Załącznik Nr 6
do Uchwały Nr XXIX/286/96
Rady Miejskiej w Pile
z dnia 24 września 1996 r.

§ 1

  1. Komisja Rewizyjna Rady Miejskiej w Pile (zwana da­lej Komisją) jest stałą komisją powoływaną w celu kon­trolowania działalności Zarządu oraz gminnych jedno­stek organizacyjnych.
  2. Celem działań kontrolnych jest dostarczenie Radzie informacji niezbędnych dla oceny działalności Zarzą­du oraz gminnych jednostek organizacyjnych, zapo­bieganie niekorzystnym zjawiskom w działalności kontrolowanych jednostek oraz pomoc w usuwaniu tych zjawisk.
  3. Komisja kontroluje działalność Zarządu oraz gminnych jednostek organizacyjnych pod względem:
    - legalności,
    - gospodarności,
    - rzetelności,
    - celowości oraz zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.
  4. li>Komisja, kontrolując Zarząd oraz gminne jednostki organizacyjne, bada w szczególności gospodarkę finan­sową, w tym wykonanie budżetu Gminy.
  5. Komisja bada i ocenia na polecenie Rady, materiały z kontroli Zarządu oraz gminnych jednostek organizacyj­nych dokonywanych przez inne podmioty. Powyższe dotyczy także kontroli zewnętrznych.

§ 2

  1. Komisja opiniuje na piśmie wykonanie budżetu Gminy i występuje z pisemnym wnioskiem do Rady w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Zarządowi.
  2. Przewodniczący Komisji przedkłada opinie i wniosek, o którym mowa w ust. l na ręce Przewodniczącego Rady w terminie 3 dni od daty ich sporządzenia. Przewodniczący Rady Miejskiej przekazuje niezwłocz­nie wniosek o którym mowa w ust. l Regionalnej Izbie Obrachunkowej do zaopiniowania

§ 3

  1. Komisja opiniuje na piśmie zamiar powierzenia radne­mu wykonania pracy na podstawie umowy zlecenia lub umowy agencyjnej oraz zamiar udzielenia zamówienia publicznego w zakresie nie objętym przepisami o za­mówieniach publicznych.
  2. Przewodniczący Komisji przedkłada opinie w spra­wach, o których mowa w ust. l na ręce Przewodniczą­cego Rady w terminie 14 dni od daty otrzymania pi­semnej prośby o opinię od organu Gminy.

§ 4

  1. Komisja opiniuje na piśmie wniosek o odwołanie Za­rządu z wyjątkiem Prezydenta, oraz wniosek o odwo­łanie Prezydenta.
  2. Przewodniczący Komisji przedkłada opinie, o których mowa w ust. l na ręce Przewodniczącego Rady w ter­minie 3 dni od daty otrzymania pisemnego wniosku w tej sprawie.

§ 5

Komisja wydaje także opinie w sprawach innych niż wskazane w § 2-4 jeżeli wynika to z treści uchwały Rady.

§ 6

  1. Komisja składa się z Przewodniczącego, Zastępcy oraz pozostałych członków w liczbie 4, wybieranych spośród radnych uchwałą Rady, podejmowaną zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Rady.
  2. Zastępca Przewodniczącego wykonuje prawa i obo­wiązki Przewodniczącego w razie jego nieobecności lub niemożności działania.
  3. Mandat członka Komisji wygasa w przypadku wyga­śnięcia mandatu radnego, wyboru członka Komisji w skład Zarządu, objęcia funkcji Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego Rady.

§ 7

  1. Przewodniczący, jego zastępca oraz pozostali członko­wie Komisji podlegają wyłączeniu od udziału w dzia­łaniach Komisji w sprawach, w których może powstać podejrzenie o ich stronniczość lub interesowność.
  2. W sprawach wyłączenia Zastępcy Przewodniczącego Komisji oraz poszczególnych członków decyduje pi­semnie Przewodniczący Komisji.
  3. O wyłączeniu Przewodniczącego komisji decydu­je Rada.
  4. Wyłączony członek Komisji może odwołać się na pi­śmie od decyzji o wyłączeniu do Rady - w terminie 7 dni od daty powzięcia wiadomości o treści tej decyzji.
  5. W sprawach nie uregulowanych w niniejszym regula­minie stosuje się odpowiednie przepisy art. 24 Kode­ksu postępowania administracyjnego.

