STATUT

Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Nadnoteckich

Rozdział I
Postanowienia ogólne

§ 1

Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Nadnoteckich, zwane dalej „Stowarzyszeniem", działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 roku Prawo o stowarzyszeniach (Dz.U. Nr 20, poz. 104 z późn. zm.), ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74, z późn. zm.) i ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. Nr 91, poz. 578, z późn. zm.).

§ 2

  1. Terenem działania Stowarzyszenia jest Polska, a szczególnie obszar obejmujący gminy i powiaty leżące w dorzeczu Noteci.
  2. Siedzibą władz Stowarzyszenia jest miasto Piła.
  3. Stowarzyszenie wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
  4. Stowarzyszenie jest organizacją zarejestrowaną i posiada osobowość prawną.

Rozdział II
Cele Stowarzyszenia i sposoby ich realizacji

§ 3

Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Nadnoteckich ma na celu wpieranie idei samorządu terytorialnego, integrację wspólnot lokalnych oraz dążenie do gospodarczego, kulturowego i turystycznego rozwoju Regionu Nadnoteckiego.

§ 4

Realizując cele, o których mowa w § 3, Stowarzyszenie w programie swojej pracy uwzględnia problemy dotyczące w szczególności:

  1. reprezentacji interesów zrzeszonych Gmin i Powiatów na forum krajowym i międzynarodowym,
  2. prowadzenia działalności gospodarczej, w szczególności: wydawniczej, szkoleniowej i marketingowej,
  3. rozwijania kontaktów i współdziałania z innymi stowarzyszeniami i organizacjami zrzeszającymi wspólnoty lokalne,
  4. inicjowania i wspierania przedsięwzięć w dziedzinie nauki, kultury i sportu, ochrony środowiska i gospodarki wodnej,
  5. inicjowania i wspierania przedsięwzięć w dziedzinie promocji i rozwoju turystyki na terenie zrzeszonych Gmin i Powiatów,
  6. prowadzenia wspólnej polityki na rzecz poprawy środowiska naturalnego, przywracania i rozwoju walorów turystyczno -wypoczynkowych Doliny Noteckiej,
  7. gromadzenia i przetwarzania informacji dotyczących gospodarczych i turystycznych zasobów Gmin i Powiatów.

Rozdział III
Członkostwo Stowarzyszenia. Prawa i obowiązki członków

§ 5

  1. Członkami Stowarzyszenia mogą być Gminy i Powiaty położone na terenie działania Stowarzyszenia.
  2. Gminy i Powiaty działają w Stowarzyszeniu poprzez swoich przedstawicieli.
  3. Warunkiem przyjęcia do Stowarzyszenia jest podjęcie przez właściwą Radę Gminy lub Radę Powiatu uchwały o przystąpieniu Gminy lub Powiatu do Stowarzyszenia i przedłożenie jej odpisu Zarządowi.
  4. Uchwała, o której mowa w ust. 3, powinna zawierać postanowienie o ustanowieniu dwóch przedstawicieli, za pośrednictwem których Gmina lub Powiat działać będzie w Stowarzyszeniu.
  5. Jednym z dwóch przedstawicieli Gminy lub Powiatu musi być przewodniczący Zarządu Gminy lub Zarządu Powiatu.

§ 6

Członkowie Stowarzyszenia mają prawo do:

  1. uczestnictwa w decydowaniu we wszystkich sprawach Stowarzyszenia,
  2. biernego i czynnego uczestniczenia w wyłanianiu władz Stowarzyszenia,
  3. korzystania z usług,urządzeń i wszelkiej pomocy Stowarzyszenia.

§ 7

Obowiązkiem członków Stowarzyszenia jest:

  1. przestrzeganie Statutu i innych aktów władz Stowarzyszenia,
  2. czynne uczestnictwo w pracach Stowarzyszenia oraz wspieranie jego działalności,
  3. terminowe uiszczanie składek członkowskich.

