Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X
Urzędu Miasta Piły (Archiwum)
Bip - Strona główna

Rada Miasta

Urząd Miasta

Oświadczenia majątkowe

Załatwianie spraw w Urzędzie

Ogłoszenia i komunikaty »

Prawo lokalne

Przetargi na nieruchomości i ruchomości gminne

Konkursy ofert

Zagospodarowanie przestrzenne

Nabór na stanowiska

Jednostki organizacyjne

Jednostki pomocnicze-Osiedla »

Budżet i mienie Gminy

Raporty o stanie Gminy Piła »

Organizacje pozarządowe

Strategie i programy »

Ochrona środowiska

Informacja publiczna

Konsultacje z mieszkańcami »

Spisy Powszechne

Wybory Powszechne

Zgromadzenia publiczne

Działalność lobbingowa

Polityka prywatności »

Ochrona Danych Osobowych »

Elektroniczna Skrzynka Podawcza »

Dostępność

Miejska Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych »

walidacja css walidacja html

Urząd Miasta: Regulamin organizacyjny (do 05.02.2011)

Zarządzenie Nr 249/2007 Prezydenta Miasta Piły
z dnia 24 grudnia 2007 r.
Zarządzenie Nr 606/2009 Prezydenta Miasta Piły
z dnia 09 marca 2009 r.
Zarządzenie Nr 679/2009 Prezydenta Miasta Piły
z dnia 25 maja 2009 r.
Zarządzenie Nr 9/247/10 Prezydenta Miasta Piły
z dnia 7 grudnia 2010 r.

 Struktura organizacyjna Urzędu

 

R E G U L A M I N   O R G A N I Z A C Y J N Y

URZĘDU MIASTA PIŁY

 

R o z d z i a ł    1
Postanowienia ogólne

     
§ 1. Regulamin Organizacyjny Urzędu Miasta Piły, zwany dalej Regulaminem, określa:
  1) zakres działania i zadania Urzędu Miasta Piły, zwanego dalej Urzędem;
  2) zasady funkcjonowania Urzędu;
  3) organizację Urzędu oraz zakres działania kierownictwa Urzędu i poszczególnych wydziałów w Urzędzie.
     
§ 2. Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
  1) Mieście – należy przez to rozumieć Gminę Piła;
  2) Radzie – należy przez to rozumieć Radę Miasta Piły;
  3) Wydziale – należy przez to rozumieć Wydział w Urzędzie Miasta Piły lub komórkę organizacyjną równorzędną wydziałowi lub działającą na prawach referatu;
  4) Prezydencie – należy przez to rozumieć Prezydenta Miasta Piły;
  5) Zastępcy Prezydenta - należy przez to rozumieć Zastępcę Prezydenta Miasta Piły;
  6) Sekretarzu – należy przez to rozumieć Sekretarza Gminy Piła;
  7) Skarbniku – należy przez to rozumieć Skarbnika Gminy Piła.
     
§ 3. Siedzibą Urzędu jest Miasto Piła.

 

R o z d z i a ł    2
Zakres działania i zadania Urzędu

     
§ 4.1. Urząd stanowi aparat pomocniczy Prezydenta, jako organu wykonawczego Miasta oraz zapewnia Radzie warunki do wypełniania funkcji organu stanowiącego i kontrolnego Miasta.
2. Urząd jest jednostką organizacyjną Miasta, przy pomocy której Prezydent wykonuje:
  1) zadania własne Miasta;
  2) zadania z zakresu administracji rządowej, zlecone Miastu na mocy ustaw;
  3) zadania z zakresu administracji rządowej wykonywane na podstawie porozumień;
  4) zadania należące do właściwości innych jednostek samorządu terytorialnego przejęte na podstawie zawartych porozumień.
     
§ 5.1. Do zadań Urzędu należy zapewnienie pomocy organom Miasta w wykonywaniu ich zadań i kompetencji, a w szczególności do zadań Urzędu należy:
  1) przygotowywanie materiałów niezbędnych do podejmowania uchwał, wydawania decyzji, postanowień i innych aktów z zakresu administracji publicznej oraz podejmowania innych czynności prawnych przez organy Miasta;
  2) wykonywanie – na podstawie udzielonych upoważnień – czynności faktycznych wchodzących w zakres zadań gminy;
  3) zapewnienie organom Miasta możliwości przyjmowania, rozpatrywania oraz załatwiania skarg i wniosków;
  4) przygotowywanie uchwalenia i wykonywania budżetu Miasta oraz innych aktów organów Miasta;
  5) realizacja innych obowiązków i uprawnień wynikających z przepisów prawa oraz uchwał organów Miasta;
  6) zapewnienie warunków organizacyjnych do odbywania sesji Rady, posiedzeń jej komisji;
  7) prowadzenie zbioru przepisów gminnych dostępnego do powszechnego wglądu w siedzibie Urzędu;
  8) wykonywanie prac kancelaryjnych zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa, a w szczególności przechowywanie akt i przekazywanie akt do archiwum;
  9) realizacja obowiązków i uprawnień dotyczących Urzędu jako pracodawcy.

 

R o z d z i a ł    3
Zasady funkcjonowania Urzędu

     
§ 6. Urząd działa w oparciu o następujące zasady:
  1) praworządności;
  2) służebności wobec społeczności lokalnej;
  3) racjonalnego gospodarowania mieniem publicznym;
  4) jednoosobowego kierownictwa;
  5) jawności;
  6) kontroli wewnętrznej;
  7) podziału zadań pomiędzy kierownictwo Urzędu i poszczególne Wydziały oraz wzajemnego współdziałania.
     
§ 7. Pracownicy Urzędu w wykonywaniu swoich obowiązków i zadań Urzędu:
  1) działają na podstawie i w granicach prawa i obowiązani są do ścisłego jego przestrzegania;
  2) obowiązani są służyć Miastu i Państwu;
  3) działają w zgodzie z postanowieniami Kodeksu Etyki Pracowników Urzędu Miasta Piły.
     
§ 8. Gospodarując środkami publicznymi Urząd zapewnia ich wydatkowanie w sposób celowy i oszczędny, dążąc do uzyskania możliwie najlepszych efektów.
     
§ 9.1. Kierownikiem Urzędu jest Prezydent.
2. Prezydent kieruje pracą Urzędu przy pomocy dwóch Zastępców Prezydenta, Sekretarza i Skarbnika;
3. Prezydent wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego wobec pracowników Urzędu;
4. Prezydent na czas swojej nieobecności powierza swoje obowiązki wyznaczonemu Zastępcy Prezydenta;
5. Zastępcy Prezydenta wykonują zadania wyznaczone przez Prezydenta. W zakresie powierzonych zadań i nadzorowanych Wydziałów zapewniają kompleksowe rozwiązywanie problemów Miasta i kontrolują działalność Wydziałów realizujących te zadania;
6. Sekretarz w zakresie ustalonym przez Prezydenta organizuje pracę Urzędu i zapewnia sprawne jego funkcjonowanie;
7. Skarbnik realizuje i nadzoruje politykę finansową Miasta oraz prowadzoną w jej ramach gospodarkę finansową;
8. Wydziały realizują zadania wynikające z Regulaminu oraz inne zadania wyznaczone przez Prezydenta.
     
§ 10. Nadzór nad jednostkami organizacyjnymi Miasta oraz uprawnienia wynikające z praw udziałowych lub z akcji spółek z udziałem Miasta sprawuje Prezydent przy pomocy Zastępców Prezydenta oraz właściwych wydziałów Urzędu.
     
§ 11. W celu zapewnienia realizacji przez Urząd zadań o szczególnym znaczeniu dla Miasta, Prezydent może w drodze zarządzenia, powołać zespół zadaniowy wraz z koordynatorem lub pełnomocnika określając ich zadania i uprawnienia.

