunki rozwoju miasta.

Następnym etapem było wyznaczenie celów i zadań do realizacji:

Cel nadrzędny: Miasto Piła - jako centrum o znaczeniu ponadlokalnym

Cele główne:

Cele gospodarcze: Tworzenie warunków intensywnego rozwoju gospodarczego:

Cele pośrednie:
  1. Poprawa warunków mieszkaniowych społeczeństwa
  2. Modernizacja i rozwój infrastruktury technicznej dla celów gospodarczych.
  3. Modernizacja i usprawnienie układu komunikacyjnego.
  4. Wypracowanie strategii planowania przestrzennego z uwzględnieniem potrzeb rozwojowych.
  5. Tworzenie warunków rozwoju - małego i sredniego biżnesu.
  6. Tworzenie warunków i pozyskiwanie rynków zbytu.
  7. Umocnienie funkcji miasta jako centrum usług, handlu i finansów.
Cele społeczne: Tworzenie warunków do zabezpieczenia potrzeb mieszkańców.

Cele pośrednie:
  1. Tworzenie warunków dla nowych miejsc pracy.
  2. Poprawa stanu bezpieczeństwa publicznego.
  3. Zwiększenie wykorzystania obiektów sportowych, także dla upowszechniania sportu masowego.
  4. Tworzenie warunków dla sprawnego funkcjonowania oświaty.
  5. Tworzenie warunków dla ochrony zdrowia mieszkańcow.
  6. Tworzenie warunków dla ochrony zdrowia mieszkańców.
  7. Racjonalne gospodarowanie środkami przeznaczonymi na opieke społeczną.
  8. Promocja walorów rekreacyjnych oraz tworzenie warunków ich rozwoju.
Cele ekologiczne: Poprawa środowiska naturalnego - rozwiązanie problemów ekologicznych miasta.

Cele pośrednie:
  1. Podjęcie działań w zakresie doprowadzenia stanu środowiska do standardów europejskich.
  2. Wspieranie przedsięwzięć inwestycyjnych o technologiach proekologicznych.

Materiały z prac zespołów roboczych zostały przekazane członkom Rady Programowej i radnym w celu dalszych prac nad formułowaniem celów strategicznych i zadań.

Koordynatorem prac zespołów roboczych został Naczelnik Wydziau Rozwoju Miasta.

Uczestnicy opracowywania programu rozwoju miasta, reprezentowali wszystkie sektory: prywatny, publiczny, społeczny - pracowali nieodpłatnie.

Uczestnictwo społeczeństwa w procesie tworzenia i realizacji zadań zapisanych w programie trwałego rozwoju został zaplanowany w sposób następujący:

zgodnie z zapisami uchwały Rady Miejskiej zatwierdzającej "Strategię Rozwoju Miasta Piła - 2000+", Zarząd Miejski został zobowiązany do okresowej - 1 raz w roku aktualizacji zapisów zadań i kwot oraz informacji o zaawansowaniu wykonania zadań, w celu uwzględnienia pojawiających się potrzeb zmian zachodzących w życiu społecznym i gospodarczym miasta.

Co roku wydawana jest dla mieszkańców miasta w formie broszury informacja o realizacji i aktualizacji zapisów programu. Uwzględnia ona opinie i wnioski zgłoszone na spotkaniach członków Zarządu Miejskiego, radnych z mieszkańcami oraz przedstawicielami różnych środowisk i grup społecznych. Wydane zostały już w latach 1996, 1997 i 1998 roku broszury informujące o realizacji i zmianach wnoszonych uchwałami Rady Miejskiej do Strategii.

Jednocześnie organizowane są konkursy rysunkowe dla dzieci i młodzieży p.t. “Piła XXI w.”, w których wyrażone są wizje i pomysły dzieci i młodzieży uwzględniane w kolejnych zapisach programu. Wyróżnione rysunki umieszczone w kolejnych broszurach wzbogacają zapisy programu i pobudzają wyobraźnię, wzmacniają więź i identyfikację społeczną z miejscem zamieszkania - osiedlem, miastem, regionem.

