Załącznik Nr 7
do Uchwały Nr XXIX/286/96
Rady Miejskiej w Pile
z dnia 24 września 1996 r.
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
Regulamin Zarządu określa organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Zarządu, w tym tryb podejmowania uchwał przez Zarząd.
§ 2
Zarząd jako organ wykonawczy gminy działa z zachowaniem zasady kolegialności.
§ 3
W realizacji zadań własnych gminy Zarząd podlega Radzie Gminy, której składa sprawozdania ze swej pracy na każdej Sesji Rady.
Rozdział II
Organizacja wewnętrzna Zarządu
§ 4
Rada wybiera Zarząd Miejski spośród radnych lub spoza składu Rady, w trybie określonym w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym.
§ 5
W skład Zarządu wchodzą:
- Prezydent Miasta, będący jednocześnie Przewodniczącym Zarządu,
- dwóch zastępców - Wiceprezydentów Miasta,
- czterech członków.
§ 6
Członkostwa w Zarządzie nie można łączyć:
- z zatrudnieniem w administracji rządowej,
- z pełnieniem funkcji Przewodniczącego bądź Wiceprzewodniczącego Rady,
- z członkostwem w Komisji Rewizyjnej.
§ 7
- Do zadań Przewodniczącego Zarządu należy w szczególności:
- organizowanie pracy Zarządu,
- przewodniczenie obradom Zarządu,
- reprezentowanie Zarządu na zewnątrz oraz wobec Rady i jej organów.
- Organizowanie pracy Zarządu obejmuje:
- przygotowanie projektu porządku obrad Zarządu,
- zwołanie posiedzenia Zarządu w określonym miejscu i czasie,
- dostarczenie członkom Zarządu materiałów dotyczących porządku obrad na 3 dni przed terminem posiedzenia,
- ustalenie liczby osób zaproszonych na posiedzenie,
- zapewnienie obsługi kancelaryjno-biurowej posiedzeń Zarządu.
- Przewodniczenie obradom obejmuje:
- referowanie spraw objętych porządkiem obrad lub wyznaczenie innych członków Zarządu do zreferowania takich spraw,
- otwieranie i zamykanie dyskusji nad poszczególnymi punktami porządku obrad,
- ustalanie kolejności zabierania głosu przez uczestników dyskusji,
- zarządzanie głosowań nad dyskutowanymi kwestiami.
- Reprezentowanie Zarządu na zewnątrz obejmuje m.in.:
- przygotowanie sprawozdań z działalności Zarządu,
- przyjmowanie wniosków dotyczących działalności Zarządu,
- reprezentowanieZarządu w postępowaniach sądowych i administracyjnych, o ile z przepisów prawa lub uchwał Rady albo Zarządu nie wynika nic innego.
§ 8
- Przewodniczący Zarządu upoważnia swoich zastępców do trybu i zakresu sprawowania zastępstwa.
- Nie dotyczy to przypadków konieczności podjęcia przez Zarząd niezwłocznych działań pod nieobecność Przewodniczącego.
- Konieczność podjęcia przez Zarząd niezwłocznych działań wymaga stwierdzenia w formie uchwały Zarządu lub Rady.
§ 9
Do obowiązków członka Zarządu należy:
- udział w posiedzeniach Zarządu,
- realizacja zadań wynikających z uchwał Rady i Zarządu,
- składanie oświadczeń woli w imieniu Gminy na podstawie imiennych upoważnień, wynikających z uchwał Zarządu,
- realizacji zadań powierzonych przez Zarząd.
Rozdział III
Tryb pracy Zarządu
§ 10
- Zarząd obraduje i podejmuje rozstrzygnięcia na posiedzeniach zwoływanych w miarę potrzeby, jednak nie rzadziej, niż raz w miesiącu.
- W sprawach nie cierpiących zwłoki, związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu publicznego, Przewodniczący Zarządu, podejmuje czynności należące do kompetencji Zarządu: czynności podjęte w tym trybie wymagają zatwierdzenia na najbliższym posiedzeniu Zarządu.
- Tryb określony w ust. 2 nie dotyczy stanowienia przepisów gminnych w formie zarządzeń porządkowych.
§ 11
Członkowie Zarządu mogą zostać indywidualnie zobowiązani uchwałą Zarządu do podejmowania określonych czynności, leżących w zakresie prawem określonych zadań Zarządu z wyłączeniem czynności polegających na podejmowaniu rozstrzygnięć.
§ 12
Sekretarz Miejski i Skarbnik Miejski biorą udział w pracach Zarządu bez prawa głosowania.