 

R o z d z i a ł    4
Organizacja Urzędu

Oddział    1
Postanowienia ogólne i zadania wspólne wydziałów

       
§ 12.1. W skład struktury organizacyjnej Urzędu wchodzą następujące Wydziały, używające przy znakowaniu akt oznaczenia:
  – Wydział Organizacyjny (Or)
  – Wydział Finansowy, w tym:  
  a) Referat do spraw Podatków i Opłat Lokalnych (FnP)
  b) Referat do spraw Budżetu (FnB)
  c) Referat do spraw Księgowości Urzędu (FnK)
  – Wydział Inwestycji i Nadzoru (IN)
  – Wydział Gospodarki Komunalnej (GK)
  – Wydział Architektury (A)
  – Wydział Gospodarki Nieruchomościami, w tym:  
  a) Referat Terenowo-Prawny (GNT)
  b) Referat Obrotu Nieruchomościami (GNO)
  c) Referat Gospodarki Gruntami (GNG)
  – Wydział Spraw Obywatelskich (SO)
  w tym Kancelaria Tajna (KT)
  – Wydział Oświaty (O)
  – Wydział Spraw Lokalowych (SL)
  – Wydział Kultury i Sportu (KiS)
  – Wydział Gospodarczy (G)
  w tym Kancelaria Główna Urzędu (GKG)
  – Wydział Promocji i Rozwoju (PiR)
  – Miejska Pracownia Urbanistyczna (PU)
  – Wydział Zarządzania Kryzysowego (ZK)
2. W skład Urzędu wchodzą również następujące komórki organizacyjne, równorzędne Wydziałom:
  – Urząd Stanu Cywilnego (USC)
  – Straż Miejska (SM)
  – Zespół Radców Prawnych (RP)
3. Ponadto w skład Urzędu wchodzą następujące komórki organizacyjne działające na prawach odrębnych referatów:
  – Biuro Rady Miasta (BRM)
  – Biuro Zamówień Publicznych (BZP)
  – Biuro Kontroli (BK)
  – Biuro Informatyki (BINF)
  – Biuro Funduszy Europejskich (BFE)
  – Biuro Nadzoru Właścicielskiego (BNW)
4. W skład Urzędu wchodzi również samodzielne stanowisko – Audytor Wewnętrzny.
5. W wydziałach funkcjonują Pełnomocnicy, realizujący wyodrębnione zadania; w zakresie objętym pełnomocnictwem podlegli bezpośrednio Prezydentowi.
       
§ 13.1. W Urzędzie tworzy się następujące stanowiska kierownicze:
  1) Sekretarz;
  2) Naczelnik Wydziału Organizacyjnego i jeden zastępca;
  3) Skarbnik pełniący jednocześnie funkcję Naczelnika Wydziału Finansowego oraz Główny Księgowy Jednostki w randze Zastępcy Naczelnika Wydziału Finansowego;
  4) Naczelnik Wydziału Inwestycji i Nadzoru i jeden zastępca;
  5) Naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej i jeden zastępca;
  6) Naczelnik Wydziału Architektury i jeden zastępca;
  7) Naczelnik Wydziału Gospodarki Nieruchomościami i jeden zastępca pełniący jednocześnie funkcję kierownika Referatu Terenowo-Prawnego;
  8) Naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich i jeden zastępca;
  9) Naczelnik Wydziału Oświaty i jeden zastępca;
  10) Naczelnik Wydziału Spraw Lokalowych i jeden zastępca;
  11) Naczelnik Wydziału Kultury i Sportu;
  12) Naczelnik Wydziału Gospodarczego i jeden zastępca;
  13) Naczelnik Wydziału Promocji i Rozwoju i jeden zastępca;
  14) Naczelnik Miejskiej Pracowni Urbanistycznej i jeden zastępca;
  15) Naczelnik Wydziału Zarządzania Kryzysowego i jeden zastępca.
2. Stanowiskami kierowniczymi w Urzędzie ponadto są:
  1) Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego i dwóch zastępców;
  2) Komendant Straży Miejskiej i jeden zastępca;
  3) Kierownicy następujących komórek organizacyjnych:
      a)  Biura Rady Miasta;
      b)  Biura Zamówień Publicznych;
      c)  Biura Informatyki;
      d)  Biura Funduszy Europejskich;
      e)  Referatu do spraw Podatków i Opłat Lokalnych;
      f)  Kancelarii Głównej Urzędu;
      g)  Referatu do spraw Budżetu;
      h)  Referatu do spraw Księgowości Urzędu;
      i)  Referatu Obrotu Nieruchomościami;
      j)  Referatu Gospodarki Gruntami;
      k)  Biura Nadzoru Właścicielskiego.
       
§ 14. Do zadań osób pełniących funkcje kierownicze należy:
  1) kierowanie pracą podległej komórki organizacyjnej;
  2) nadzór nad terminowym i rzetelnym załatwianiem spraw przez pracowników;
  3) nadzór nad przestrzeganiem przez pracowników dyscypliny pracy oraz przepisów ustawy o ochronie informacji niejawnych oraz ustawy o ochronie danych osobowych;
  4) informowanie przełożonego o stanie wykonania zadań;
  5) okresowa ocena podległych pracowników;
  6) wnioskowanie do przełożonego w sprawie wyróżnień oraz kar porządkowych dla podległych pracowników;
  7) sprawowanie nadzoru w zakresie gospodarowania środkami publicznymi;
  8) wykonywanie dla potrzeb przełożonego czynności z zakresu nadzoru merytorycznego nad gminnymi jednostkami organizacyjnymi i podmiotami gospodarczymi według właściwości;
  9) współdziałanie z Wydziałem Zarządzania Kryzysowego w zakresie zadań obronnych;
  10) przedkładanie przełożonemu propozycji zmian w funkcjonowaniu Urzędu.
       
§ 15.1. Wydziały są zobowiązane do współdziałania w szczególności w zakresie wymiany informacji i wzajemnych konsultacji.
2. Do wspólnych zadań Wydziałów należy w szczególności:
  1) opracowywanie materiałów do projektu budżetu Gminy oraz realizacja zadań ujętych w budżecie;
  2) opracowywanie wniosków i realizacja przyjętych programów rzeczowych zadań społeczno-gospodarczych;
  3) realizacja dochodów budżetowych;
  4) sprawowanie nadzoru w zakresie gospodarowania środkami publicznymi;
  5) stosowanie szczegółowych procedur kontroli wydatków dokonywanych ze środków publicznych, zgodnie z planem i harmonogramem;
  6) przestrzeganie unormowań i terminów wynikających z określonych zasad rachunkowości;
  7) opracowywanie projektów uchwał Rady oraz zarządzeń Prezydenta oraz realizowanie podjętych uchwał i zarządzeń;
  8) przygotowywanie projektów odpowiedzi na interpelacje i wnioski parlamentarzystów i radnych oraz skargi, interwencje i wnioski mieszkańców;
  9) przygotowywanie okresowych ocen i analiz oraz informacji i sprawozdań wynikających z odrębnych przepisów a także na polecenie Prezydenta;
  10) ochrona informacji niejawnych klasyfikowanych oraz innych chronionych odrębnymi ustawami;
  11) realizowanie zasad i trybu dostępu do informacji publicznej;
  12) stosowanie unormowań wewnętrznych, obowiązującego jednolitego rzeczowego wykazu akt, zasad dotyczących wewnętrznego ich obiegu, archiwizowanie akt;
  13) prowadzenie spraw związanych z realizacją przepisów ustawy prawo zamówień publicznych w porozumieniu z Kierownikiem Biura Zamówień Publicznych;
  14) wykonywanie nadzoru i kontroli w zakresie działania wydziału;
  15) współpraca w zakresie udostępniania informacji poprzez Biuletyn Informacji Publicznej, w szczególności przez nadzór nad zakresem, treścią i aktualnością przekazywanych do wprowadzenia informacji;
  16) wnioskowanie o zmiany w budżecie;
  17) prowadzenie postępowania administracyjnego lub sądowego w sprawie przymusowego ściągnięcia należności gminy w zakresie spraw wydziału lub komórki organizacyjnej Urzędu;
  18) sprawowanie nadzoru nad mieniem gminnym w zakresie realizowanych zadań;
  19) nadzór i kontrola nad wykorzystaniem udzielonych z budżetu dotacji oraz ich rozliczanie w zakresie zadań realizowanych przez wydziały lub komórki organizacyjne Urzędu.