§ 8

  1. Utrata członkostwa następuje na skutek:
    1. rozwiązania Stowarzyszenia,
    2. dobrowolnego wystąpienia zgłoszonego na piśmie,
    3. pozbawienia członkostwa na mocy uchwały Zgromadzenia w przypadku zalegania z opłatą składek członkowskich przez okres dłuższy niż rok, po uprzednim upomnieniu przez Zarząd,
    4. zmian w podziale terytorialnym państwa skutkujących rozwiązaniem Rady Gminy lub Rady Powiatu z mocy prawa.
  2. Utrata członkostwa w Stowarzyszeniu automatycznie powoduje wygaśnięcie wszelkich zobowiązań Stowarzyszenia wobec dotychczasowych członków.
  3. Utrata członkostwa przez Gminę lub Powiat jest równoznaczna z pozbawieniem jej przedstawicieli wszelkich funkcji w organach Stowarzyszenia.

Rozdział IV
Organy Stowarzyszenia

§ 9

  1. Organami Stowarzyszenia są:
    1. Zgromadzenie Przedstawicieli Członków Stowarzyszenia, zwane dalej Zgromadzeniem,
    2. Zarząd,
    3. Komisja Rewizyjna.
  2. W Stowarzyszeniu mogą działać komisje stałe i doraźne, powoływane przez Zgromadzenie odrębną uchwałą, wraz z określeniem ich przedmiotu działania.

§ 10

  1. Kadencja władz Stowarzyszenia pokrywa się z kadencją Rad Gmin i Rad Powiatów.
    Wyboru Zarządu i Komisji Rewizyjnej dokonuje się bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy przedstawicieli Zgromadzenia, w głosowaniu tajnym.
  2. Ukonstytuowanie się nowo wybranych organów Stowarzyszenia powinno nastąpić miesięcy ciągu 3 miesięcy od daty wyboru organów Gminy lub Powiatu. Do tego czasu działają władze ubiegłej kadencji.

§ 11

Uchwały organów Stowarzyszenia zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy przedstawicieli, w głosowaniu jawnym, chyba że przepisy Statutu stanowią inaczej.
W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.

§ 12

  1. Zgromadzenie jest najwyższą władzą Stowarzyszenia.
  2. Zgromadzenie stanowią wszyscy przedstawiciele Gmin i Powiatów zrzeszonych w Stowarzyszeniu. Każdy przedstawiciel Gminy i Powiatu ma jeden głos.
  3. Zgromadzenie jest organem stanowiącym i kontrolnym.

§ 13

  1. Zwyczajne posiedzenia Zgromadzenia zwołuje Zarząd nie rzadziej niż dwa razy w ciągu roku.
  2. Posiedzenia Zgromadzenia otwiera i prowadzi do czasu wyboru przewodniczącego posiedzenia Przewodniczący Zarządu.

§ 14

Nadzwyczajne posiedzenia Zgromadzenia zwołuje Zarząd:

  1. z własnej inicjatywy,
  2. na pisemny wniosek Komisji Rewizyjnej, z podaniem celu jego zwołania,
  3. na pisemny wniosek co najmniej 1/5 członków, zawierający proponowany porządek obrad,
  4. w ciągu 3 miesięcy od rozpoczęcia nowej kadencji Rad Gmin i Rad Powiatów,
  5. w przypadku zgłoszenia sprzeciwu do uchwały Zgromadzenia, oraz w sytuacjach określonych w punktach 2, 3 i 5 przewodniczący Zarządu zwołuje nadzwyczajne posiedzenie nie później niż w ciągu 4 tygodni od dnia złożenia wniosku.

§ 15

  1. Zaproszenia na posiedzenia Zgromadzenia dostarczane są:
    1. z co najmniej 14-dniowym wyprzedzeniem, w przypadku posiedzeń zwyczajnych,
    2. z co najmniej 7-dniowym wyprzedzeniem, w przypadku posiedzeń nadzwyczajnych.
  2. Do zaproszeń dołącza się proponowany porządek obrad i materiały dotyczące tego porządku.

§ 16

  1. Dla uchwał Zgromadzenia w sprawie:
    1. likwidacji Stowarzyszenia - wymagana jest bezwzględna większość głosów wszystkich przedstawicieli członków Stowarzyszenia,
    2. wyboru lub odwołania całego składu Zarządu - wymagana jest bezwzględna większość głosów oddanych w obecności co najmniej 2/3 wszystkich przedstawicieli członków Stowarzyszenia.
  2. W przypadku, gdy Zgromadzenie nie jest władne do podejmowania uchwał z braku quorum, Zarząd wyznaczy kolejny termin posiedzenia Zgromadzenia,
    Drugi termin obrad może być wyznaczony w tym samym dniu, lecz co najmniej po upływie godziny od terminu pierwszego. Zgromadzenie członków, obradując w drugim terminie, podejmuje prawomocne uchwały, bez względu na liczbę obecnych, o czym należy uprzedzić członka Stowarzyszenia w zawiadomieniu.

