Załącznik
do uchwały Nr XLVIII/483/02
Rady Miejskiej w Pile
z dnia 29.01.2002r.
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
URZĘDU MIEJSKIEGO W PILE
R o z d z i a ł I
Postanowienia ogólne
§ 1
Regulamin Organizacyjny Urzędu Miejskiego w Pile, zwany dalej Regulaminem, określa:
- zakres działania i zadania Urzędu Miejskiego w Pile, zwanego dalej Urzędem;
- zasady funkcjonowania Urzędu,
- organizację Urzędu oraz zakres działania kierownictwa Urzędu i poszczególnych wydziałów w Urzędzie.
§ 2
Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
- Mieście – należy przez to rozumieć Gminę Piła;
- Radzie lub Zarządzie – należy przez to rozumieć odpowiednio Radę Miejską w Pile oraz Zarząd Miejski w Pile;
- Wydziale – należy przez to rozumieć wydział w Urzędzie Miejskim w Pile lub komórkę organizacyjną w Urzędzie, równorzędną wydziałowi;
- Prezydencie, Wiceprezydencie, Sekretarzu, Skarbniku, Naczelniku Wydziału – należy przez to rozumieć odpowiednio Prezydenta Miasta Piły, Wiceprezydenta Miasta Piły, Sekretarza Miejskiego, Skarbnika Miejskiego, Naczelnika Wydziału Urzędu Miejskiego w Pile.
§ 3
Siedzibą Urzędu jest Miasto Piła.
R o z d z i a ł II
Zakres działania i zadania Urzędu
§ 4
- Urząd stanowi aparat pomocniczy Rady i jej komisji, Zarządu oraz Prezydenta.
- Urząd realizuje zadania publiczne o znaczeniu lokalnym, w szczególności:
- własne, wynikające z ustaw;
- zlecone;
- wykonywane na podstawie porozumienia z organami administracji rządowej (powierzone);
- powierzone w drodze porozumienia międzygminnego;
- powierzone w drodze porozumienia komunalnego zawartego z powiatem;
§ 5
- Do zadań Urzędu należy zapewnienie pomocy organom Miasta w wykonywaniu ich zadań i kompetencji.
- W szczególności do zadań Urzędu należy:
- przygotowywanie materiałów niezbędnych do podejmowania uchwał, wydawania decyzji, postanowień i innych aktów z zakresu administracji publicznej oraz podejmowania innych czynności prawnych przez organy Miasta;
- wykonywanie – na podstawie udzielonych upoważnień – czynności faktycznych wchodzących w zakres zadań gminy;
- zapewnienie organom Miasta możliwości przyjmowania, rozpatrywania oraz załatwiania skarg i wniosków;
- przygotowywanie uchwalenia i wykonywania budżetu Miasta oraz innych aktów organów Miasta;
- realizacja innych obowiązków i uprawnień wynikających z przepisów prawa oraz uchwał organów Miasta;
- zapewnienie warunków organizacyjnych do odbywania sesji Rady, posiedzeń jej komisji, posiedzeń Zarządu;
- prowadzenie zbioru przepisów gminnych dostępnego do powszechnego wglądu w siedzibie Urzędu;
- wykonywanie prac kancelaryjnych zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa, a w szczególności przechowywanie akt i przekazywanie akt do archiwum;
- realizacja obowiązków i uprawnień służących Urzędowi jako pracodawcy.
R o z d z i a ł III
Zasady funkcjonowania Urzędu
§ 6
Urząd działa w oparciu o następujące zasady:
- praworządności;
- służebności wobec społeczności lokalnej;
- racjonalnego gospodarowania mieniem publicznym;
- jednoosobowego kierownictwa;
- kontroli wewnętrznej;
- podziału zadań pomiędzy kierownictwo Urzędu i poszczególne Wydziały oraz wzajemnego współdziałania.
§ 7
Pracownicy Urzędu w wykonywaniu swoich obowiązków i zadań Urzędu:
- działają na podstawie i w granicach prawa i obowiązani są do ścisłego jego przestrzegania;
- obowiązani są służyć Miastu i Państwu.
§ 8
- Gospodarowanie środkami rzeczowymi odbywa się w sposób racjonalny, celowy i oszczędny z uwzględnieniem zasady szczególnej staranności w zarządzaniu mieniem komunalnym;
- Zakupy i inwestycje dokonywane są po wyborze najkorzystniejszej oferty, zgodnie z przepisami dotyczącymi zamówień publicznych.
§ 9
- Jednoosobowe kierownictwo zasadza się na jednolitości poleceniodawstwa i służbowego podporządkowania, podziału czynności na poszczególnych pracowników oraz ich indywidualnej odpowiedzialności za wykonanie powierzonych zadań.
- Kierownikiem Urzędu jest Prezydent.