Osłona najsłabszych grup mieszkańców wyrażona została w celach gospodarczych i społecznych:
  • tworzeniu warunków sprzyjających powstawaniu nowych miejsc pracy poprzez:
    • racjonalne wykorzystanie funduszy pracy:
  • prace interwencyjne
  • roboty publiczne
  • szkolenia i przekwalifikowania bezrobotnych:
    • analizę potrzeb w zakresie kierunków kształcenia i przekwalifikowania młodzieży i bezrobotnych
    • doradcza działalność Klubu Pracy (absolwenci, długotrwale bezrobotni).
W zakresie pomocy osobom niepełnosprawnym podjęto działania:
  • tworzenie klas integracyjnych w szkołach i oddziałach integracyjnych w przedszkolach publicznych
  • wprowadzenie systemu zajęć korekcyjno-rehabilitacyjnych w szkołach podstawowych publicznych
  • szkolenie i pomoc w uzyskiwaniu - bezrobotnym niepełnosprawnym w Klubie Pracy
  • ciągła likwidacja barier architektonicznych w mieście (podjazdy, schody, system obsługi osób niepełnosprawnych w Urzędzie Miejskim, zakupy autobusów niskopodłogowych dla obsługi komunikacji miejskiej)
  • bezpłatne użyczenie budynku dla pracowników po zlikwidowanej Spółdzielni Niewidowmych “SIMPO”
  • dopłaty do turnusów rehabilitacyjnych dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej.
Corocznie opracowywany budżet Gminy obejmuje oszacowania zadań przewidzianych do realizacji w okresach kwartalnych ustalonych na podstawie wskaźników ekonomicznych i norm branżowych.Realizacja programu zgodnie z zapisami uchwały Rady Miejskiej zatwierdzającej program "Strategia Rozwoju Miasta - Piła 2000+" podlega okresowej ocenie przez Zarząd Miejski, Komisje Rady Miejskiej i jest przedstawiany w broszurach informacyjnych dla mieszkańców.

Jednoczesnie w okresach 4-letnich przeprowadzane są badania społeczne mieszkańców, w formie wyrazonych w ankietach opinii na tematy najbardziej istotne dla lokalnej społeczności (ocena jakości i zaspakajania potrzeb w zakresie usług komunalnych, oświatowych, kulturalnych, opieki społecznej, zdrowia, sposobów kontaktów z władzami, patologii, zagrożeń, poczucia bezpieczeństwa.

Wynik badań, problemy wg hierarchii ich ważności, przedstawiane są Radzie Miejskiej i znajdują odzwierciedlenie w bieżących działaniach samorządu bądź w zapisach okresowo aktualizowanej "Strategii ......"

Okres 4-letni przeprowadzania badań wynika z okresu kadencyjności pracy Rady Gminy i za takie okresy również przeprowadzane są oceny merytoryczne i społeczne realizacji programu.

Program "Strategia Rozwoju Miasta - Piła 2000+" opracowany został na okres 15 lat, jednak szczegółowe zadania rzeczowo-finansowe podzielone zostały na trzy etapy, związane z kadencyjnością Rady i będą sykcesywnie uszczegółowiane. Spowodowane jest to dużą zmiennością uwarunkowań ekonomicznych i prawnych, wdrażanymi reformami państwa, zmianami podziału kompetencji samorządów terytorialnych.

Z ustalonych w "Strategii....." priorytetów wynika konieczność opracowywania programów bardziej szczegółowych. Dla miasta Piły opracowane zostały:
  • program prewencji kryminalnej miasta na lata 1996-2005 "Bezpieczne miasto" (1996r.)
  • program rozwoju turystyki i rekreacji (1998r.)
  • w trakcie opracowywania są:
    • program rozwoju przedsiębiorczości (produkcja, usługi, handel)
    • program inwestycyjny miasta
Wskaźnik bezrobocia w Pile zmniejszył się z 13,3% w roku 1994 do 5,7% w roku 1998.

Przyczyniło się do tego szereg podjętych instytucjonalnych (roboty publiczne, prace interwencyjne, szkolenia) i niekonwencjonalnych działań samorządu.