§ 8

  1. Komisja przedkłada Radzie do zatwierdzenia plan pra­cy w terminie do dnia 30 stycznia każdego roku.
  2. Plan przedłożony Radzie musi zawierać terminy i wykaz jednostek, które zostaną poddane kontroli kompleksowej.
  3. Rada może zatwierdzić jedynie cześć planu pracy Ko­misji. Komisja może przystąpić do wykonywania kon­troli kompleksowych po zatwierdzeniu planu pracy lub jego części.
  4. Rada może podjąć decyzję w sprawie przeprowadzenia kontroli kompleksowej nie objętej planem pracy Komisji.
  5. Rada może nakazać rozszerzenie lub zawężenie zakre­su i przedmiotu kontroli.
  6. Uchwały Rady, o których mowa w ust. 5-6 wykonywa­ne są niezwłocznie.
  7. Komisja jest obowiązana do przeprowadzenia kontroli w każdym przypadku podjęcia takiej decyzji przez .Radę. Dotyczy to zarówno kontroli kompleksowych, jak i problemowych.
  8. Kontrola winna być zakończona w ciągu 45 dni robo­czych - kompleksowa, lub 10 dni roboczych - proble­mowa oraz sprawdzająca - od daty podjęcia uchwały przez Radę. Rada może przedłużyć terminy, o których wyżej mowa.
  9. Komisja może prowadzić kontrole problemowe i spraw­dzające nie objęte zatwierdzonym planem pracy.

§ 9

  1. Komisja składa Radzie - w terminie do dnia 31 marca każdego roku - roczne sprawozdanie ze swej działal­ności w roku poprzednim.
  2. Sprawozdanie winno zawierać:
    - liczbę, przedmiot, miejsce, rodzaj i czas przepro­wadzonych kontroli,
    - wykaz najważniejszych nieprawidłowości wykry­tych w toku kontroli,
    - wykaz uchwał podjętych przez Komisję,
    - wykaz wyłączeń, o których mowa w § 7 Regula­minu,
    - wykaz analiz kontroli dokonanych przez inne podmioty wraz z najważniejszymi wnioskami, wy­nikającymi z tych kontroli,
    - ocenę wykonania budżetu Gminy za rok ubiegły oraz wniosek w sprawie absolutorium.
  3. Poza przypadkiem określonym w ust. l Komisja skła­da sprawozdanie ze swej działalności po podjęciu sto­sownej uchwały Rady, określającej przedmiot i termin złożenia sprawozdania.

§ 10

  1. Komisja obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez Przewodniczącego zgodnie z planem pracy Komisji oraz w miarę potrzeb.
  2. Przewodniczący zwołuje posiedzenia Komisji, które nie są objęte planem pracy Komisji drogą listowną, oraz drogą zwyczajowo przyjętą.
  3. Posiedzenia, o których mowa w ust. 2 mogą być zwo­ływane z własnej inicjatywy Przewodniczącego Komi­sji, a także na pisemny wniosek:
    - Przewodniczącego Rady jak również,
    - nie mniej niż 9 radnych,
    - nie mniej niż 2 członków Komisji.
  4. Przewodniczący Rady oraz radni składający wniosek w sprawie zwołania posiedzenia Komisji obowiązani są wskazać we wniosku przyczynę jego złożenia.
  5. Przewodniczący Komisji może zaprosić na posiedze­nie osoby nie będące członkami komisji.
  6. W posiedzeniach Komisji mogą brać udział tylko jej członkowie oraz zaproszone osoby.
  7. Z posiedzenia Komisji należy sporządzić protokół, który winien być podpisany przez wszystkich członków Ko­misji uczestniczących w posiedzeniu.
  8. Uprawnienia do wglądu do protokołu mają członkowie Komisji i Przewodniczący Rady Miejskiej.

§ 11

  1. Rozstrzygnięcia Komisji zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Komisji.
  2. Głosowanie jest jawne. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos Przewodniczącego.

§ 12

Obsługę biurową Komisji zapewnia Biuro Rady Miejskiej.

§ 13

Komisja może korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób posiadających wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem kontroli, po uprzednim zasięgnięciu opinii Rady.