Rozdział IV
Posiedzenia Zarządu
§ 13
Posiedzenia Zarządu zwołuje oraz przewodniczy jego obradom Przewodniczący Zarządu lub upoważniony przez niego zastępca.
§ 14
- W posiedzeniach Zarządu uczestniczą:
- Prezydent Miasta, będący jednocześnie Przewodniczącym Zarządu,
- dwóch zastępców - Wiceprezydentów Miasta,
- czterech członków,
- Sekretarz Miejski i Skarbnik Miejski.
- Do udziału w posiedzeniu Zarządu mogą zostać zaproszone inne osoby.
- Przewodniczący Rady ma prawo uczestniczenia w posiedzeniach Zarządu Miejskiego, a także przedstawiania własnych opinii i uwag.
§ 15
Z posiedzeń Zarządu sporządza się protokoły, obsługę Zarządu w tym zakresie zabezpiecza Wydział Organizacyjny Urzędu Miejskiego.
§ 16
- Protokół z posiedzenia winien zawierać:
- stwierdzenie quorum,
- rozpatrywane zagadnienia,
- treść dyskusji,
- podejmowane rozstrzygnięcia,
- wyniki głosowania nad rozstrzygnięciami.
- Protokoły numeruje się kolejnymi liczbami arabskimi i oznaczeniem roku kalendarzowego.
- Do protokołu dołącza się podpisaną listę obecności członków Zarządu oraz innych osób, biorących udział w posiedzeniu, a także materiały będące przedmiotem obrad.
- Protokół podpisuje Przewodniczący Zarządu lub osoba przez Przewodniczącego upoważniona oraz protokolant.
§ 17
Protokoły z posiedzenia Zarządu znajdują się w Wydziale Organizacyjnym Urzędu Miejskiego - do wglądu dla członków Zarządu i radnych.
Rozdział V
Rozstrzygnięcia
§ 18
- Zarząd podejmuje rozstrzygnięcia w formie uchwał.
- Zarząd rozstrzyga w formie uchwał wszystkie sprawy należące do jego kompetencji, wynikające z ustaw przepisów prawnych wydanych na podstawie i w granicach upoważnień ustawowych.
- Oprócz uchwał, zawierających rozstrzygnięcia Zarząd może podejmować inne uchwały, zawierające w szczególności opinie, oceny i stanowiska Zarządu.
- Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Zarządu Miejskiego, chyba że ustawa stanowi inaczej.
- W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos Przewodniczącego.
§ 19
- W sprawach wymagających rozstrzygnięcia Zarządu, każdy członek Zarządu głosuje według własnego przekonania.
- Po zakończeniu posiedzenia Zarząd Miejski jest związany podjętymi rozstrzygnięciami.
- Uchylenie ich bądź zmiana może nastąpić w drodze głosowania członków Zarządu.
§ 20
- O ile ustawy nie stanowią inaczej, uchwały Zarządu podpisuje Przewodniczący Zarządu.
- Uchwały Zarządu będące decyzjami w sprawach z zakresu administracji publicznej muszą zawierać imiona i nazwiska członków Zarządu, uczestniczących w ich podejmowaniu.
§ 21
- Uchwały Zarządu powinny być zredagowane w sposób czytelny, odzwierciedlający ich rzeczywistą treść i zawierać w szczególności:
- datę i tytuł uchwały,
- podstawę prawną,
- dokładnątreść rozstrzygnięcia,
- określenie zobowiązanego do wykonania uchwały,
- termin wejścia w życie i ewentualny czas obowiązywania.
- Zarząd prowadzi rejestr podjętych rozstrzygnięć oraz zbiór oryginałów uchwał. Ewidencja i dokumentacja znajdująsię w Wydziale Organizacyjnym Urzędu Miejskiego.
- Odpisy uchwał przekazywane są właściwym jednostkom do realizacji wiadomości.
§ 22
- Rejestr rozstrzygnięć jest jawny.
- Postanowienie ust. l nie dotyczy tych rozstrzygnięć, których ujawnieniu sprzeciwiają się obowiązujące przepisy prawa, a w szczególności o ochronie tajemnicy państwowej i służbowej, o ochronie dóbr osobistych, o udostępnianiu akt dotyczących postępowań prowadzonych w trybie określonym w k.p.a.
Rozdział VI
Postanowienia końcowe
§ 23
- Zarząd Miejski składa Radzie sprawozdanie ze swej działalności.
- Przewodniczący Zarządu zapewnia przestrzeganie „Regulaminu".