 

Oddział    2
Zadania poszczególnych wydziałów i komórek równorzędnych

     
§ 16.1. Wydział Organizacyjny wykonuje zadania własne związane w szczególności:
  1) z zapewnieniem prawidłowej obsługi obywateli przez Urząd;
  2) z zapewnieniem sprawnej organizacji pracy i funkcjonowania Urzędu;
  3) z obsługą posiedzeń zwoływanych przez Prezydenta z wyłączeniem posiedzeń Zgromadzeń Wspólników Spółek Gminnych;
  4) z procesem tworzenia, organizacją i funkcjonowaniem gminnych jednostek pomocniczych;
  5) z zapewnieniem sprawnej pracy sekretariatów Prezydenta i Zastępców Prezydenta, rejestrowaniem korespondencji kierowanej do Prezydenta;
  6) z prowadzeniem spraw związanych z systemem ubezpieczeń społecznych, zdrowotnych, Funduszem Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, Funduszem Pracy i realizacją obowiązków płatnika składek i podatku dochodowego od osób fizycznych;
  7) z prowadzeniem spraw wynagrodzeń i zasiłków z ubezpieczenia społecznego;
  8) z racjonalnym gospodarowaniem kadrami i funduszem płac;
  9) z prowadzeniem spraw związanych z umowami o dzieło i umowami zlecenia;
  10) z całokształtem spraw osobowych pracowników Urzędu;
  11) z ewidencją i rozliczaniem czasu pracy;
  12) z całokształtem spraw osobowych kierowników gminnych jednostek organizacyjnych z wyłączeniem jednostek oświaty i zdrowia;
  13) z koordynowaniem procesu szkolenia, dokształcania i doskonalenia zawodowego pracowników;
  14) z ewidencją, nadzorem i koordynowaniem rozpatrywania skarg i wniosków;
  15) z prowadzeniem spraw związanych z przyjmowaniem ustnych oświadczeń ostatniej woli;
  16) z prowadzeniem spraw związanych z upoważnieniami i pełnomocnictwami;
  17) z prowadzeniem rejestru zarządzeń Prezydenta Miasta Piły i Kierownika Urzędu Miasta Piły;
  18) z prowadzeniem rejestru statutów i regulaminów organizacyjnych gminnych jednostek organizacyjnych;
  19) z obsługą tablicy obwieszczeń własnych;
  20) z przeglądem i stałym monitoringiem Kodeksu Etyki Pracowników Urzędu Miasta Piły;
  21) z monitoringiem systemu Katalogu usług świadczonych przez Urząd Miasta Piły;
  22) ze wspieraniem i upowszechnianiem idei samorządowej;
  23) z prowadzeniem spraw związanych z członkostwem Gminy Piła w związkach i stowarzyszeniach jednostek samorządu terytorialnego.
2. W zakresie zadań zleconych Wydział Organizacyjny odpowiedzialny jest w szczególności za:
  1) przyjmowanie i wywieszanie pism sądowych i obwieszczeń;
  2) organizację przeprowadzania spisów powszechnych;
  3) organizację przeprowadzania wyborów prezydenta, wyborów do Sejmu i Senatu oraz samorządowych, referendum.
     
§ 17.1. Wydział Finansowy wykonuje zadania przy pomocy:
  1) Referatu do spraw Podatków i Opłat Lokalnych;
  2) Referatu do spraw Budżetu;
  3) Referatu Księgowości Urzędu.
2. Do zadań Referatu do spraw Podatku i Opłat Lokalnych należy:
  1) przygotowywanie projektów aktów prawnych dotyczących podatków i opłat lokalnych;
  2) przygotowywanie aktów administracyjnych dotyczących podatków i opłat lokalnych;
  3) prowadzenie postępowania podatkowego dotyczącego wymiaru podatków i opłat lokalnych;
  4) prowadzenie postępowania zabezpieczającego wykonanie zobowiązań (hipoteki, zastaw skarbowy) w zakresie należności pieniężnych Urzędu;
  5) podejmowanie czynności zmierzających do egzekucji administracyjnej i sądowej świadczeń pieniężnych;
  6) wydawanie zaświadczeń przewidzianych w odrębnych przepisach;
  7) przygotowywanie informacji o zakresie stosowania prawa podatkowego w indywidualnych sprawach;
  8) przygotowywanie danych do sprawozdań finansowych;
  9) prowadzenie ewidencji podatkowej nieruchomości.
3. Do zadań Referatu do spraw Budżetu należy:
  1) opracowanie procedury uchwalania budżetu oraz szczegółowości materiałów planistycznych towarzyszących projektowi budżetu;
  2) przygotowywanie projektu uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami;
  3) opracowywanie Wieloletnich Prognoz Finansowych dla miasta;
  4) informowanie Wydziałów merytorycznych o wysokości środków zabezpieczonych w projekcie budżetu w celu opracowania planów finansowych;
  5) dokonywanie analizy, weryfikacji i przygotowywanie do zatwierdzenia jednostkowych planów finansowych;
  6) opracowywanie układu wykonawczego budżetu;
  7) sporządzanie harmonogramu realizacji dochodów i wydatków budżetowych;
  8) przygotowywanie projektów uchwał i zarządzań w sprawie zmian w budżecie miasta i harmonogramie dochodów i wydatków;
  9) przekazywanie środków finansowych dla gminnych jednostek organizacyjnych w celu realizacji zadań określonych w budżecie dla podmiotów realizujących zadania własne gminy;
  10) dokonywanie kontroli formalno-rachunkowej sprawozdań finansowych gminnych jednostek budżetowych;
  11) sporządzanie zbiorczych sprawozdań finansowych z wykonania budżetu miasta i innych wymaganych prawem oraz z zakresu realizacji planu dochodów i wydatków zadań zleconych;
  12) sporządzanie rocznego bilansu budżetu miasta oraz bilansu skonsolidowanego Gminy;
  13) odprowadzanie na rachunek Urzędu Wojewódzkiego w Poznaniu realizowanych dochodów budżetu państwa;
  14) prowadzenie obsługi finansowej z tytułu zaciągniętych kredytów bankowych, pożyczek z funduszy pozabudżetowych i innych źródeł zewnętrznych;
  15) opracowywanie analiz zdolności kredytowych i innych analiz finansowych;
  16) prowadzenie ewidencji syntetycznej i analitycznej budżetu miasta;
  17) prowadzenie ewidencji syntetycznej projektów współfinansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej i współpraca w tym zakresie z innymi Wydziałami;
  18) przygotowywanie projektów uchwał dotyczących budżetu, nieprzypisanych do zadań innych Wydziałów;
  19) przygotowywanie projektów i procedur dotyczących rachunkowości budżetu;
  20) współpraca z Biurem Informatyki w sprawie publikacji danych w BIP;
  21) przygotowywanie innych, niezbędnych danych i zestawień na polecenie kierownika jednostki.
4. Do zadań Referatu Księgowości Urzędu należy:
  1) prowadzenie rejestru obcych dowodów księgowych (faktur, rachunków, not) i przekazywanie ich do Wydziałów merytorycznych celem dokonania czynności kontrolnych;
  2) sprawowanie wtórnej kontroli gospodarki finansowej w zakresie formalno - rachunkowym oraz jej zgodności z planem i harmonogramem wydatków;
  3) dokonywanie płatności (sporządzanie przelewów);
  4) realizacja wydatków Urzędu Miasta na podstawie prawidłowo przygotowanych i przekazanych do Wydziału Finansowego dowodów księgowych;
  5) prowadzenie ewidencji księgowej dochodów (syntetycznej i analitycznej);
  6) prowadzenie rachunkowości Urzędu Miasta;
  7) obsługa finansowa Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, sum depozytowych;
  8) rozliczanie kosztów podróży krajowych i zagranicznych oraz rozliczanie zaliczek służbowych;
  9) prowadzenie rozliczenia rachunkowo – kasowego inkasentów;
  10) sprawdzanie terminowości wpłat należności przez dłużników;
  11) dokonywanie rozliczeń podatników i kontrahentów z tytułu wpłat, nadpłat, zaległości.
  12) ewidencja druków ścisłego zarachowania;
  13) przygotowywanie projektów przepisów wewnętrznych z zakresu rachunkowości Urzędu;
  14) wystawianie faktur, prowadzenie rejestru sprzedaży i zakupów dla celów rozliczeń podatkowych oraz sporządzanie deklaracji VAT;
  15) ewidencja księgowa majątku Gminy;
  16) sporządzanie sprawozdań finansowych.
5. Pracami Referatów kierują Kierownicy podlegli służbowo Naczelnikowi Wydziału.
     
§ 18. Wydział Inwestycji i Nadzoru wykonuje zadania związane w szczególności:
  1) z zapewnieniem prawidłowej rozbudowy systemów infrastruktury technicznej i społecznej;
  2) z zapewnieniem opracowania koncepcji układu ulicznego i strefowania uzbrojenia w poszczególne media dla osiedli mieszkaniowych miasta Piły;
  3) z koordynowaniem wykonawstwa inwestycji o znaczeniu lokalnym i zapewnieniem prawidłowej realizacji zadań w tym zakresie;
  4) z proponowaniem zakresu opracowań projektowych niezbędnych do realizacji zadań inwestycyjnych w poszczególnych latach;
  5) z przygotowywaniem materiałów dla przeprowadzenia przetargu na wybór jednostki projektowej dla zadań przewidzianych do realizacji, przeprowadzaniem przetargów i zawarciem umów z jednostkami projektowymi;
  6) z przygotowaniem na podstawie opracowanej dokumentacji materiałów do przeprowadzenia przetargu na wybór wykonawcy robót, uczestniczeniem w przetargach i przygotowywaniem projektów umów z wykonawcami;
  7) z nadzorem merytorycznym i finansowym nad realizacją inwestycji, odbiorem oraz rozliczeniem zadań zakończonych;
  8) ze współpracą z wydziałami, gminnymi jednostkami organizacyjnymi oraz podmiotami odpowiedzialnymi za prawidłowe funkcjonowanie infrastruktury;
  9) z przygotowywaniem projektu planu inwestycji do budżetu na rok najbliższy oraz przygotowywaniem wieloletniego programu inwestycyjnego;
  10) z zapewnieniem efektywnego wykorzystywania środków finansowych, przeznaczonych na realizację zadań wydziału;
  11) z koordynacją i nadzorem w zakresie lokalnych inicjatyw inwestycyjnych;
  12) ze sporządzaniem sprawozdań z zakresu działania wydziału;
  13) ze współdziałaniem z Miejską Pracownią Urbanistyczną w trybie sporządzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego miasta Piły, w szczególności składanie wniosków do projektów planów w zakresie wynikającym z zadań wydziału.
     
