Załącznik Nr 6
do Uchwały Nr XXIX/286/96
Rady Miejskiej w Pile
z dnia 24 września 1996 r.
§ 1
- Komisja Rewizyjna Rady Miejskiej w Pile (zwana dalej Komisją) jest stałą komisją powoływaną w celu kontrolowania działalności Zarządu oraz gminnych jednostek organizacyjnych.
- Celem działań kontrolnych jest dostarczenie Radzie informacji niezbędnych dla oceny działalności Zarządu oraz gminnych jednostek organizacyjnych, zapobieganie niekorzystnym zjawiskom w działalności kontrolowanych jednostek oraz pomoc w usuwaniu tych zjawisk.
- Komisja kontroluje działalność Zarządu oraz gminnych jednostek organizacyjnych pod względem:
- legalności,
- gospodarności,
- rzetelności,
- celowości
oraz zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.
li>Komisja, kontrolując Zarząd oraz gminne jednostki organizacyjne, bada w szczególności gospodarkę finansową, w tym wykonanie budżetu Gminy.
- Komisja bada i ocenia na polecenie Rady, materiały z kontroli Zarządu oraz gminnych jednostek organizacyjnych dokonywanych przez inne podmioty. Powyższe dotyczy także kontroli zewnętrznych.
§ 2
- Komisja opiniuje na piśmie wykonanie budżetu Gminy i występuje z pisemnym wnioskiem do Rady w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Zarządowi.
- Przewodniczący Komisji przedkłada opinie i wniosek, o którym mowa w ust. l na ręce Przewodniczącego Rady w terminie 3 dni od daty ich sporządzenia. Przewodniczący Rady Miejskiej przekazuje niezwłocznie wniosek o którym mowa w ust. l Regionalnej Izbie Obrachunkowej do zaopiniowania
§ 3
- Komisja opiniuje na piśmie zamiar powierzenia radnemu wykonania pracy na podstawie umowy zlecenia lub umowy agencyjnej oraz zamiar udzielenia zamówienia publicznego w zakresie nie objętym przepisami o zamówieniach publicznych.
- Przewodniczący Komisji przedkłada opinie w sprawach, o których mowa w ust. l na ręce Przewodniczącego Rady w terminie 14 dni od daty otrzymania pisemnej prośby o opinię od organu Gminy.
§ 4
- Komisja opiniuje na piśmie wniosek o odwołanie Zarządu z wyjątkiem Prezydenta, oraz wniosek o odwołanie Prezydenta.
-
- Przewodniczący Komisji przedkłada opinie, o których mowa w ust. l na ręce Przewodniczącego Rady w terminie 3 dni od daty otrzymania pisemnego wniosku w tej sprawie.
§ 5
Komisja wydaje także opinie w sprawach innych niż wskazane w § 2-4 jeżeli wynika to z treści uchwały Rady.
§ 6
- Komisja składa się z Przewodniczącego, Zastępcy oraz pozostałych członków w liczbie 4, wybieranych spośród radnych uchwałą Rady, podejmowaną zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Rady.
- Zastępca Przewodniczącego wykonuje prawa i obowiązki Przewodniczącego w razie jego nieobecności lub niemożności działania.
- Mandat członka Komisji wygasa w przypadku wygaśnięcia mandatu radnego, wyboru członka Komisji w skład Zarządu, objęcia funkcji Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego Rady.
§ 7
- Przewodniczący, jego zastępca oraz pozostali członkowie Komisji podlegają wyłączeniu od udziału w działaniach Komisji w sprawach, w których może powstać podejrzenie o ich stronniczość lub interesowność.
- W sprawach wyłączenia Zastępcy Przewodniczącego Komisji oraz poszczególnych członków decyduje pisemnie Przewodniczący Komisji.
- O wyłączeniu Przewodniczącego komisji decyduje Rada.
- Wyłączony członek Komisji może odwołać się na piśmie od decyzji o wyłączeniu do Rady - w terminie 7 dni od daty powzięcia wiadomości o treści tej decyzji.