- Prezydent kieruje pracą Urzędu przy pomocy Wiceprezydentów, Sekretarza i Skarbnika.
- Prezydent wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego wobec pracowników Urzędu.
- Prezydent na czas swojej nieobecności powierza swoje obowiązki wyznaczonemu Wiceprezydentowi.
- Wiceprezydenci wykonują zadania wyznaczone przez Prezydenta.
W zakresie powierzonych zadań i nadzorowanych Wydziałów zapewniają kompleksowe rozwiązywanie problemów Miasta i kontrolują działalność Wydziałów realizujących te zadania.
- Sekretarz w zakresie ustalonym przez Prezydenta organizuje pracę Urzędu i zapewnia sprawne jego funkcjonowanie.
- Skarbnik realizuje i nadzoruje politykę finansową Miasta oraz prowadzoną w jej ramach gospodarkę finansową.
§ 10
W Urzędzie działa kontrola wewnętrzna, której celem jest zapewnienie prawidłowości wykonywania zadań Urzędu przez poszczególne Wydziały i wykonywania obowiązków przez poszczególnych pracowników Urzędu.
§ 11
- Wydziały realizują zadania wynikające z przepisów prawa oraz Regulaminu – w zakresie ich właściwości rzeczowej.
- Wydziały są zobowiązane do współdziałania w szczególności w zakresie wymiany informacji i wzajemnych konsultacji.
- Wydziały prowadzą sprawy związane z realizacją zadań i kompetencji Zarządu.
R o z d z i a ł IV
Organizacja Urzędu
§ 12
- W skład Urzędu wchodzą następujące Wydziały, używające przy znakowaniu akt oznaczenia:
- Wydział Organizacyjny ( Or )
- Wydział Finansowy ( Fn )
- Wydział Inwestycji i Nadzoru ( IN )
- Wydział Gospodarki Komunalnej ( GK )
- Wydział Architektury ( A )
- Wydział Gospodarki Nieruchomościami ( GN )
- Wydział Spraw Obywatelskich ( SO )
wraz z Kancelarią Tajną ( KT )
- Wydział Oświaty ( O )
- Wydział Spraw Lokalowych ( SL )
- Wydział Kultury i Sportu ( KiS )
- Wydział Gospodarczy ( G )
- Wydział Promocji i Rozwoju ( PiR )
- Miejska Pracownia Urbanistyczna ( PU )
- Wydział Obrony Cywilnej ( OC )
- W skład Urzędu wchodzą ponadto następujące komórki organizacyjne, równorzędne Wydziałom:
- Urząd Stanu Cywilnego ( USC )
- Straż Miejska ( SM )
- Zespół Radców Prawnych ( RP )
- Biuro Rady Miejskiej ( BRM )
- Biuro Zamówień Publicznych ( BZP )
- Biuro Informacji ( BI )
- Biuro Kontroli ( BK )
- W wydziałach funkcjonują Pełnomocnicy, realizujący wyodrębnione zadania; w zakresie objętym pełnomocnictwem podlegli bezpośrednio Prezydentowi.
§ 13
- W urzędzie tworzy się następujące stanowiska kierownicze:
- Sekretarz Miejski pełniący jednocześnie funkcję Naczelnika Wydziału Organizacyjnego i jeden zastępca,
- Skarbnik Miejski pełniący jednocześnie funkcję Naczelnika Wydziału Finansowego oraz Główny Księgowy Jednostki w randze z-cy Naczelnika Wydziału Finansowego,
- Naczelnik Wydziału Inwestycji i Nadzoru i jeden zastępca,
- Naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej i jeden zastępca,
- Naczelnik Wydziału Architektury i jeden zastępca,
- Naczelnik Wydziału Gospodarki Nieruchomościami i jeden zastępca,
- Naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich i jeden zastępca,
- Naczelnik Wydziału Oświaty i jeden zastępca,
- Naczelnik Wydziału Spraw Lokalowych i jeden zastępca,
- Naczelnik Wydziału Kultury i Sportu,
- Naczelnik Wydziału Gospodarczego i jeden zastępca,
- Naczelnik Wydziału Promocji i Rozwoju i jeden zastępca,
- Naczelnik Miejskiej Pracowni Urbanistycznej i jeden zastępca,
- Naczelnik Wydziału Obrony Cywilnej i jeden zastępca.
- Stanowiskami kierowniczymi w Urzędzie ponadto są:
- Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego i jeden zastępca,
- Komendant Straży Miejskiej i jeden zastępca,
- Kierownicy równorzędnych komórek organizacyjnych
- Pracą Zespołu Radców Prawnych kieruje koordynator.