§ 19.1. Wydział Gospodarki Komunalnej wykonuje zadania własne związane w szczególności:
  1) z zapewnieniem prawidłowego funkcjonowania wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną, cieplną i gaz oraz współpracą z jednostkami organizacyjnymi w tym zakresie;
  2) ze sprawowaniem nadzoru nad właściwym stanem technicznym komunalnych zasobów mieszkaniowych oraz utrzymaniem gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej sfery komunalnej;
  3) z zapewnieniem należytego stanu sanitarnego, czystości i porządku na terenach gminnych;
  4) z ochroną środowiska i przyrody oraz gospodarką wodną, w tym dotyczące w szczególności:
        a)  Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,
        b)  gospodarki odpadami;
  5) z nadzorem nad gminnymi jednostkami organizacyjnymi oraz podmiotami wykonującymi zadania gminy w niżej wymienionym zakresie:
        a)  funkcjonowania targowisk;
        b)  zaopatrzenia w wodę, w tym do gaszenia pożarów i oczyszczaniem ścieków
    komunalnych;
        c)  zaopatrzenia w ciepło;
        d)  oświetlania miejsc publicznych i dróg;
        e)  funkcjonowania lokalnego transportu zbiorowego;
        f)  funkcjonowania gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacją ruchu
    drogowego;
        g)  zieleni gminnej;
        h)  cmentarzy gminnych;
        i)  schroniska dla zwierząt i szaletów;
  6) ze współdziałaniem z Miejską Pracownią Urbanistyczną w trybie sporządzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego miasta Piły, w szczególności składanie wniosków do projektów planów w zakresie wynikającym z zadań wydziału.
2. W zakresie zadań zleconych Wydział odpowiedzialny jest za organizowanie i sprawowanie opieki nad grobami i cmentarzami wojennymi.
     
§ 20. Wydział Architektury wykonuje zadania związane w szczególności:
  1) z wydawaniem wypisów i wyrysów ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania miasta Piły;
  2) z wydawaniem wypisów i wyrysów z planów zagospodarowania przestrzennego;
  3) z prowadzeniem rejestru obowiązujących miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego;
  4) z prowadzeniem archiwum oryginałów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego: obowiązujących, nie obowiązujących i uchylonych;
  5) z przygotowywaniem projektów decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego oraz decyzji o warunkach zabudowy w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego:
        a)  dla terenów zabudowanych – samodzielnie,
        b)  dla terenów nie zabudowanych lub dla których trwa sporządzanie miejscowego
    planu zagospodarowania przestrzennego – we współpracy z Miejską
    Pracownią Urbanistyczną;
  6) z rejestrowaniem w odrębnych rejestrach:
        a)  decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego,
        b)  decyzji o warunkach zabudowy,
        c)  przesłanych odpisów decyzji innych organów wydających decyzje
    w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej, które
    dotyczą zagospodarowania terenu;
  7) z wydawaniem zaświadczeń o przeznaczeniu terenu, zgodnie z obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego;
  8) z wydawaniem zaświadczeń o zgodności zmiany sposobu użytkowania obiektu lub jego części z ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego;
  9) z przygotowywaniem opinii wstępnych projektów podziału nieruchomości;
  10) z opiniowaniem terenów i obiektów przeznaczonych do wydzierżawienia lub sprzedaży – we współpracy z Wydziałem Gospodarki Nieruchomościami;
  11) z oceną rodzajów terenów w rozumieniu przepisów o ochronie środowiska, w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego;
  12) z innymi opiniami z zakresu gospodarki i ładu przestrzennego;
  13) ze współdziałaniem z Wydziałem Promocji i Rozwoju w zakresie programowania rozwoju infrastruktury społecznej i technicznej miasta Piły oraz w zakresie procedury wydawania zezwoleń na tworzenie i działanie wielkopowierzchniowych obiektów handlowych;
  14) ze współdziałaniem z Wydziałem Inwestycji i Nadzoru w zakresie planowania infrastruktury technicznej w mieście;
  15) ze współdziałaniem z Wydziałem Gospodarki Komunalnej w zakresie planowania infrastruktury technicznej oraz ochrony środowiska;
  16) ze współdziałaniem z Miejską Pracownią Urbanistyczną w trybie sporządzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego miasta Piły, w szczególności składanie wniosków do projektów planów w zakresie wynikającym z zadań wydział.
     