- W sprawach nie uregulowanych w niniejszym regulaminie stosuje się odpowiednie przepisy art. 24 Kodeksu postępowania administracyjnego.
§ 8
- Komisja przedkłada Radzie do zatwierdzenia plan pracy w terminie do dnia 30 stycznia każdego roku.
- Plan przedłożony Radzie musi zawierać terminy i wykaz jednostek, które zostaną poddane kontroli kompleksowej.
- Rada może zatwierdzić jedynie cześć planu pracy Komisji. Komisja może przystąpić do wykonywania kontroli kompleksowych po zatwierdzeniu planu pracy lub jego części.
- Rada może podjąć decyzję w sprawie przeprowadzenia kontroli kompleksowej nie objętej planem pracy Komisji.
- Rada może nakazać rozszerzenie lub zawężenie zakresu i przedmiotu kontroli.
- Uchwały Rady, o których mowa w ust. 5-6 wykonywane są niezwłocznie.
- Komisja jest obowiązana do przeprowadzenia kontroli w każdym przypadku podjęcia takiej decyzji przez .Radę. Dotyczy to zarówno kontroli kompleksowych, jak i problemowych.
- Kontrola winna być zakończona w ciągu 45 dni roboczych - kompleksowa, lub 10 dni roboczych - problemowa oraz sprawdzająca - od daty podjęcia uchwały przez Radę. Rada może przedłużyć terminy, o których wyżej mowa.
- Komisja może prowadzić kontrole problemowe i sprawdzające nie objęte zatwierdzonym planem pracy.
§ 9
- Komisja składa Radzie - w terminie do dnia 31 marca każdego roku - roczne sprawozdanie ze swej działalności w roku poprzednim.
- Sprawozdanie winno zawierać:
- liczbę, przedmiot, miejsce, rodzaj i czas przeprowadzonych kontroli,
- wykaz najważniejszych nieprawidłowości wykrytych w toku kontroli,
- wykaz uchwał podjętych przez Komisję,
- wykaz wyłączeń, o których mowa w § 7 Regulaminu,
- wykaz analiz kontroli dokonanych przez inne podmioty wraz z najważniejszymi wnioskami, wynikającymi z tych kontroli,
- ocenę wykonania budżetu Gminy za rok ubiegły oraz wniosek w sprawie absolutorium.
- Poza przypadkiem określonym w ust. l Komisja składa sprawozdanie ze swej działalności po podjęciu stosownej uchwały Rady, określającej przedmiot i termin złożenia sprawozdania.
§ 10
- Komisja obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez Przewodniczącego zgodnie z planem pracy Komisji oraz w miarę potrzeb.
- Przewodniczący zwołuje posiedzenia Komisji, które nie są objęte planem pracy Komisji drogą listowną, oraz drogą zwyczajowo przyjętą.
- Posiedzenia, o których mowa w ust. 2 mogą być zwoływane z własnej inicjatywy Przewodniczącego Komisji, a także na pisemny wniosek:
- Przewodniczącego Rady jak również,
- nie mniej niż 9 radnych,
- nie mniej niż 2 członków Komisji.
- Przewodniczący Rady oraz radni składający wniosek w sprawie zwołania posiedzenia Komisji obowiązani są wskazać we wniosku przyczynę jego złożenia.
- Przewodniczący Komisji może zaprosić na posiedzenie osoby nie będące członkami komisji.
- W posiedzeniach Komisji mogą brać udział tylko jej członkowie oraz zaproszone osoby.
- Z posiedzenia Komisji należy sporządzić protokół, który winien być podpisany przez wszystkich członków Komisji uczestniczących w posiedzeniu.
- Uprawnienia do wglądu do protokołu mają członkowie Komisji i Przewodniczący Rady Miejskiej.
§ 11
- Rozstrzygnięcia Komisji zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Komisji.
- Głosowanie jest jawne. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos Przewodniczącego.
§ 12
Obsługę biurową Komisji zapewnia Biuro Rady Miejskiej.