§ 14
Do wspólnych zadań Wydziałów należy w szczególności:
- opracowywanie wniosków do projektu budżetu Gminy oraz realizacja zadań ujętych w budżecie,
- opracowywanie wniosków i realizacja przyjętych programów rzeczowych zadań społeczno-gospodarczych,
- realizacja dochodów budżetowych,
- sprawowanie nadzoru w zakresie gospodarowania środkami publicznymi,
- stosowanie szczegółowych procedur kontroli wydatków dokonywanych ze środków publicznych, zgodnie z planem i harmonogramem,
- przestrzeganie unormowań i terminów wynikających z określonych zasad rachunkowości,
- opracowywanie projektów uchwał Rady i Zarządu oraz realizowanie podjętych uchwał,
- przygotowywanie projektów odpowiedzi na interpelacje i wnioski parlamentarzystów i radnych oraz skargi, interwencje i wnioski mieszkańców,
- przygotowywanie okresowych ocen i analiz oraz informacji i sprawozdań wynikających z odrębnych przepisów a także na polecenie Prezydenta,
- wykonywanie dla potrzeb Zarządu czynności z zakresu nadzoru merytorycznego nad gminnymi jednostkami organizacyjnymi i podmiotami gospodarczymi według właściwości,
- ochrona informacji niejawnych klasyfikowanych oraz innych chronionych odrębnymi ustawami,
- realizowanie zasad i trybu dostępu do informacji publicznej,
- stosowanie unormowań wewnętrznych, obowiązującego jednolitego rzeczowego wykazu akt, zasad dotyczących wewnętrznego ich obiegu, archiwizowanie akt,
- realizowanie zadań obronnych określonych odrębnymi przepisami i współdziałanie w tym zakresie z Wydziałem Obrony Cywilnej,
- prowadzenie spraw związanych z realizacją przepisów ustawy o zamówieniach publicznych.
Zadania wykonywane są w porozumieniu z Pełnomocnikiem Prezydenta Miasta ds. zamówień publicznych.
- wykonywanie nadzoru i kontroli w zakresie działania wydziału.
§ 15
- Do podstawowego zakresu działania poszczególnych Wydziałów należy w szczególności:
- Wydział Organizacyjny - prowadzenie spraw związanych z:
- zapewnieniem prawidłowej obsługi obywateli przez Urząd,
- zapewnieniem sprawnej organizacji pracy i funkcjonowania Urzędu,
- obsługą Zarządu,
- obsługą Zarządu działającego jako Zgromadzenie Wspólników,
- zapewnieniem sprawnej pracy sekretariatów Prezydenta i Wiceprezydentów, rejestrowaniem przyjętej korespondencji i jej wysyłką,
- prowadzeniem spraw związanych z systemem ubezpieczeń społecznych i realizacją obowiązków płatnika składek,
- prowadzeniem spraw wynagrodzeń i zasiłków z ubezpieczenia społecznego,
- racjonalnym gospodarowaniem etatami i funduszem płac,
- całokształtem spraw osobowych pracowników Urzędu,
- ewidencją i rozliczaniem czasu pracy,
- całokształtem spraw osobowych kierowników gminnych jednostek organizacyjnych z wyłączeniem jednostek oświaty i zdrowia,
- koordynowaniem procesu szkolenia pracowników,
- ewidencją, nadzorem i koordynowaniem rozpatrywania skarg i wniosków,
- przyjmowaniem ustnych oświadczeń ostatniej woli,
- informatyką w zakresie merytorycznym,
- obsługą tablicy obwieszczeń własnych,
- wspieraniem i upowszechnianiem idei samorządowej,
zadania zlecone
- przyjmowaniem i wywieszaniem pism sądowych i obwieszczeń,
- przygotowaniem wyborów ławników, organizacją przeprowadzania spisów powszechnych,
- organizacja przeprowadzania wyborów prezydenta, wyborów do Sejmu i Senatu oraz rad gmin, referendum.
- Wydział Finansowy - prowadzenie spraw związanych z:
- przygotowaniem materiałów niezbędnych do uchwalenia projektu budżetu miejskiego oraz sprawozdaniem z wykonania budżetu,
- analizą realizacji budżetu oraz wnioskowaniem w sprawach zmian w budżecie w celu racjonalnego dysponowania środkami,
- prowadzeniem rachunkowości Urzędu i budżetu,
- przygotowywaniem danych do projektów aktów dotyczących podatków i opłat lokalnych,
- przygotowywaniem aktów administracyjnych dotyczących podatków i opłat,
- podejmowaniem czynności zmierzających do egzekucji sądowej i administracyjnej świadczeń pieniężnych,
- uruchomieniem środków finansowych dla poszczególnych dysponentów budżetu gminy,
- sprawowaniem wtórnej kontroli nad gospodarką finansową gminnych jednostek organizacyjnych w zakresie zgodności z planami i harmonogramem wydatków,
- prowadzeniem ewidencji mienia komunalnego,
- sporządzaniem sprawozdań wymaganych przepisami prawa,
- wydawaniem zaświadczeń o stanie majątkowym,
- sporządzaniem zbiorczych sprawozdań z udzielonej pomocy publicznej dla przedsiębiorców.