§ 21.1. Wydział Gospodarki Nieruchomościami wykonuje zadania przy pomocy:
  1) Referatu Terenowo-Prawnego;
  2) Referatu Obrotu Nieruchomościami;
  3) Referatu Gospodarki Gruntami.
2. Do zadań Referatu Terenowo-Prawnego należy:
  1) opracowywanie danych do projektu budżetu Gminy w zakresie dochodów i wydatków;
  2) nadzór i sporządzanie opisowych sprawozdań z wykonania budżetu Gminy w zakresie pracy Wydziału;
  3) prowadzenie spraw i sprawowanie nadzoru nad prawidłowym dysponowaniem ustalonymi w budżecie środkami finansowymi związanymi z działalnością Wydziału;
  4) realizacja zadań związanych z prowadzeniem spraw organizacyjnych Wydziału;
  5) prowadzenie spraw związanych z opracowywaniem wstępnych projektów podziału nieruchomości gminnych;
  6) obsługa mapy numerycznej Piły;
  7) prowadzenie spraw związanych z nazewnictwem ulic i nadawaniem numeracji porządkowej nieruchomościom w Pile;
  8) prowadzenie ewidencji nieruchomości gminnych dla celów podatkowych;
  9) przygotowywanie przetargów na usługi geodezyjne;
  10) ewidencja nieruchomości gminnych;
  11) rozgraniczanie nieruchomości;
  12) przygotowywanie projektów aktów prawa miejscowego i decyzji administracyjnych wydawanych przez organy Gminy wspólnie z pracownikami Wydziału;
  13) prowadzenie spraw związanych z przygotowywaniem wniosków do sądu w sprawach cywilnych i postępowaniu windykacyjnym;
  14) występowanie w procesach cywilnych w sprawach: postępowań spadkowych, zasiedzenia, darowizny i zrzeczenia.
3. Pracami Referatu kieruje Zastępca Naczelnika Wydziału.
4. Do zadań Referatu Obrotu Nieruchomościami należy:
  1) przygotowywanie projektów aktów prawnych dotyczących zbywania nieruchomości Gminy Piła;
  2) analiza obrotu nieruchomościami Gminy Piła oraz możliwości ich zagospodarowania;
  3) prowadzenie całości spraw związanych ze sprzedażą:
        a)  nieruchomości zabudowanych i niezabudowanych w trybie przetargowym,
        b)  udziałów w nieruchomościach zabudowanych lub niezabudowanych w trybie
         przetargu lub bezprzetargowym,
        c)  nieruchomości przeznaczonych na poprawienie warunków zagospodarowania
         nieruchomości przyległych w trybie przetargu lub bezprzetargowym,
        d)  nieruchomości niezbędnych do racjonalnego korzystania z budynku
         mieszkalnego, w przypadku gdy posadowiony jest na działce nie
         spełniającej wymogów działki budowlanej,
  4) prowadzenie całości spraw związanych ze zbywaniem lokali mieszkalnych stanowiących własność Gminy Piła na rzecz ich najemców;
  5) prowadzenie całości spraw związanych ze sprzedażą nieruchomości Gminy Piła z zastosowaniem bonifikaty;
  6) prowadzenie całości spraw związanych z oddaniem w użytkowanie wieczyste nieruchomości stanowiących własność Gminy Piła;
  7) prowadzenie całości spraw związanych z darowizną nieruchomości stanowiących własność Gminy Piła;
  8) prowadzenie całości spraw związanych ze zbywaniem domów jednorodzinnych stanowiących własność Gminy Piła;
  9) wydawanie zaświadczeń o spłacie należności z tytułu nabycia lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego w systemie ratalnym;
  10) wydawanie, na wniosek właściciela nieruchomości, zaświadczeń o zgodzie na wykreślenie z księgi wieczystej hipotek, ciężarów i ograniczeń wpisanych na rzecz Gminy Piła;
  11) sprzedaż prawa własności nieruchomości stanowiących własność Gminy Piła na rzecz użytkowników wieczystych, będących osobami fizycznymi lub osobami prawnymi;
  12) prowadzenie spraw związanych z żądaniem zwrotu udzielonej bonifikaty;
  13) prowadzenie całości spraw związanych z użyczaniem nieruchomości stanowiących własność Gminy Piła, w tym przygotowanie projektów umów użyczenia i nadzorowanie przestrzegania warunków tych umów;
  14) prowadzenie spraw związanych z nabywaniem nieruchomości:
        a)  na cele inwestycji miejskich,
        b)  do zasobu Gminy na wniosek właścicieli w związku z przeznaczeniem
         nieruchomości w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego
         na cele inwestycyjne,
        c)  wykupy pod drogi gminne i ustalanie odszkodowania za drogi przejęte z mocy
         prawa,
  15) prowadzenie spraw związanych z zamianą nieruchomości Gminy na nieruchomości innych osób ( prawnych i fizycznych) w związku z roszczeniami tych osób o regulacje stanu prawnego;
  16) prowadzenie spraw związanych z przejmowaniem nieruchomości za zaległości podatkowe w oparciu o ustawę z dnia 29 sierpnia 1997 r. ordynacja podatkowa;
  17) prowadzenie spraw w zakresie uwłaszczenia w trybie art. 204 i 207 ustawy o gospodarce nieruchomościami;
  18) prowadzenie spraw związanych z komunalizacją mienia;
  19) prowadzenie spraw związanych z postępowaniem regulacyjnym nieruchomości wynikającym z przepisów ustawy o stosunku Państwa Polskiego do kościołów rożnych wyznań;
  20) prowadzenie dokumentacji akt przekazywanych do archiwum zakładowego;
  21) współpraca z Miejską Pracownią Urbanistyczną, Wydziałem Architektury, Wydziałem Finansowym, Wydziałem Inwestycji i Nadzoru, Miejskim Zakładem Gospodarki Mieszkaniowej, Zarządem Dróg i Zieleni w Pile, a także Pilskim Towarzystwem Budownictwa Mieszkalnego w sprawach związanych z wykonywaniem zadań należących do zakresu działania referatu.
5. Pracami Referatu kieruje Kierownik Referatu podległy służbowo Naczelnikowi Wydziału.
6. Do zadań Referatu Gospodarki Gruntami należy:
  1) prowadzenie całości spraw związanych w wydzierżawianiem i wynajmowaniem gruntów Gminy Piła,
  2) naliczanie opłat za bezumowne korzystanie z gruntów Gminy Piła,
  3) wyrażanie zgody na czasowe zajęcie terenu dla potrzeb wykonywania inwestycji,
  4) prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem prawa pierwokupu,
  5) uwzględnianie wszystkich zmian związanych z obrotem prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowych stanowiących własność Gminy Piła i ustalenie na dzień 1 stycznia danego roku płatników opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego,
  6) rejestracja użytkowników wieczystych gruntów gminnych i wysokości opłat rocznych z tym związanych ( przypisy opłat),
  7) realizacja wniosków w sprawie udzielenia bonifikaty od opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego,
  8) realizacja wniosków w sprawie odroczenia terminów płatności opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego,
  9) aktualizacja opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego i trwałego zarządu nieruchomości Gminy Piła,
  10) przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności,
  11) ustalanie opłat adiacenckich z tytułu wzrostu wartości nieruchomości, powstałego w wyniku jej podziału lub na skutek wybudowania urządzeń infrastruktury technicznej,
  12) ustalenie rent planistycznych związanych ze wzrostem wartości nieruchomości w przypadku uchwalenia lub zmiany planu zagospodarowania przestrzennego,
  13) prowadzenie spraw związanych z roszczeniami właścicieli nieruchomości wynikającymi z obniżenia wartości użytkowej ich nieruchomości wskutek uchwalenia lub zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,
  14) prowadzenie spraw związanych z obsługą wspólnot mieszkaniowych,
  15) przyjmowanie zakładowych budynków mieszkalnych na podstawie ustawy z dnia 12.10.1994 r. o zasadach przekazywania zakładowych budynków mieszkalnych przez przedsiębiorstwa państwowe oraz ustawy z dnia 08.09.2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” - dot. budynków PKP,
  16) ustanawianie służebności drogowych i gruntowych na nieruchomościach Gminy Piła,
  17) wydawanie decyzji o ustanawianiu trwałego zarządu, wygaszaniu zarządu lub przekazaniu zarządu między jednostkami,
  18) prowadzenie spraw z wniosku spółdzielni mieszkaniowych o wyrównanie terminów wieczystego użytkowania w oparciu o ustawę o spółdzielniach mieszkaniowych,
  19) prowadzenie spraw związanych z zadaniami gospodarki rolnej i wodno-melioracyjnej,
  20) wydawanie zaświadczeń dla celów emerytalno-rentowych o pracy w gospodarstwie rolnym,
  21) prowadzenie dokumentacji akt przekazywanych do archiwum zakładowego,
  22) współpraca z Miejską Pracownią Urbanistyczną, Wydziałem Architektury, Wydziałem Finansowym, Wydziałem Inwestycji i Nadzoru oraz Zarządem Dróg i Zieleni w Pile w sprawach prawidłowego wykonywania zadań należących do zakresu działania referatu.
7. Pracami Referatu kieruje Kierownik Referatu podległy służbowo Naczelnikowi Wydziału.
     
§ 22.1. Wydział Spraw Obywatelskich wykonuje zadania własne związane w szczególności:
  1) ze współpracą i nadzorem merytorycznym nad Ośrodkiem Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych;
  2) z realizowaniem zadań wynikających z ustawy o ochronie informacji niejawnych, będących w kompetencji Wydziału;
  3) z prowadzeniem Kancelarii Tajnej Urzędu;
  4) z koordynowaniem zadań ochrony zdrowia i opieki społecznej w zakresie zadań Miasta;
  5) z przesyłaniem zawiadomień do Głównego Inspektora Informacji Finansowej zgodnie z ustalona procedurą.
2. W zakresie zadań zleconych Wydział odpowiedzialny jest za:
  1) realizowanie zadań wynikających z ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych;
  2) realizowanie zadań wynikających z ordynacji wyborczych;
  3) aktualizację stałego rejestru wyborców;
  4) realizowanie zadań wynikających z ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej;
  5) udzielanie i cofanie pozwoleń na przeprowadzanie zbiórek publicznych oraz dokonywanie kontroli wynikających z ustawy o zbiórkach publicznych;
  6) postępowanie w sprawach zgromadzeń;
  7) realizowanie zadań wynikających z ustawy o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań.
3. W strukturze organizacyjnej Wydziału działa Kancelaria Tajna.
4. Przy Wydziale działa Pełnomocnik do spraw Informacji Niejawnych, który wykonuje zadania związane:
  1) z zapewnieniem przestrzegania przepisów ustawy o ochronie informacji niejawnych;
  2) ze współpracą z administratorem bezpieczeństwa informacji systemów informatycznych w Urzędzie Miasta Piły w celu ochrony systemów i sieci;
  3) z nadzorowaniem i koordynowaniem pracy Pionu Ochrony.
  Pełnomocnik do spraw Informacji Niejawnych podlega bezpośrednio Prezydentowi Miasta Piły.
     