§ 13
Komisja może korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób posiadających wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem kontroli, po uprzednim zasięgnięciu opinii Rady.
§ 14
- Komisja przeprowadza następujące rodzaje kontroli:
- kompleksowe - obejmujące całość działalności kontrolowanego podmiotu lub obszerny zespół działań tego podmiotu,
- problemowe - obejmujące wybrane zagadnienia lub zagadnienie z zakresu działalności kontrolowanego podmiotu, stanowiące niewielki fragment w jego działalności,
- sprawdzające - podejmowane w celu ustalenia, czy wyniki poprzedniej kontroli zostały uwzględnione w toku postępowania jednostki.
- Kontroli Komisji nie podlegają zamierzenia przed ich zrealizowaniem, co w szczególności dotyczy projektów dokumentów mających stanowić podstawę określonych działań (kontrola wstępna).
§ 15
- Kontroli kompleksowych dokonują w imieniu Komisji zespoły kontrolne składające się co najmniej z dwóch członków Komisji.
- Przewodniczący Komisji, po zasięgnięciu opinii Komisji, wyznacza na piśmie kierownika zespołu kontrolnego, który dokonuje podziału czynności pomiędzy kontrolujących.
- Kontrole (z zastrzeżeniem ust. 6) przeprowadzane są na podstawie pisemnego upoważnienia wydanego przez Przewodniczącego Komisji, określającego kontrolowany podmiot, zakres kontroli oraz osoby (osobę) wydelegowane do przeprowadzenia kontroli.
- Kontrolujący obowiązani są przed przystąpieniem do czynności kontrolnych okazać kierownikowi kontrolowanego podmiotu upoważnienia, o których mowa w ust. 4 oraz legitymację radnego.
- W przypadkach nie cierpiących zwłoki każdy z członków Komisji może przystąpić do kontroli problemowej bez wcześniejszej uchwały Komisji oraz upoważnienia, o którym mowa w ust. 5. Za przypadki nie cierpiące zwłoki uważa się w szczególności sytuacje w których członek Komisji poweźmie uzasadnione podejrzenie popełnienia przestępstwa lub też zachodzą przesłanki pozwalające przypuszczać, iż niezwłoczne przeprowadzenie kontroli pozwoli uniknąć niebezpieczeństwa dla zdrowia lub życia ludzkiego lub też powstaniu strat materialnych w mieniu komunalnym. Za znaczną wartość przyjmuje się kwotę 50.000 zł.
- W przypadku podjęcia działań kontrolnych, o których mowa w ust. 6, kontrolujący jest obowiązany zwrócić się w najkrótszym możliwym terminie - do Przewodniczącego o wyrażenie zgody na ich kontynuowanie.
- W przypadku nie zwrócenia się o wyrażenie zgody lub też odmowy wyrażenia zgody, o której mowa w ust. 7, kontrolujący niezwłocznie przerywa kontrolę i odstępuje od sporządzenia protokołu pokontrolnego. W takim przypadku kontroli nie uwzględnia się w sprawozdaniu z działalności Komisji. Odmowę Przewodniczący doręcza na piśmie wraz z uzasadnieniem w terminie 3 dni.
§ 16
W razie ujawnienia w toku kontroli czynu mającego cechy przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie zawiadamia o tym kierownika kontrolowanej jednostki, Prezydenta i Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej wskazując dowody uzasadniające zawiadomienie.
§ 17
- Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego podmiotu, rzetelne jego udokumentowanie i ocenę kontrolowanej działalności według kryteriów określonych w § l ust. 4.
- Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania kontrolnego.
- Jako dowód może być wykorzystane wszystko co nie jest sprzeczne z prawem. Jako dowody mogą być wykorzystane w szczególności, dokumenty, wyniki oględzin, zeznania świadków, opinie biegłych oraz pisemne wyjaśnienia i oświadczenia kontrolowanych.
§ 18
- Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest zapewnić warunki i środki niezbędne dla prawidłowego przeprowadzenia kontroli.
- Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest w szczególności przedkładać na żądanie kontrolujących dokumenty i materiały niezbędne do przeprowadzenia kontroli oraz umożliwiające kontrolującym wstęp do obiektów i pomieszczeń kontrolowanego podmiotu.
- Kierownik kontrolowanego podmiotu, który odmówi wykonania czynności, o których mowa w ust. l i 2 obowiązany jest do niezwłocznego złożenia na ręce osoby kontrolującej pisemnego wyjaśnienia.
- Na żądanie kontrolujących, kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest udzielić ustnych i pisemnych wyjaśnień także w przypadkach innych, niż określone w ust. 3.
- Zasady udostępniania wiadomości stanowiących tajemnicę państwową lub służbową regulują powszechnie obowiązujące przepisy prawa.
§ 19
Obowiązki, przypisane niniejszym Regulaminem kierownikowi kontrolowanego podmiotu, mogą być wykonywane za pośrednictwem podległych mu pracowników.
§ 20
Czynności kontrolne wykonywane są w miarę możliwości w dniach oraz godzinach pracy kontrolowanego podmiotu.
§ 21
Kontrolujący sporządzają z przeprowadzonej kontroli - w terminie 7 dni od daty jej zakończenia - protokół kontrolny, obejmujący:
- nazwę i adres kontrolowanego podmiotu,
- imię i nazwisko kontrolującego (kontrolujących),
- daty rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych,
- określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą,
- imię i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu,
- przebieg i wynik czynności kontrolnych, a w szczególności wnioski kontroli wskazujące na stwierdzenie nieprawidłowości w działalności kontrolowanego podmiotu oraz wskazanie dowodów potwierdzających ustalenia zawarte w protokole,
- datę i miejsce podpisania protokołu,
- podpis kontrolującego (kontrolujących) i kierownika kontrolowanego podmiotu lub notatkę o odmowie podpisania protokołu z podaniem przyczyn,
- protokół pokontrolny może także zawierać wnioski oraz propozycje co do sposobu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.
§ 22
- W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanego podmiotu lub części kontrolujących osoby te są zobowiązane do złożenia - w terminie 3 dni od daty odmowy - pisemne wyjaśnienie jej przyczyn.
- Wyjaśnienie, o którym mowa w ust. l składa się na ręce Przewodniczącego Komisji. Jeżeli podpisania protokołu odmówił Przewodniczący Komisji, składa on - na zasadach wyżej podanych - wyjaśnienie na ręce Przewodniczącego Rady.
§ 23
- Kierownik kontrolowanego podmiotu może złożyć na ręce Przewodniczącego Rady uwagi dotyczące kontroli i jej wyników.
- Uwagi, o których mowa w ust. l składa się w terminie 7 dni od daty przedstawienia kierownikowi kontrolowanego podmiotu protokołu pokontrolnego do podpisania.
§ 24
Protokół pokontrolny sporządza się w trzech egzemplarzach, które - w terminie 3 dni od daty sporządzenia protokołu - otrzymują Przewodniczący Rady, Przewodniczący Komisji i kierownik kontrolowanego podmiotu.
§ 25
- Komisja może na zlecenie Rady lub po powzięciu stosownych uchwał przez wszystkie zainteresowane komisje, współdziałać w wykonywaniu funkcji kontrolnej z innymi komisjami Rady, w zakresie ich właściwości rzeczowej.
- Współdziałanie może polegać w szczególności na wymianie uwag, informacji i doświadczeń dotyczących działalności kontrolnej oraz na przeprowadzeniu wspólnych kontroli przez członków Komisji Rewizyjnej i innych komisji Rady.
- Przewodniczący Rady zapewnia koordynację współdziałania poszczególnych komisji w celu właściwego ich ukierunkowania, zapewnia skuteczność działania oraz unikania zbędnych kontroli.
§ 26
Komisja może wystąpić do Rady Miejskiej w sprawie wniosków o przeprowadzenie kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową, Najwyższą Izbę Kontroli lub przez inne organy kontroli.