§ 17

  1. Każdemu przedstawicielowi członka Stowarzyszenia służy prawo zgłoszenia sprzeciwu wobec uchwały Zgromadzenia w terminie jednego miesiąca od dnia jej podjęcia, popartego uchwałą odpowiedniej Rady Gminy lub Rady Powiatu.
  2. Sprawa będąca przedmiotem uchwały, o której mowa w ust. l, podlega ponownemu rozpatrzeniu przez Zgromadzenie. W tym przypadku uchwała o tej samej treści może być podjęta większością 2/3 głosów w obecności co najmniej połowy przedstawicieli Zgromadzenia.

§ 18

Do kompetencji Zgromadzenia należy:

  1. uchwalanie Statutu Stowarzyszenia i zmian w Statucie,
  2. przyjmowanie w poczet członków Stowarzyszenia i stwierdzenie ustania członkostwa,
  3. wybór i odwołanie członków Zarządu,
  4. wybór i odwołanie członków Komisji Rewizyjnej,
  5. określanie zasad i kierunków działania Stowarzyszenia,
  6. rozpatrywanie ,i zatwierdzanie sprawozdań z działalności Zarządu i udzielanie Zarządowi, na wniosek Komisji Rewizyjnej, absolutorium,
  7. uchwalanie budżetu Stowarzyszenia,
  8. uchwalanie wysokości, trybu i terminu piatności składek członkowskich,
  9. ustalanie wysokości diet za udział w posiedzeniach Zarządu i Komisji,
  10. podejmowanie uchwał dotyczących działalności gospodarczej Stowarzyszenia,
  11. podejmowanie uchwał dotyczących likwidacji Stowarzyszenia oraz powoływanie i odwoływanie członków Komisji Likwidacyjnej,
  12. podejmowanie uchwał w sprawach wnoszonych przez Zarząd i członków Stowarzyszenia,
  13. powoływanie komisji stałych lub doraźnych i ustalanie ich liczebności,
  14. uchwalanie wewnętrznych regulaminów Stowarzyszenia, w szczególności Regulaminu Obrad Zgromadzenia, Regulaminu Działania Zarządu, Regulaminu Komisji Rewizyjnej powołanych Komisji stałych lub doraźnych.

§ 19

  1. W skład Zarządu wchodzą:
    1. Przewodniczący,
    2. Sekretarz,
    3. Skarbnik.
  2. W przypadku zaistnienia wakatu w składzie Zarządu, Zarząd zobowiązany jest zwołać Zgromadzenie w terminie jednego miesiąca, w celu uzupełnienia, jego składu.
  3. Utrata mandatu członka Zarządu następuje na skutek:
    1. zrzeczenia się mandatu członka Zarządu,
    2. utraty mandatu przedstawiciela Gminy lub Powiatu,
    3. odwołania przez Zgromadzenie, dokonane większością 2/3 głosów w obecności co najmniej 3/5 przedstawicieli Zgromadzenia, w głosowaniu tajnym.
  4. Utrata mandatu członka Zarządu powoduje zwolnienie ze wszystkich czynności i funkcji, które członek Zarządu pełnił jako przedstawiciel Stowarzyszenia we wszystkich organizacjach i instytucjach.

§ 20

Członkowie Zarządu pełnią swe funkcje honorowo.
Pobierają oni jedynie diety za udział w posiedzeniach w wysokości ustalonej przez Zgromadzenie oraz otrzymują zwrot kosztów podróży.

§ 21

  1. Do zakresu działania Zarządu należą wszystkie sprawy Stowarzyszenia, o ile nie zostały zastrzeżone na rzecz innych organów Stowarzyszenia.
  2. Do kompetencji Zarządu należy w szczególności:
    1. wykonywanie uchwał Zgromadzenia,
    2. przygotowywanie projektów uchwał na posiedzenia Zgromadzenia,
    3. kierowanie bieżącą działalnością Stowarzyszenia,
    4. zarządzanie majątkiem Stowarzyszenia, podejmowanie zobowiązań majątkowych do wysokości określonej uchwałą Zgromadzenia,
    5. przedkładanie Zgromadzeniu sprawozdań ze swojej działalności,
    6. powoływanie Biura Stowarzyszenia oraz określenie zakresu jego działania.