- Wydział Inwestycji i Nadzoru - prowadzenie spraw związanych z:
- zapewnieniem prawidłowej rozbudowy systemów infrastruktury technicznej i społecznej,
- zapewnieniem opracowania koncepcji układu ulicznego i strefowania uzbrojenia w poszczególne media dla osiedli mieszkaniowych miasta Piły,
- koordynowaniem wykonawstwa inwestycji i remontów kapitalnych o znaczeniu lokalnym i zapewnieniem prawidłowej realizacji zadań w tym zakresie,
- proponowaniem zakresu opracowań projektowych niezbędnych do realizacji zadań inwestycyjnych i remontów kapitalnych w poszczególnych latach,
- przygotowywaniem materiałów dla przeprowadzenia przetargu na wybór jednostki projektowej dla zadań przewidzianych do realizacji, przeprowadzaniem przetargów i zawarciem umów z jednostkami projektowymi,
- przygotowaniem na podstawie opracowanej dokumentacji materiałów do przeprowadzenia przetargu na wybór wykonawcy robót, uczestniczeniem w przetargach i zawieraniem umów z wykonawcami,
- nadzorem merytorycznym i finansowym nad realizacją inwestycji i remontów kapitalnych, odbiorem oraz rozliczeniem zadań zakończonych,
- współpracą z wydziałami, gminnymi jednostkami organizacyjnymi oraz podmiotami odpowiedzialnymi za prawidłowe funkcjonowanie infrastruktury,
- przygotowywaniem projektu planu inwestycji i remontów kapitalnych do budżetu na rok najbliższy,
- zapewnieniem efektywnego wykorzystywania środków finansowych, przeznaczonych na realizację zadań wydziału,
- koordynacją i nadzorem w zakresie lokalnych inicjatyw inwestycyjnych,
- sporządzaniem sprawozdań z zakresu działania wydziału.
- Wydział Gospodarki Komunalnej - prowadzenie spraw związanych z:
- zapewnieniem prawidłowego funkcjonowania systemów inżynieryjnych, oczyszczania i usług komunalnych oraz współpracą z jednostkami organizacyjnymi w tym zakresie,
- właściwym stanem technicznym komunalnych zasobów mieszkaniowych; gminnych obiektów użyteczności publicznej oraz gminnych obiektów jednostek budżetowych sfery komunalnej,
- zapewnieniem należytego stanu sanitarnego, czystości i porządku na nieruchomościach gminnych,
- nadzorem nad właściwym funkcjonowaniem targowisk,
- zapewnieniem prawidłowego funkcjonowania dostaw wody i odprowadzania ścieków,
- planowaniem i organizacją zaopatrzenia w ciepło,
- planowaniem oświetlenia miejsc publicznych i dróg oraz zapewnieniem oświetlenia dróg gminnych,
- zapewnieniem prawidłowego funkcjonowania lokalnego transportu zbiorowego,
- zarządzaniem siecią dróg gminnych i ich utrzymaniem,
- umieszczaniem i utrzymywaniem tabliczek z nazwami ulic,
- bezpieczeństwem ruchu na drogach gminnych,
- wnioskowaniem w sprawie zaliczenia dróg do właściwych kategorii,
- wydawaniem zezwoleń na zajmowanie pasa drogowego dróg gminnych,
- wnioskowaniem o określenie strefy taryfowej cen,
- zapewnieniem na terenie miasta zasobów wody do gaszenia pożarów,
- funkcjonowaniem komunalnych zakładów i spółek oraz:
- przystępowaniem do spółek, wnoszeniem, cofaniem i zbywaniem udziałów, akcji i obligacji,
- tworzeniem, likwidacją i reorganizacją przedsiębiorstw, zakładów i spółek oraz wyposażeniem ich w majątek,
- ustalaniem trybu pobierania oraz aktualizacją opłat za parkowanie pojazdów,
- ochroną i kształtowaniem środowiska, w tym dotyczących:
- Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,
- utrzymania czystości i porządku w Mieście,
- gospodarki oraz świadczenia usług w zakresie odpadów komunalnych,
- pozwoleń wodno-prawnych,
- ochroną powietrza atmosferycznego,
- nadzorem nad cmentarzami komunalnymi,
- nadzorem nad gminnymi jednostkami organizacyjnymi oraz podmiotami wykonującymi zadania Gminy w w/wym. zakresie,
zadania zlecone
- organizowaniem i sprawowaniem opieki nad grobami i cmentarzami wojennymi.