§ 23. Wydział Oświaty wykonuje zadania związane w szczególności:
  1) z prowadzeniem spraw w zakresie zakładania, przekształcania i likwidowania gminnych jednostek oświatowych oraz żłobków;
  2) z podejmowaniem działań zapewniających kadrowe, organizacyjne i materialne warunki funkcjonowania żłobków, przedszkoli, szkół podstawowych i gimnazjów oraz innych szkół i placówek prowadzonych przez Miasto;
  3) z kształtowaniem sieci gminnych jednostek oświatowych;
  4) z zatwierdzaniem arkuszy organizacyjnych gminnych jednostek oświatowych;
  5) z zapewnieniem nadzoru nad obsługą ekonomiczno – finansową gminnych jednostek oświatowych i żłobków;
  6) z kreowaniem polityki oświatowej;
  7) z kompleksem zagadnień osobowych dyrektorów gminnych jednostek oświatowych i żłobków; polityką kadrową;
  8) ze sprawowaniem nadzoru i kontroli nad podległymi jednostkami oświatowymi i żłobkami w zakresie posiadanego mienia i realizowanych zadań;
  9) z zapewnieniem dzieciom w wieku 6 lat miejsca w przedszkolu ze względu na obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne;
  10) ze współdziałaniem z organem nadzoru przy ocenianiu dyrektorów gminnych jednostek oświatowych;
  11) z prowadzeniem ewidencji placówek niepublicznych, spraw w zakresie udzielania i rozliczania dotacji dla tych placówek;
  12) z przydzielaniem pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów i słuchaczy według obowiązujących przepisów, rozliczaniem tej pomocy i egzekwowaniem nienależnie pobranych świadczeń;
  13) z nadzorem nad przygotowaniem i prowadzeniem w placówkach oświatowych i żłobkach remontów, modernizacji i inwestycji;
  14) z bezpieczeństwem i higieną pracy oraz bezpieczeństwem przeciwpożarowym w określonym zakresie;
  15) z kontrolą realizacji obowiązku nauki w tym prowadzenie postępowania administracyjnego i egzekucji;
  16) z dofinansowywaniem kosztów kształcenia młodocianych pracowników;
  17) z prowadzeniem spraw związanych z Systemem Informacji Oświatowej;
  18) ze sporządzaniem zbiorczych wewnętrznych sprawozdań budżetowych i finansowych jednostek i zakładów budżetowych oświaty;
  19) ze współdziałaniem z Miejską Pracownią Urbanistyczną w trybie sporządzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego miasta Piły, w szczególności składanie wniosków do projektów planów w zakresie wynikającym z zadań wydziału;
  20) z prowadzeniem indywidualnych kart wyposażenia pracowników (odzież ochronna, narzędzia).
     
§ 24.1. Wydział Spraw Lokalowych wykonuje zadania własne związane w szczególności:
  1) z gospodarowaniem mieszkaniowym zasobem Miasta (lokalami mieszkalnymi i socjalnymi) oraz sprawowanie nadzoru w tym zakresie nad Miejskim Zakładem Gospodarki Mieszkaniowej w Pile;
  2) ze współdziałaniem z Miejskim Zakładem Gospodarki Mieszkaniowej w Pile w zakresie kreowania polityki czynszowej w odniesieniu do lokali mieszkalnych i lokali socjalnych i przygotowywaniem projektów zarządzeń Prezydenta w tych sprawach;
  3) ze współdziałaniem z Miejskim Zakładem Gospodarki Mieszkaniowej w Pile w zakresie gospodarowania lokalami użytkowymi;
  4) ze współdziałaniem z Wydziałem Promocji i Rozwoju w zakresie określania polityki mieszkaniowej w zasobach komunalnych;
  5) ze współdziałaniem z Pilskim Towarzystwem Budownictwa Społecznego z zakresie realizacji gminnego budownictwa mieszkaniowego;
  6) z przydziałem lokali mieszkalnych i lokali socjalnych;
  7) z zamianą "z urzędu" wcześniej przydzielonych lokali mieszkalnych;
  8) z adaptacją pomieszczeń niemieszkalnych na cele mieszkaniowe;
  9) z potwierdzaniem uprawnień do zajmowanego lokalu mieszkalnego;
  10) z regulowaniem uprawnień do zajmowanego lokalu mieszkalnego po zgonie dotychczasowego najemcy;
  11) z wykonywaniem egzekucji w sprawach lokalowych, w których prawomocne orzeczenia sądowe i ostateczne decyzje administracyjne orzekające opróżnienie lokalu zapadły przed 12 listopada 1994 r.;
  12) z przyznawaniem dodatków mieszkaniowych, wstrzymywaniem wypłaty dodatków mieszkaniowych i anulowaniem decyzji o wstrzymaniu wypłaty, sporządzaniem list wypłat i przelewów bankowych oraz kontrolą realizacji obowiązków związanych z pobieraniem dodatku mieszkaniowego w tym egzekucja nienależnie pobranych świadczeń;
  13) z wypłatą odszkodowań przez Gminę Piła z tytułu niedostarczenia lokalu socjalnego na realizację wyroku sądowego orzekającego eksmisję;
  14) z występowaniem Gminy Piła w charakterze interwenienta ubocznego w procesach sądowych, w których może zostać orzeczony wyrok eksmisyjny;
  15) ze współdziałaniem z Miejskim Zakładem Gospodarki Mieszkaniowej w Pile w zakresie przekwalifikowań lokali mieszkalnych na lokale socjalne, w celu przeznaczenia ich na realizację wyroków eksmisyjnych;
  16) z wydawaniem i cofaniem zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży i poza miejscem sprzedaży, w tym zezwoleń jednorazowych i dokonywanie przypisów i odpisów należności budżetu oraz ich egzekucja;
  17) z ustalaniem dni i godzin otwierania oraz zamykania placówek handlu detalicznego, zakładów gastronomicznych i zakładów usługowych dla ludności.
2. W zakresie zadań zleconych Wydział odpowiedzialny jest za wydawanie decyzji dotyczących zajęcia na cele przejściowego zakwaterowania sił zbrojnych budynków, pomieszczeń i terenów oraz wydawanie decyzji o odszkodowaniu w tych sprawach.
     
§ 25. Wydział Kultury i Sportu wykonuje zadania związane w szczególności:
  1) z realizowaniem zadań wynikających z ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz z ustawy o kulturze fizycznej;
  2) z realizowaniem polityki samorządu w zakresie tworzenia, prowadzenia i likwidacji placówek kultury i sportu;
  3) z organizowaniem obchodów świąt państwowych i lokalnych;
  4) z prowadzeniem ewidencji placówek upowszechniania kultury;
  5) z koordynowaniem współpracy podległych placówek, nadzorem nad ich działaniami;
  6) z opracowywaniem planów finansowo-merytorycznych Wydziału w zakresie kultury, sportu i współpracy zagranicznej;
  7) z tworzeniem warunków materialnych dla upowszechniania kultury, sportu i rekreacji oraz nadzorem nad prawidłowym i racjonalnym ich wykorzystaniem;
  8) ze współdziałaniem z Wojewódzkim Oddziałem Służby Ochrony Zabytków – Delegatura w Pile w zakresie konserwacji zabytków i miejsc pamięci narodowej;
  9) z organizowaniem współpracy placówek kultury i sportu z placówkami oświaty i wychowania;
  10) z wydawaniem zezwoleń na organizacje imprez masowych w zakresie kultury i sportu;
  11) z promowaniem najciekawszych i najwartościowszych przedsięwzięć kulturalnych i sportowych;
  12) z promowaniem (w tym międzynarodowym) miasta poprzez kulturę i sport;
  13) z opracowywaniem projektów i realizacją współpracy z zagranicą w zakresie wymiany kulturalnej;
  14) ze współpracą z prasą, radiem i telewizją w celu informowania społeczeństwa o pracach Prezydenta Miasta Piły;
  15) z koordynowaniem współpracy z zagranicą, finansowaniem kosztów współpracy;
  16) ze współdziałaniem z różnymi podmiotami na rzecz integracji z Unią Europejską, w zakresie kultury i sportu;
  17) ze współdziałaniem z Miejską Pracownią Urbanistyczną w trybie sporządzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego miasta Piły, w szczególności składanie wniosków do projektów planów w zakresie wynikającym z zadań wydziału.
     
§ 26.1. Wydział Gospodarczy wykonuje zadania związane w szczególności:
  1) z utrzymaniem budynku Urzędu i pomieszczeń wykorzystywanych przez pracowników;
  2) z zapewnieniem prawidłowych warunków pracy;
  3) z wdrażaniem informatyki do pracy Urzędu w zakresie techniczno–zaopatrzeniowym,
  4) z zapewnieniem prawidłowej działalności archiwum;
  5) z zabezpieczeniem materiałów biurowych i sprzętu niezbędnego do prawidłowego funkcjonowania Urzędu;
  6) z organizowaniem w/g odrębnego trybu i czasu pracy pracowników obsługi, zespołu gońców i rozliczaniem efektywności pracy tych pracowników;
  7) z ewidencjonowaniem pozostałych środków trwałych i książek fachowych w użytkowaniu;
  8) z prowadzeniem Punktu Informacyjnego i Kancelarii Głównej Urzędu Miasta Piły;
  9) ze sprawami socjalnymi pracowników w tym nadzór nad wydatkowaniem środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych;
  10) z wykonywaniem czynności usługowych w związku z organizowaniem sesji, narad itp.;
  11) z zapewnieniem niezbędnego bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej;
  12) z realizowaniem kompleksu zadań służby BHP;
  13) z zapewnieniem technicznych warunków ochrony obiektu Urzędu;
  14) z prowadzeniem dokumentacji środków transportowych własnych i prywatnych do celów służbowych;
  15) z zapewnieniem warunków funkcjonowania jednostek pomocniczych Miasta;
  16) z prowadzeniem dokumentacji zużycia materiałów budowlanych zakupionych na potrzeby remontów bieżących;
  17) z prowadzeniem indywidualnych kart wyposażenia pracowników (odzież ochronna, narzędzia);
  18) z prenumeratą Dziennika Ustaw, Monitora Polskiego i Dziennika Urzędowego Województwa Wielkopolskiego oraz prasy, a także zakup książek fachowych dla potrzeb Urzędu.
2. W strukturze organizacyjnej Wydziału działa Kancelaria Główna Urzędu, do której zadań należy:
  1) przyjmowanie prasy oraz korespondencji kierowanej do Urzędu i Prezydenta;
  2) rejestrowanie korespondencji w odpowiednich dziennikach korespondencyjnych;
  3) rozdzielanie korespondencji i przekazywanie jej do odpowiednich komórek organizacyjnych, w tym korespondencji kierowanej do Prezydenta – do Sekretariatu;
  4) rozdzielanie i przekazywanie prasy;
  5) pośredniczenie w wewnętrznym obiegu dokumentów;
  6) wysyłanie korespondencji zwykłej i specjalnej.
3. Pracami Kancelarii Kieruje Kierownik Kancelarii podległy służbowo Naczelnikowi Wydziału.
     