§ 14

  1. Komisja przeprowadza następujące rodzaje kontroli:
    1. kompleksowe - obejmujące całość działalności kon­trolowanego podmiotu lub obszerny zespół działań tego podmiotu,
    2. problemowe - obejmujące wybrane zagadnienia lub zagadnienie z zakresu działalności kontrolowane­go podmiotu, stanowiące niewielki fragment w jego działalności,
    3. sprawdzające - podejmowane w celu ustalenia, czy wyniki poprzedniej kontroli zostały uwzględnione w toku postępowania jednostki.
  2. Kontroli Komisji nie podlegają zamierzenia przed ich zrealizowaniem, co w szczególności dotyczy projek­tów dokumentów mających stanowić podstawę okre­ślonych działań (kontrola wstępna).

§ 15

  1. Kontroli kompleksowych dokonują w imieniu Komisji zespoły kontrolne składające się co najmniej z dwóch członków Komisji.
  2. Przewodniczący Komisji, po zasięgnięciu opinii Ko­misji, wyznacza na piśmie kierownika zespołu kontrol­nego, który dokonuje podziału czynności pomiędzy kontrolujących.
  3. Kontrole (z zastrzeżeniem ust. 6) przeprowadzane są na podstawie pisemnego upoważnienia wydanego przez Przewodniczącego Komisji, określającego kontrolowa­ny podmiot, zakres kontroli oraz osoby (osobę) wyde­legowane do przeprowadzenia kontroli.
  4. Kontrolujący obowiązani są przed przystąpieniem do czynności kontrolnych okazać kierownikowi kontrolo­wanego podmiotu upoważnienia, o których mowa w ust. 4 oraz legitymację radnego.
  5. W przypadkach nie cierpiących zwłoki każdy z człon­ków Komisji może przystąpić do kontroli problemo­wej bez wcześniejszej uchwały Komisji oraz upoważ­nienia, o którym mowa w ust. 5. Za przypadki nie cier­piące zwłoki uważa się w szczególności sytuacje w których członek Komisji poweźmie uzasadnione podej­rzenie popełnienia przestępstwa lub też zachodzą przesłanki pozwalające przypuszczać, iż niezwłoczne prze­prowadzenie kontroli pozwoli uniknąć niebezpieczeń­stwa dla zdrowia lub życia ludzkiego lub też powstaniu strat materialnych w mieniu komunalnym. Za znaczną wartość przyjmuje się kwotę 50.000 zł.
  6. W przypadku podjęcia działań kontrolnych, o których mowa w ust. 6, kontrolujący jest obowiązany zwrócić się w najkrótszym możliwym terminie - do Przewodni­czącego o wyrażenie zgody na ich kontynuowanie.
  7. W przypadku nie zwrócenia się o wyrażenie zgody lub też odmowy wyrażenia zgody, o której mowa w ust. 7, kontrolujący niezwłocznie przerywa kontrolę i odstę­puje od sporządzenia protokołu pokontrolnego. W takim przypadku kontroli nie uwzględnia się w sprawozdaniu z działalności Komisji. Odmowę Przewodniczący doręcza na piśmie wraz z uzasadnieniem w terminie 3 dni.

§ 16

W razie ujawnienia w toku kontroli czynu mającego cechy przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie zawiada­mia o tym kierownika kontrolowanej jednostki, Prezyden­ta i Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej wskazując do­wody uzasadniające zawiadomienie.

§ 17

  1. Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu fak­tycznego w zakresie działalności kontrolowanego podmiotu, rzetelne jego udokumentowanie i ocenę kon­trolowanej działalności według kryteriów określonych w § l ust. 4.
  2. Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów ze­branych w toku postępowania kontrolnego.
  3. Jako dowód może być wykorzystane wszystko co nie jest sprzeczne z prawem. Jako dowody mogą być wy­korzystane w szczególności, dokumenty, wyniki oglę­dzin, zeznania świadków, opinie biegłych oraz pisem­ne wyjaśnienia i oświadczenia kontrolowanych.

