Urząd Miasta: Kontrole - Podstawy prawne
Kontrola zarządcza
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.1) z dniem 1 stycznia 2010 r. wprowadziła pojęcie kontroli zarządczej w jednostkach sektora finansów publicznych w miejsce dotychczasowego terminu – kontrola finansowa.
Kontrola zarządcza oznacza całokształt działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań jednostki zarówno w sposób zgodny z prawem, ale również efektywny, oszczędny i terminowy. Zamierzeniem ustawodawcy jest objęcie zakresem kontroli zarządczej wszystkich aspektów działalności jednostki.
Celem kontroli zarządczej jest zapewnienie w szczególności:
-
zgodności działalności z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi;
-
skuteczności i efektywności działania;
-
wiarygodności sprawozdań;
-
ochrony zasobów;
-
przestrzegania i promowania zasad etycznego postępowania;
-
efektywności i skuteczności przepływu informacji;
-
zarządzania ryzykiem.
Kontrola zarządcza obejmuje nie tylko kwestie finansowo – księgowe, ale wszystkie aspekty funkcjonowania organizacji.
Zgodnie z zamierzeniem ustawodawcy system kontroli zarządczej jest sprawowany na dwóch poziomach:
-
I poziom kontroli zarządczej – system kontroli zarządczej w każdej jednostce sektora finansów publicznych; odpowiedzialność ponosi kierownik danej jednostki;
-
II poziom kontroli zarządczej – system kontroli zarządczej na poziomie jednostki samorządu terytorialnego (gmina).
1 - zmiany tekstu wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 28 poz. 146, Nr 96 poz. 620, Nr 123 poz. 835, Nr 152 poz. 1020
Wyciąg z ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.1)
1 - zmiany tekstu wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 28 poz. 146, Nr 96 poz. 620, Nr 123 poz. 835, Nr 152 poz. 1020
wstecz