W strukturach podległych samorządowi gminy powstał Klub Pracy prowadzący działalność doradczą dla różnych grup bezrobotnych (absolwenci, niepełnosprawni, długotrwale bezrobotni) oraz pobudzający młodzież do twórczych inicjatyw w gospodarce rynkowej, m.in. poprzez tworzenie miniprzedsiębiorstw młodzieżowych. Podjęte zostały bardzo różnorodne działania :
  • poszukiwanie inwestorów strategicznych dla gminy
  • organizowanie wystaw gospodarczych
  • pomoc w przepływie informacji gospodarczej
  • uczestnictwo w targach międzynarodowych i krajowych z udziałem lokalnych podmiotów gospodarczych
  • współpraca z instytucjami samorządów gospodarczych (Izby Gospodarcze, Cech Rzemiosł Różnych, Izba Rolnicza, Forum Handlowe, inne)
  • opracowanie programu rozwoju przedsiębiorczości (handel, usługi, produkcja)
  • polityka władz w zakresie kształtowania zachęt dla inwestorów.
Systematycznie prowadzone są szkolenia pracowników samorządowych odpowiedzialnych za opracowywanie i wdrażanie programów rozwoju miasta. Przy opracowywaniu "Strategii....." organizowane były szkolenia i seminaria dla członków Rady Programowej, zespołów roboczych i radnych Rady Miejskiej.

Corocznie przy okazji Wystawy Gospodarczehj Miasta organizuje się wykłady i seminaria poświęcone problemom gospodarczym, walce z bezrobociem, zmianom legislacyjnym, wymianą doświadczen. W mieście z inicjatywy różnych środowisk organizowane są seminaria i konferencje , np. - konferencja p.t. "Samorząd - Ekologia - Rozwój" na temat nowych technologii stosowanych w inwestycjach proekologicznych, gospodarki wodno-ściekowej, gospodarki odpadami, ochronie powietrza.

Seminarium zostało zorganizowane z inicjatywy Gminy, środowisk gospodarczych, organizacji związanych z ochroną środowiska, władz regionalnych.

Piła rozwija współpracę międzynarodową na podstawie podpisanych paktów o współpracy miast bliźniaczych:
  1. Chatellerault (Francja) - 23.04.1994
  2. Cuxhaven (Niemcy) - 24.05.1996
  3. Kronsztadt (Rosja) - 14.05.1993
    oraz pakt partnerstwa z Schwerinem (Niemcy) 1996
w celu zacieśnienia więzi między mieszkańcami w zakresie wymiany kulturalnej, sportowej, turystycznej, szkolnej, zawodowej, handlowej i przemysłowej.

W ramach w/w porozumień następują coroczne wymiany młodzieży, podejmowane są wspólne inicjatywy kulturalne.

Przedstawiciele miast bliźniaczych uczestniczą w ważniejszych wydarzeniach gospodarczych i kulturalnych Piły: między innymi - udział w corocznej Pilskiej Wystawie Gospodarczej, obchodach Światowego Dnia Turystyki w Pile, udziały plastyków z Chatellerault w plenerach i wystawach w Pile oraz plastyków pilskich w otwarciu Salonu Wystaw w Chatellerault, wspólne przygotowanie dziecięcej opery "Brundibar" - dzieci ze szkoły muzycznej Cuxhaven i Piły, uczestnictwo w otwarciu nowego portu Cuxhaven, wymiany zespołów tanecznych, orkiestr i chórów, udział sportowców różnych dyscyplin w organizowanych imprezach, stała współpraca w zakresie wymiany doradztwa (usługi komunalne, planowanie przestrzenne, ochrona środowiska, rozwój przedsiębiorczości, promocja - warsztaty w Schwerinie (1998r.), polska prezentacja kuchni francuskiej w Pile, cykle spotkań młodzieży polskiej i niemieckiej w wieku od 11 do 16 lat w ramach programu "Piła 2000+".

SILNE STRONY GMINY
  1. Zasoby gruntów,nieruchomości
    • pod rozwój gospodarczy,
    • korzystne formy własności.
  2. Korzystne położenie geograficzne.
  3. Sprzyjające warunki dla rozwoju sporu, rekreacji i turystyki.
  4. Centrum handlu, usług i finansów.
  5. Zasoby ludzkie (wiek, wykształcenie), nadwyżka siły roboczej.
  6. Aktywność gospodarcza społeczeństwa.
SŁABE STRONY GMINY
  1. Uciążliwy układ komunikacyjny.
  2. Wysoki poziom bezrobocia.
  3. Istnienie nadal nie rozwiązanych problemów ekologicznych.
  4. Pogarszający się stan bezpieczeństwa publicznego.
  5. Nierównomierność rozwoju infrastruktury technicznej.
  6. Słabość planowania przestrzennego.
  7. Słabość rynku zbytu.
  8. Słabe podstawy pozyskiwania dochodu.
   

wstecz