- Wydział Architektury - prowadzenie spraw związanych z:
- wydawaniem wyrysów i wypisów z planu zagospodarowania przestrzennego,
- rejestrowaniem i aktualizowaniem zapisów rejestru miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
- ustalaniem warunków zabudowy i zagospodarowania terenu na podstawie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
- ustalaniem warunków zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku planu miejscowego – we współpracy z Miejską Pracownią Urbanistyczną,
- rejestrowaniem – w odrębnym rejestrze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu,
- rejestrowaniem decyzji, dotyczących zagospodarowania terenu, wydawanych przez inne organy administracji publicznej oraz analizowaniem ich zgodności z ustalonymi warunkami zabudowy i zagospodarowania terenu,
- opiniowaniem terenów i obiektów przeznaczonych do sprzedaży lub wydzierżawienia – we współpracy z Wydziałem Gospodarki Nieruchomościami,
- współpracą z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków w zakresie ochrony konserwatorskiej, przebudowy lub likwidacji obiektów zabytkowych i objętych ochroną konserwatorską,
- gromadzeniem i archiwizowaniem dokumentów, związanych z planami miejscowymi, przechowywaniem oryginałów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego ( również uchylonych i nie obowiązujących ), prowadzeniem archiwum z tym zakresie,
- obsługą techniczno – biurową Komisji Urbanistyczno-Architektonicznej,
- współdziałaniem z Wydziałem Promocji i Rozwoju w zakresie programowania procesów rozwoju infrastruktury społecznej i technicznej Miasta,
- opiniowaniem projektów podziałów,
- oceną zmian w zagospodarowaniu przestrzennym Miasta;
- Wydział Gospodarki Nieruchomościami - prowadzenie spraw związanych z:
- gospodarowaniem nieruchomościami mienia gminnego,
- zbywaniem nieruchomości, zabudowanych i niezabudowanych na prawach własności, użytkowania wieczystego,
- kontrolą prawidłowego wykorzystywania nieruchomości i odbierania gruntów niewłaściwie zabudowanych,
- sprzedażą lokali wraz z udziałem w gruncie,
- przekazywaniem nieruchomości gminnych w trwały zarząd, użytkowanie, dzierżawę i najem,
- przygotowywaniem terenów pod budownictwo, scalaniem gruntów,
- przygotowywaniem i organizowaniem przetargów związanych ze zbyciem nieruchomości,
- wykupem nieruchomości na cele związane z działalnością Gminy, wnioskowaniem o podjęcie czynności wywłaszczania, stosowaniem prawa pierwokupu nieruchomości,
- przygotowywaniem i przeprowadzeniem procesu uwłaszczeniowego nieruchomości,
- aktualizacją cen nieruchomości, opłat rocznych za prawo użytkowania terenów i aktualizację stawek dzierżawnych,
- ustalaniem opłat adiacenckich,
- nadawaniem numerów porządkowych nieruchomości, nazewnictwem ulic i placów,
- prowadzeniem ewidencji nieruchomości gminnych,
- podziałami nieruchomości,
- rozgraniczeniami nieruchomości,
- współdziałaniem z Wydziałem Architektury w zakresie koordynacji gospodarki terenowej i przestrzennej,
- współdziałaniem z Wydziałem Promocji i Rozwoju oraz Wydziałem Inwestycji i Nadzoru w zakresie koordynowania trybu przygotowania terenów pod inwestycje miejskie,
- gospodarką wodną, melioracją,
- łowiectwem,
- zwalczaniem zaraźliwych chorób zwierzęcych,
- gospodarką żywnościową,
- wykonywaniem zadań z zakresu podziałów nieruchomości oraz znoszenia współwłasności,
- komunalizacją mienia Skarbu Państwa w trybie szczególnym, współudziałem w jego zagospodarowaniu,
- Wydział Spraw Obywatelskich - prowadzenie spraw związanych z:
- powołaniem i obsługą Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz innymi zadaniami wynikającymi z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi,
- organizowaniem i koordynowaniem prac Ośrodka Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
- realizowaniem całości zadań wynikających z ustawy o ochronie informacji niejawnych, kontrolą realizacji ochrony i szkoleniem w tym zakresie,
- działaniem Kancelarii Tajnej,
- koordynowaniem zagadnień zdrowia i opieki społecznej
zadania zlecone
- realizowaniem zadań wynikających z ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych,
- realizowaniem zadań wynikających z ordynacji wyborczej w zakresie spisu wyborców,
- aktualizacją stałego rejestru wyborców,
- realizacją zadań wynikających z ustawy o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań,
- udzielaniem i cofaniem zezwoleń na przeprowadzenie zbiórek publicznych,
- dokonywaniem kontroli wynikających z ustawy o zbiórkach publicznych,
- wydawaniem zezwoleń na zgromadzenia i zabawy publiczne,
- wykonywaniem powszechnego obowiązku obrony,
- udziałem w przygotowaniu i przeprowadzeniu poboru,
- orzekaniem o konieczności sprawowania przez żołnierzy oraz poborowych odbywających służbę zastępczą – bezpośredniej opieki nad członkiem rodziny oraz uznaniu ich za posiadających na wyłącznym utrzymaniu członków rodziny.