§ 27.1. Wydział Promocji i Rozwoju wykonuje zadania własne związane w szczególności:
  1) z gromadzeniem informacji statystycznych o mieście, analizowaniem tendencji rozwojowych miasta, zlecaniem i koordynacją badań statystycznych i marketingowych miasta;
  2) z udziałem w opracowywaniu i monitorowaniu realizacji strategii rozwoju miasta i programów rozwojowych;
  3) z kreowaniem pożądanego wizerunku miasta:
        a)  przygotowywanie i upowszechnianie wydawnictw promocyjnych, informacji
    prasowych, reklam,
        b)  prowadzenie kampanii reklamowych miasta,
        c)  prezentacja miasta na targach, wystawach, konferencjach,
        d)  zarządzanie i aktualizacja strony internetowej miasta www.pila.pl,
  4) z promocją gospodarczą miasta:
        a)  przygotowywanie i promocja oferty inwestycyjnej,
        b)  udział w targach gospodarczych,
        c)  promocja lokalnych przedsiębiorców,
        d)  koordynacja prac Rady Rozwoju Miasta,
        e)  współpraca z organizacjami gospodarczymi,
  5) z promocją walorów i potencjału turystycznego miasta;
  6) z koordynacją współpracy z organizacjami pozarządowymi;
  7) z prowadzeniem spraw związanych z organizacja prac społecznie użytecznych;
  8) z koordynowaniem udzielania przez gminę pomocy publicznej, przygotowywaniem programów pomocowych, monitoringiem oraz przygotowywaniem sprawozdań z udzielonej pomocy publicznej;
  9) z wydawaniem zezwoleń na przewozy osób taksówkami osobowymi;
  10) z wydawaniem zezwoleń na tworzenie i działanie wielkopowierzchniowych obiektów handlowych;
  11) ze współdziałaniem z Miejską Pracownią Urbanistyczną w trybie sporządzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego miasta Piły, w szczególności składanie wniosków do projektów planów w zakresie wynikającym z zadań wydziału.
2. W zakresie zadań zleconych Wydział odpowiedzialny jest za:
  1) prowadzenie ewidencji działalności gospodarczej podmiotów osób fizycznych.
     
§ 28. Miejska Pracownia Urbanistyczna wykonuje zadania związane w szczególności:
  1) z analizą stanu zagospodarowania przestrzennego Miasta, uzbrojenia terenu oraz stanu i funkcjonowania środowiska przyrodniczego i kulturowego;
  2) z analizą wniosków w sprawie sporządzenia lub zmiany miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, w tym prowadzeniem rejestru wniosków;
  3) z opracowaniami ekofizjograficznymi;
  4) ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta;
  5) z koordynowaniem i obsługą działań związanych z trybem formalno – prawnym sporządzania miejscowych planów;
  6) z opracowaniem prognoz sporządzanych do projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego;
  7) z opracowywaniem projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz przekazywaniem materiałów związanych z tymi planami i oryginałów planów – do Wydziału Architektury;
  8) z opracowaniem koncepcji zagospodarowania nieruchomości wymagających wydzielenia dróg publicznych o ile ich rozgraniczenie nie wynika z ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (współpraca z Wydziałem Gospodarki Nieruchomościami);
  9) ze współdziałaniem z Wydziałem Architektury w zakresie ustalania warunków zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego;
  10) ze współdziałaniem z Wydziałem Promocji i Rozwoju w zakresie programowania procesów rozwoju infrastruktury społecznej i technicznej Miasta;
  11) współdziałaniem z Wydziałem Inwestycji i Nadzoru oraz Wydziałem Gospodarki Komunalnej w zakresie planowania infrastruktury technicznej Miasta;
  12) z analizami zmian w zagospodarowaniu przestrzennym w celu oceny aktualności studium i planów miejscowych;
  13) z obsługą techniczno-biurową Gminnej Komisji Urbanistyczno-Architektonicznej.
     
§ 29. Wydział Zarządzania Kryzysowego wykonuje zadania związane z ustalaniem zadań, kontrolą ich realizacji oraz koordynacją i kierowaniem działalnością w zakresie przygotowania i realizacji przedsięwzięć związanych z obroną cywilną, zarządzaniem kryzysowym i sprawami obronnymi, a w szczególności:
  1) z planowaniem, organizowaniem, koordynowaniem wykonywania zadań w w/w zakresie;
  2) z przygotowaniem i zapewnieniem działania systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania o zagrożeniach;
  3) z planowaniem, organizowaniem i koordynowaniem ćwiczeń, szkoleń i treningów;
  4) z opracowaniem planu obrony cywilnej, gminnego planu reagowania kryzysowego, planu operacyjnego funkcjonowania Miasta;
  5) z koordynowaniem przedsięwzięć wynikających z poszczególnych planów realizowanych przez Wydziały Urzędu;
  6) z przygotowaniem do działań jednostek organizacyjnych obrony cywilnej;
  7) z przygotowaniem i organizacją ewakuacji ludności i zabezpieczenia mienia na wypadek powstania masowego zagrożenia dla życia i zdrowia na znacznym obszarze;
  8) z planowaniem świadczeń osobistych i rzeczowych na rzecz obrony cywilnej oraz zaopatrzeniem jednostek obrony cywilnej w sprzęt, środki techniczne i urządzenia niezbędne do wykonywania zadań i zapewnieniem odpowiednich warunków ich przechowywania, konserwacji, remontu i wymiany;
  9) z zapewnieniem dostaw wody dla urządzeń specjalnych do likwidacji skażeń i do celów przeciwpożarowych;
  10) z koordynowaniem działań i współpracą z instytucjami, jednostkami organizacyjnymi, przedsiębiorcami, organizacjami, inspekcjami i służbami oraz z terenowymi organizacjami administracji wojskowej;
  11) z integrowaniem sił obrony cywilnej oraz innych służb w tym sanitarno-epidemiologicznych, społecznych organizacji ratowniczych do prowadzenia akcji ratunkowych oraz likwidacji skutków klęsk żywiołowych i zagrożeń środowiska;
  12) ze współuczestniczeniem w opiniowaniu projektów prawa miejscowego dotyczącego obrony cywilnej i mających wpływ na realizację zadań w przedmiotowym zakresie;
  13) z opracowywaniem informacji dotyczących realizowanych zadań;
  14) z koordynowaniem realizacji zadań nałożonych na instytucje, jednostki organizacyjne, podmioty gospodarcze przez Szefa Obrony Cywilnej Miasta;
  15) z ustalaniem wykazu instytucji, przedsiębiorców i innych jednostek organizacyjnych oraz społecznych organizacji ratowniczych funkcjonujących na terenie Miasta i przewidzianych do prowadzenia przygotowań i realizacji przedsięwzięć w zakresie obrony cywilnej, zarządzania kryzysowego oraz spraw obronnych;
  16) z nadzorem nad ochroną przeciwpożarową w stosunku do gminnych jednostek organizacyjnych, ochroną przeciwpożarową, ochroną przeciwpowodziową;
  17) z zapewnieniem prawidłowego funkcjonowania Gminnego Centrum Zarządzania Kryzysowego;
  18) z organizacją i zapewnieniem prawidłowego funkcjonowania Głównego Stanowiska Kierowania Prezydenta Miasta;
  19) z obsługą kancelaryjno-biurową Gminnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego;
  20) z realizacją zadań Stałego Dyżuru Prezydenta Miasta na potrzeby podwyższenia gotowości obronnej państwa;
  21) z zapewnieniem pełnienia całodobowego dyżuru w celu przepływu informacji na potrzeby zarządzania kryzysowego.
     