§ 22

  1. Kompetencje, określone w § 21, Zarząd wykonuje przy pomocy Biura Stowarzyszenia.
  2. Pracowników Biura zatrudnia Zarząd Stowarzyszenia po zatwierdzeniu budżetu i struktury organizacyjnej.
  3. W posiedzeniach Zarządu uczestniczy przedstawiciel Biura Stowarzyszenia, bez prawa głosowania.

§ 23

Szczegółowy tryb działania Zarządu określa Regulamin Działania Zarządu, uchwalony przez Zgromadzenie.

§ 24

  1. Wyboru Komisji Rewizyjnej dokonuje Zgromadzenie w głosowaniu tajnym, spośród delegatów do Zgromadzenia nie będących członkami Zarządu.
  2. Przepisy § 19 ust. 2, 3 i 4 oraz § 20 stosuje się odpowiednio.

§ 25

Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:

  1. sprawowanie wszechstronnej kontroli statutowej działalności Stowarzyszenia i prowadzonych przez nie instytucji,
  2. kontrola finansowa,
  3. kontrola wykonania budżetu przez Zarząd,
  4. wnioskowanie o udzielenie lub odmowę udzielenia absolutorium Zarządowi.

§ 26

Szczegółowy tryb i zakres działania Komisji Rewizyjnej określa Regulamin Komisji Rewizyjnej uchwalony przez Zgromadzenie.

Rozdział V
Sposób reprezentowania Stowarzyszenia

§ 27

Przewodniczący Zarządu kieruje pracą Zarządu, zwołuje jego posiedzenia i im przewodniczy, oraz reprezentuje Stowarzyszenie na zewnątrz.

§ 28

Oświadczenia woli w imieniu Stowarzyszenia w zakresie zarządu mieniem i w sprawach majątkowych składają dwaj członkowie Zarządu lub jeden członek Zarządu i osoba upoważniona przez Zarząd (pełnomocnik).

Rozdział VI
Majątek i fundusze Stowarzyszenia

§ 29

Majątek Stowarzyszenia stanowią nieruchomości, ruchomości i fundusze.

§ 30

Fundusze Stowarzyszenia tworzone są:

  1. ze składek członkowskich liczonych proporcjonalnie do ilości mieszkańców Gminy lub Powiatu - członka Stowarzyszenia,
  2. z darowizn, spadków, zapisów, ofiarności publicznej, innych wpłat przekazywanych na rzecz Stowarzyszenia,
  3. z dochodów majątku i działalności gospodarczej,
  4. z dotacji,
  5. z pożyczek,
  6. z innych źródeł.

§ 31

Stowarzyszenia prowadzi swą gospodarkę finansową na zasadzie rocznych budżetów.

§ 32

Fundusze Stowarzyszenia mogą być użyte wyłącznie na cele określone w statucie oraz zgodnie z kierunkami określonymi w uchwałach Zgromadzenia.

Rozdział VII
Przepisy końcowe

§ 33

  1. Zmian niniejszego Statutu może dokonywać Zgromadzenie w drodze uchwały podjętej bezwzględną większością głosów wszystkich przedstawicieli członków Stowarzyszenia.
  2. Wnioski złożone w tym przedmiocie Zarządowi, obligują go do zwołania posiedzenia Zgromadzenia w ciągu l mieniąca licząc od daty wpłynięcia wniosku.

§ 34

Niezwłocznie po wpisaniu Stowarzyszenia do rejestru, Komitet Założycielski zwołuje pierwsze posiedzenie Zgromadzenia, na którym wybrane zostaną władze Stowarzyszania.
Do czasu wyboru władz, Stowarzyszenie reprezentuje Komitet Założycielski.

§ 35

Likwidacja Stowarzyszania, oprócz przypadków określonych w przepisach prawa, może nastąpić tylko na mocy uchwały Zgromadzenia na zasadach określonych w § 16 ust. l pkt l Statutu.