- Wydział Oświaty - prowadzenie spraw związanych z:
- zakładaniem, przekształcaniem i likwidowaniem gminnych jednostek oświatowych oraz żłobków,
- utrzymywaniem tych jednostek,
- kształtowaniem sieci gminnych jednostek oświatowych oraz nadzór nad realizacją inwestycji,
- zatwierdzaniem arkuszy organizacyjnych gminnych jednostek oświatowych,
- zapewnieniem nadzoru nad obsługą ekonomiczno – finansową gminnych jednostek oświatowych i żłobków,
- kreowaniem polityki oświatowej,
- kompleksem zagadnień osobowych dyrektorów gminnych jednostek oświatowych i żłobków; polityką kadrową,
- sprawowaniem nadzoru i kontroli nad podległymi jednostkami oświatowymi i żłobkami,
- zapewnieniem dzieciom w wieku 6 lat prawa do rocznego przygotowania przedszkolnego,
- współdziałaniem z organem nadzoru przy ocenianiu dyrektorów gminnych jednostek oświatowych,
- prowadzeniem ewidencji placówek niepublicznych oraz ich dotowanie.
- Wydział Spraw Lokalowych - prowadzenie spraw związanych z:
- gospodarowaniem mieszkaniowym zasobem Miasta,
- ustalaniem stawek czynszu najmu za lokale mieszkalne oraz czynszu za lokale socjalne,
- przydziałem lokali mieszkalnych i lokali socjalnych,
- potwierdzaniem uprawnień do zajmowania lokalu mieszkalnego,
- regulowaniem uprawnień do zajmowanego lokalu mieszkalnego po zgonie najemcy,
- adaptacją pomieszczeń niemieszkalnych na cele mieszkaniowe,
- zamianą z urzędu zajmowanych lokali mieszkalnych,
- wykonywaniem egzekucji administracyjnych w sprawach lokalowych ( eksmisji ) oraz współdziałaniem w usuwaniu skutków samowoli lokalowej,
- współdziałaniem z Wydziałem Promocji i Rozwoju w zakresie określania polityki mieszkaniowej w zasobach komunalnych,
- współdziałaniem z Pilskim Towarzystwem Budownictwa Społecznego z zakresie realizacji gminnego budownictwa mieszkaniowego,
- przyznawaniem dodatków mieszkaniowych, w tym spraw związanych ze wstrzymaniem wypłaty dodatków mieszkaniowych,
- weryfikacją dokumentów składanych w sprawach o przyznanie dodatku mieszkaniowego oraz kontrolą realizacji obowiązków związanych z pobieraniem dodatku mieszkaniowego,
- ustalaniem czasu pracy placówek handlowych, usługowych i gastronomicznych,
- wydawaniem zezwoleń dotyczących miejsc sprzedaży i spożycia napojów alkoholowych,
zadania zlecone
- wydawaniem decyzji dotyczących zajęcia na cele przejściowego zakwaterowania sił zbrojnych budynków, pomieszczeń i terenów oraz wydawaniem decyzji o odszkodowaniu w tych sprawach.
- Wydział Kultury i Sportu - prowadzenie spraw związanych z:
- realizowaniem zadań wynikających z ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz z ustawy o kulturze fizycznej,
- realizowaniem polityki samorządu w zakresie tworzenia, prowadzenia i likwidacji placówek kultury i sportu,
- organizowaniem obchodów świąt państwowych i lokalnych,
- prowadzeniem ewidencji placówek upowszechniania kultury,
- koordynowaniem współpracy podległych placówek, nadzorem nad ich działaniami,
- opracowywaniem planów finansowo-merytorycznych Wydziału w zakresie kultury, sportu i współpracy zagranicznej,
- tworzeniem warunków materialnych dla upowszechniania kultury, sportu i rekreacji oraz nadzorem nad prawidłowym i racjonalnym ich wykorzystaniem,
- współdziałaniem z Wojewódzkim Oddziałem Służby Ochrony Zabytków – Delegatura w Pile w zakresie konserwacji zabytków i miejsc pamięci narodowej,
- organizowaniem współpracy placówek kultury i sportu z placówkami oświaty i wychowania,
- wydawaniem zezwoleń na organizacje imprez masowych w zakresie kultury i sportu,
- promowaniem najciekawszych i najwartościowszych przedsięwzięć kulturalnych i sportowych,
- opracowywaniem projektów i realizacją współpracy z zagranicą w zakresie wymiany kulturalnej.