§ 30. Urząd Stanu Cywilnego wykonuje zadania związane w szczególności:
  1) z rejestracją urodzin, małżeństw oraz zgonów i innych zdarzeń mających wpływ na stan cywilny osób;
  2) ze sporządzaniem aktów stanu cywilnego i prowadzeniem ksiąg stanu cywilnego;
  3) ze sporządzaniem i wydawaniem odpisów aktów stanu cywilnego oraz zaświadczeń;
  4) z przechowywaniem i konserwacją ksiąg stanu cywilnego oraz akt zbiorowych;
  5) z przyjmowaniem oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński oraz innych oświadczeń zgodnie z przepisami Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego;
  6) z wykonywaniem zadań wynikających z konkordatu i innych ustaw które dały możliwość zawierania małżeństw wyznaniowych ze skutkami w prawie polskim;
  7) ze stwierdzaniem legitymacji procesowej do wystąpienia do sądu w sprawach możności lub niemożności zawarcia małżeństwa;
  8) ze wskazywaniem kandydata na opiekuna prawnego;
  9) z dokonywaniem zmian imion i nazwisk;
  10) z ustalaniem pisowni imion i nazwisk.
     
§ 31.1. Straż Miejska w Pile wykonuje zadania w szczególności:
  1) określone w ustawie o strażach gminnych oraz w przepisach odrębnych w tym aktach prawa miejscowego;
  2) związane z prowadzeniem indywidualnych kart wyposażenia pracowników (sorty mundurowe).
2. Szczegółową strukturę organizacyjną określa Regulamin Straży Miejskiej w Pile nadawany przez Radę w drodze uchwały.
     
§ 32. Biuro Rady Miasta wykonuje zadania związane z obsługą Rady, a w szczególności:
  1) z koordynowaniem działań dotyczących terminowego przekazywania materiałów na posiedzenia rady i komisji stałych Rady Miasta Piły;
  2) z prowadzeniem list obecności radnych z sesji i komisji Rady Miasta Piły;
  3) z przygotowaniem informacji w sprawie przyjęcia protokołu z obrad poprzedniej sesji;
  4) z przygotowaniem informacji w sprawie interpelacji i zapytań radnych;
  5) z prowadzeniem zbioru i rejestru uchwał Rady Miasta Piły;
  6) z prowadzeniem zbioru i rejestru przepisów gminnych – aktów prawa miejscowego;
  7) ze sporządzeniem protokołów z posiedzeń Rady Miasta Piły oraz stałych komisji Rady Miasta Piły;
  8) z przekazywaniem uchwał Rady Miasta Piły, interpelacji, wniosków i zapytań radnych Prezydentowi Miasta Piły i właściwym Wydziałom Urzędu Miasta Piły;
  9) z przekazywaniem uchwał Rady Miasta Piły Wojewodzie Wielkopolskiemu;
  10) z przekazywaniem uchwał do Regionalnej Izby Obrachunkowej;
  11) z przekazywaniem uchwał – aktów prawa miejscowego Wojewodzie Wielkopolskiemu celem publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego;
  12) z przygotowywaniem projektów uchwał w sprawach organizacyjnych Rady Miasta Piły;
  13) z prowadzeniem ewidencji radnych Rady Miasta Piły;
  14) z prowadzeniem ewidencji osób wyróżnionych tytułem Honorowego Obywatela Miasta Piły;
  15) ze sporządzeniem list wypłat diet radnym i przewodniczącym rad i zarządów osiedli;
  16) z prowadzeniem dokumentacji wydatków z budżetu Rady Miasta Piły;
  17) z prowadzeniem dokumentacji wydatków z budżetu Młodzieżowej Rady Miasta;
  18) z przekazywaniem uchwał, porządków obrad i protokołów z obrad sesji, planów pracy Rady i stałych komisji Rady Miasta Piły do umieszczenia w Biuletynie Informacji Publicznej;
  19) z wyborami ławników.
     
§ 33.1. Zespół Radców Prawnych świadczy pomoc prawną dla Urzędu i Rady, zgodnie z ustawą o radcach prawnych.
2. Pomoc prawną koordynuje radca prawny wyznaczony przez Prezydenta.
     
§ 34. Biuro Zamówień Publicznych wykonuje zadania związane w szczególności:
  1) z realizacją ustawy prawo zamówień publicznych wraz z przepisami wykonawczymi,
  2) ze szkoleniem i nadzorowaniem działań Wydziałów w tym zakresie.
     
§ 35. Audytor Wewnętrzny wykonuje zadania związane w szczególności:
  1) z niezależnym badaniem procesów zarządzania i kontroli wewnętrznej w Urzędzie Miasta Piły;
  2) z czynnościami doradczymi, w tym składanie wniosków, mające na celu usprawnianie funkcjonowania Urzędu.
  Audytor Wewnętrzny podlega bezpośrednio Prezydentowi Miasta Piły.
     
§ 36. Biuro Kontroli wykonuje zadania związane w szczególności:
  1) z przeprowadzaniem kontroli przestrzegania przez Urząd Miasta Piły oraz podległe Prezydentowi Miasta Piły i nadzorowane przez Prezydenta Miasta Piły jednostki organizacyjne Gminy Piła, realizacji procedur w zakresie celowości zaciągania zobowiązań finansowych i dokonywania wydatków; wymienione kontrole obejmują, w każdym roku, co najmniej 5% wydatków podległych i nadzorowanych jednostek organizacyjnych;
  2) z przeprowadzaniem innych niż w/w, zlecone przez Prezydenta Miasta Piły, kontrole finansowe dotyczące prowadzenia gospodarki finansowej i jej zgodności z obowiązującymi przepisami prawa.
     
§ 37. Biuro Informatyki wykonuje zadania związane w szczególności:
  1) z utrzymaniem i rozwojem sieci, sprzętu i programów informatycznych oraz zapewnieniem bezpieczeństwa w tym zakresie;
  2) z budowaniem i aktualizowaniem sytemu przekazywania informacji publicznej (BIP) oraz strony internetowej Urzędu;
  3) z gospodarowaniem sprzętem komputerowym i oprogramowaniem;
  4) z prowadzeniem ewidencji zużycia materiałów do sprzętu komputerowego Urzędu;
  5) z prowadzeniem nadzoru nad realizacją umów dotyczących eksploatacji systemów komputerowych;
  6) z modernizacją istniejących i wdrażanie nowych rozwiązań informatycznych w Urzędzie;
  7) z przeprowadzaniem szkoleń pracowników Urzędu w zakresie obsługi aplikacji biurowych i wdrożonych systemów.
     
§ 38. Biuro Funduszy Europejskich wykonuje zadania związane w szczególności:
  1) z gromadzeniem informacji o programach i funduszach europejskich;
  2) z inicjowaniem i koordynacją działań związanych z pozyskiwaniem na rzecz gminy funduszy europejskich;
  3) ze współpracą z administracją rządową, samorządową, związkami i stowarzyszeniami gmin w zakresie pozyskiwania funduszy europejskich;
  4) z monitorowaniem projektów samorządowych współfinansowanych środkami UE;
  5) z koordynowaniem i monitorowaniem procedur obiegu dokumentów dotyczących projektów realizowanych z udziałem funduszy unijnych.
     
§ 39. Biuro Nadzoru Właścicielskiego wykonuje zadania związane w szczególności z:
1. Funkcjonowaniem spółek z udziałem Miasta, w tym:
  1) prowadzenie rejestrów spółek;
  2) prowadzenie wykazu członków zarządów spółek oraz rad nadzorczych;
  3) analiza sprawozdań finansowych spółek z udziałem miasta;
  4) składanie Prezydentowi Miasta informacji z działalności spółek z udziałem miasta;
  5) współpraca ze spółkami z udziałem miasta prowadzącymi działalność na mieniu komunalnym;
  6) prowadzenie spraw związanych z tworzeniem i przekształcaniem spółek z udziałem miasta (przygotowywanie koncepcji, szczegółowych planów oraz nadzór) oraz zbywanie i nabywanie udziałów;
  7) analiza efektywności działania spółek prawa handlowego, w których miasto posiada udziały lub akcje, analiza efektywności gospodarowania majątkiem;
  8) przygotowywanie projektów aktów prawnych dotyczących spółek.
2. Analizą efektywności gospodarowania powierzonym majątkiem przez jednostki organizacyjne, w tym:
  1) analiza dochodów z mienia;
  2) analiza stopnia wykorzystania mienia;
  3) analiza stanu nieruchomości.

 

R o z d z i a ł    5
Postanowienia końcowe

     
§ 40. Integralną część Regulaminu stanowią załączniki określające:
  1) strukturę Urzędu,
  2) zasady podpisywania pism i decyzji.

 

Pliki do pobrania:

 Struktura organizacyjna Urzędu
 Zasady podpisywania pism i decyzji

   

wstecz