§ 18

  1. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest zapewnić warunki i środki niezbędne dla prawidłowe­go przeprowadzenia kontroli.
  2. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest w szczególności przedkładać na żądanie kontrolujących dokumenty i materiały niezbędne do przeprowadzenia kontroli oraz umożliwiające kontrolującym wstęp do obiektów i pomieszczeń kontrolowanego podmiotu.
  3. Kierownik kontrolowanego podmiotu, który odmówi wykonania czynności, o których mowa w ust. l i 2 obo­wiązany jest do niezwłocznego złożenia na ręce osoby kontrolującej pisemnego wyjaśnienia.
  4. Na żądanie kontrolujących, kierownik kontrolowane­go podmiotu obowiązany jest udzielić ustnych i pisem­nych wyjaśnień także w przypadkach innych, niż okre­ślone w ust. 3.
  5. Zasady udostępniania wiadomości stanowiących taje­mnicę państwową lub służbową regulują powszechnie obowiązujące przepisy prawa.

§ 19

Obowiązki, przypisane niniejszym Regulaminem kie­rownikowi kontrolowanego podmiotu, mogą być wykony­wane za pośrednictwem podległych mu pracowników.

§ 20

Czynności kontrolne wykonywane są w miarę możliwości w dniach oraz godzinach pracy kontrolowanego podmiotu.

§ 21

Kontrolujący sporządzają z przeprowadzonej kontroli - w terminie 7 dni od daty jej zakończenia - protokół kon­trolny, obejmujący:

  1. nazwę i adres kontrolowanego podmiotu,
  2. imię i nazwisko kontrolującego (kontrolujących),
  3. daty rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych,
  4. określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą,
  5. imię i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu,
  6. przebieg i wynik czynności kontrolnych, a w szczegól­ności wnioski kontroli wskazujące na stwierdzenie nie­prawidłowości w działalności kontrolowanego podmio­tu oraz wskazanie dowodów potwierdzających ustale­nia zawarte w protokole,
  7. datę i miejsce podpisania protokołu,
  8. podpis kontrolującego (kontrolujących) i kierownika kontrolowanego podmiotu lub notatkę o odmowie pod­pisania protokołu z podaniem przyczyn,
  9. protokół pokontrolny może także zawierać wnioski oraz propozycje co do sposobu usunięcia stwierdzonych nie­prawidłowości.

§ 22

  1. W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kie­rownika kontrolowanego podmiotu lub części kontro­lujących osoby te są zobowiązane do złożenia - w ter­minie 3 dni od daty odmowy - pisemne wyjaśnienie jej przyczyn.
  2. Wyjaśnienie, o którym mowa w ust. l składa się na ręce Przewodniczącego Komisji. Jeżeli podpisania protokołu odmówił Przewodniczący Komisji, składa on - na za­sadach wyżej podanych - wyjaśnienie na ręce Przewo­dniczącego Rady.

§ 23

  1. Kierownik kontrolowanego podmiotu może złożyć na ręce Przewodniczącego Rady uwagi dotyczące kontro­li i jej wyników.
  2. Uwagi, o których mowa w ust. l składa się w termi­nie 7 dni od daty przedstawienia kierownikowi kon­trolowanego podmiotu protokołu pokontrolnego do podpisania.

§ 24

Protokół pokontrolny sporządza się w trzech egzem­plarzach, które - w terminie 3 dni od daty sporządzenia protokołu - otrzymują Przewodniczący Rady, Przewodni­czący Komisji i kierownik kontrolowanego podmiotu.

§ 25

  1. Komisja może na zlecenie Rady lub po powzięciu sto­sownych uchwał przez wszystkie zainteresowane ko­misje, współdziałać w wykonywaniu funkcji kontrol­nej z innymi komisjami Rady, w zakresie ich właści­wości rzeczowej.
  2. Współdziałanie może polegać w szczególności na wy­mianie uwag, informacji i doświadczeń dotyczących działalności kontrolnej oraz na przeprowadzeniu wspólnych kontroli przez członków Komisji Rewizyjnej i innych komisji Rady.
  3. Przewodniczący Rady zapewnia koordynację współ­działania poszczególnych komisji w celu właściwego ich ukierunkowania, zapewnia skuteczność działania oraz unikania zbędnych kontroli.

§ 26

Komisja może wystąpić do Rady Miejskiej w sprawie wniosków o przeprowadzenie kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową, Najwyższą Izbę Kontroli lub przez inne organy kontroli.