- Wydział Gospodarczy - prowadzenie spraw związanych z:
- utrzymaniem budynku Urzędu i pomieszczeń wykorzystywanych przez pracowników,
- zapewnieniem prawidłowych warunków pracy,
- wdrażaniem informatyki do pracy Urzędu w zakresie techniczno – zaopatrzeniowym,
- zapewnieniem prawidłowej działalności archiwum,
- zabezpieczeniem materiałów biurowych i sprzętu niezbędnego do prawidłowego funkcjonowania Urzędu,
- organizowaniem w/g odrębnego trybu i czasu pracy pracowników obsługi, zespołu gońców i rozliczaniem efektywności pracy tych pracowników,
- ewidencjonowaniem "pozostałych środków trwałych w użytkowaniu",
- prowadzeniem punktu informacji,
- sprawami socjalnymi pracowników,
- wykonywaniem czynności usługowych w związku z organizowaniem sesji, narad itp.,
- zapewnieniem niezbędnego bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej,
- realizowaniem kompleksu zadań służby BHP,
- zapewnieniem technicznych warunków ochrony obiektu Urzędu.
- Wydział Promocji i Rozwoju - prowadzenie spraw związanych z:
- tworzeniem, koordynowaniem i monitorowaniem realizacji strategii programów rozwojowych Miasta oraz ich aktualizacja:
- opracowywanie materiałów w zakresie programowania gospodarczego i społecznego rozwoju Miasta,
- programowanie rozwoju infrastruktury w oparciu o prognozy opracowane przez właścicieli sieci,
- ustalanie kierunków inwestowania w infrastrukturę miejską,
- działania na rzecz rozwoju i restrukturyzacji mieszkalnictwa,
- współdziałanie z przedsiębiorstwami w zakresie pozyskiwania kredytów krajowych i zagranicznych na rozbudowę infrastruktury miejskiej,
- funkcjonowaniem niekomunalnych spółek oraz:
- przystępowaniem do spółek, wnoszeniem, cofaniem i zbywaniem udziałów, akcji i obligacji,
- tworzeniem, likwidacją i reorganizacją przedsiębiorstw, zakładów i spółek oraz wyposażeniem ich w majątek,
- analizowaniem i monitorowaniem stanu Miasta,
- prowadzeniem banku informacji o Mieście,
- sporządzaniem sprawozdań,
- kompleksową promocją Miasta,
- zakresem działania "Klubu Pracy" w Pile,
- wydawaniem zezwoleń na przewozy osób taksówkami,
- pozyskiwaniem informacji o programach, środkach i funduszach pomocowych,
- turystyką,
- współpracą z organizacjami pozarządowymi,
zadania zlecone
- ewidencją działalności gospodarczej,
- funkcjonowaniem krajowego Rejestru Sądowego.
- Miejska Pracownia Urbanistyczna - prowadzenie spraw związanych z:
- analizą stanu zagospodarowania przestrzennego Miasta, uzbrojenia terenu oraz stanu i funkcjonowania środowiska przyrodniczego i kulturowego,
- analizą wniosków w sprawie sporządzenia lub zmiany miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
- opracowaniami ekofizjograficznymi,
- studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta,
- koordynowaniem i obsługą działań związanych z trybem formalno – prawnym sporządzania miejscowych planów,
- opracowaniem prognoz sporządzanych do projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
- opracowywaniem projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz przekazywaniem materiałów związanych z tymi planami i oryginałów planów – do Wydziału Architektury,
- opracowaniem koncepcji zagospodarowania nieruchomości wymagających wydzielenia dróg publicznych o ile ich rozgraniczenie nie wynika z ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (współpraca z Wydziałem Gospodarki Nieruchomościami),
- współdziałaniem z Wydziałem Architektury w zakresie ustalania warunków zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,
- współdziałaniem z Wydziałem Promocji i Rozwoju w zakresie programowania procesów rozwoju infrastruktury społecznej i technicznej Miasta,
- współdziałaniem z Wydziałem Inwestycji i Nadzoru oraz Wydziałem Gospodarki Komunalnej w zakresie planowania infrastruktury technicznej Miasta,
- Wydział Obrony Cywilnej - prowadzenie spraw związanych z:
- ochroną przeciwpożarową i przeciwpowodziową,
- nadzorem nad ochroną p.poż. w stosunku do gminnych jednostek organizacyjnych,
zadania zlecone
- planowaniem działalności w zakresie realizacji zadań obrony cywilnej,
- przygotowaniem i kierowaniem formacjami obrony cywilnej,
- przygotowaniem i zapewnieniem działania elementów systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania,
- opracowywaniem planu obrony cywilnej Miasta oraz nadzorem nad opracowywaniem planów obrony cywilnej instytucji, podmiotów gospodarczych i innych jednostek organizacyjnych,
- organizowaniem i prowadzeniem szkolenia formacji obrony cywilnej, a także szkoleniem ludności w zakresie powszechnej samoobrony,
- kierowaniem przygotowania ewakuacji ( przyjęcia ) ludności oraz koordynowaniem tych działań,
- kierowaniem i koordynowaniem akcjami ratunkowymi,
- ustalaniem zadań w zakresie obrony cywilnej instytucjom, podmiotom gospodarczym i innym jednostkom organizacyjnym działającym na terenie Miasta,
- dokonywaniem oceny stanu przygotowań obrony cywilnej oraz podejmowaniem przedsięwzięć zmierzających do pełnej realizacji zadań,
- planowaniem świadczeń osobistych i rzeczowych na rzecz obrony cywilnej,
- planowaniem i realizacją zaopatrywania w sprzęt i środki, a także zapewnieniem odpowiednich warunków przechowywania, konserwacji i eksploatacji sprzętu oraz środków obrony cywilnej,
- koordynowaniem przedsięwzięć w zakresie integracji sił obrony cywilnej do prowadzenia akcji ratunkowych oraz likwidacji skutków klęsk żywiołowych i zagrożeń środowiska,
- koordynowaniem zadań obronnych realizowanych przez Wydziały Urzędu,
- nadzorem nad ochroną p.poż. w stosunku do gminnych jednostek organizacyjnych, ochroną przeciwpowodziową.
- Komórki organizacyjne równorzędne Wydziałom:
- Urząd Stanu Cywilnego - prowadzenie spraw związanych z:
zadania zlecone
- rejestracją urodzin, małżeństw oraz zgonów i innych zdarzeń mających wpływ na stan cywilny osób,
- sporządzaniem aktów stanu cywilnego i prowadzeniem ksiąg stanu cywilnego,
- sporządzaniem i wydawaniem odpisów aktów stanu cywilnego oraz zaświadczeń,
- przechowywaniem i konserwacją ksiąg stanu cywilnego oraz akt zbiorowych,
- przyjmowaniem oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński oraz innych oświadczeń zgodnie z przepisami Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego,
wykonywaniem zadań wynikających z konkordatu i innych ustaw które dały możliwość zawierania małżeństw wyznaniowych ze skutkami w prawie polskim,
- stwierdzaniem legitymacji procesowej do wystąpienia do sądu w sprawach możności lub niemożności zawarcia małżeństwa,
- wskazywaniem kandydata na opiekuna prawnego.
Straż Miejska - prowadzenie spraw związanych z:
- realizowaniem zadań określonych odrębnym Statutem Straży Miejskiej w Pile.
Biuro Rady Miejskiej - prowadzenie spraw związanych z:
- obsługą Rady Miejskiej, jej organów i radnych.
Zespół Radców Prawnych - prowadzenie spraw związanych z:
- obsługą prawną Urzędu.
Biuro Informacji - prowadzenie spraw związanych z:
- współpracą z prasą, radiem, i telewizją w celu informowania społeczeństwa o pracach i problemach:
- Rady Miejskiej
- Zarządu Miejskiego
- Prezydenta Miasta Piły
- koordynowaniem współpracy z zagranicą, finansowaniem kosztów współpracy,
- współdziałaniem z różnymi podmiotami w zakresie integracji z Unią Europejską.
Biuro Zamówień Publicznych - prowadzenie spraw związanych z:
- realizacją ustawy o zamówieniach publicznych wraz z przepisami wykonawczymi
- szkoleniem i nadzorowaniem działań Wydziałów w tym zakresie.
Biuro Kontroli - prowadzenie spraw związanych z:
- wykonywaniem kontroli finansowo-księgowej wydziałów i jednostek organizacyjnych Gminy,
- wykonywaniem audytu w Urzędzie.
§ 16
- Naczelnicy Wydziałów ustalają i odpowiadają za sposób określenia szczegółowych zakresów czynności pracowników oraz kontrolują realizację tych zakresów w celu pełnego i prawidłowego wykonywania zadań Wydziału.
- Zastępcy Naczelników i Kierownika USC działają w zakresie spraw im powierzonych i ponoszą przed kierownictwem odpowiedzialność.
- Pełnomocnicy, rewident i audytor realizują zadania określone przepisami prawa i odpowiadają za ich wykonanie bezpośrednio przed Prezydentem.
§ 17
Integralną część Regulaminu stanowią załączniki określające:
- strukturę Urzędu,
- zasady podpisywania pism i decyzji,
- kontrola wewnętrzna.
§ 18
Zmiana Regulaminu Organizacyjnego Urzędu wymaga podjęcia przez Radę Miejską uchwały o zmianie Regulaminu.