Załącznik Nr 5
do Uchwały Nr XXIX/286/96
Rady Miejskiej w Pile
z dnia 24 września 1996 r.
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
Niniejszy Regulamin określa organizację wewnętrzną oraz tryb działania Rady i jej organów, sposób obradowania na sesjach i podejmowania uchwał przez Radę.
§ 2
Rada obraduje na sesjach, działa przy pomocy Komisji (...)7, a także Zarządu, który wykonuje jej uchwały.
Rozdział II
Organizacja wewnętrzna Rady Miejskiej
§ 3
Strukturę wewnętrzną Rady Miejskiej tworzą:
- przewodniczący,
- trzej wiceprzewodniczący,
- komisja rewizyjna,
- komisje stałe,
- (...)8,
- komisje doraźne, powoływane odrębnymi uchwałami do wypełnienia określonych zadań.
§ 4
Przewodniczący reprezentuje Radę na zewnątrz.
§ 5
Regulamin komisji rewizyjnej określa Rada odrębną uchwałą.
§ 6
Rada odrębną uchwałą określa liczbę, nazewnictwo i zakres działania komisji stałych.
Rozdział III
Sesje Rady Miejskiej
§ 7
- Rada rozpatruje i rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie sprawy należące do jej kompetencji określonych w ustawie o samorządzie terytorialnym, innych ustawach, a także przepisach prawnych wydawanych na podstawie ustaw.
- Rada zajmuje merytoryczne stanowisko w sprawach związanych z realizacją kompetencji stanowiących i kontrolnych, w formie uchwał.
- Oprócz uchwał Rada może podejmować w formie odrębnych dokumentów:
- deklaracje - zawierające samozobowiązanie się do określonego postępowania,
- oświadczenia - zawierające stanowisko w określonej sprawie,
- apele - zawierające formalnie nie wiążące wezwanie adresantów zewnętrznych do określonego postępowania, podjęcia inicjatywy czy zadania.
- Do deklaracji, oświadczeń i apeli nie ma zastosowania przewidziany w Regulaminie tryb zgłaszania inicjatywy uchwałodawczej i podejmowania uchwał.
§ 8
- Sesje są zwoływane przez przewodniczącego, a w razie jego nieobecności przez wiceprzewodniczącego Rady, w zależności od potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
- Rada Miejska, na wniosek przewodniczącego uchwala główne kierunki pracy i sposoby realizacji zadań przez Radę i jej organy, a w szczególności ramowe plany pracy na okresy roczne lub półroczne.
- Sesje przewidziane planem pracy, a także sesje w tym planie nie przewidziane, jeśli zostały zwołane w trybie zwykłym, przewidzianym w § 11 Regulaminu, są sesjami zwyczajnymi.
§ 9
- Na pisemny wniosek Zarządu lub co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady przewodniczący jest zobowiązany do zwołania, w ciągu 7 dni od daty złożenia wniosku, sesji nadzwyczajnej.
- Sesje nadzwyczajne może zwołać także Sejmik Samorządowy Województwa Pilskiego, a w okresie między jego sesjami także Prezydium Sejmiku Samorządowego.
§ 10
- Sesje przygotowuje przewodniczący (...)9, kierując się przy tym przyjętym planem pracy Rady.
- Przygotowanie sesji obejmuje ustalenie czasu i miejsca obrad, porządku obrad oraz trybu rozpatrywania projektów uchwał w okresie poprzedzającym sesję.
- Decyzje i wytyczne przewodniczącego w zakresie ujętym w ust. 2 są wiążące dla pozostałych organów wewnętrznych Rady.
- Postanowienie ust. l nie dotyczy sesji nadzwyczajnej.
§ 11
- O terminie, miejscu oraz proponowanym porządku obrad sesji przewodniczący zawiadamia Radnych pisemnie, jeśli przepis szczególny statutu lub regulaminu nie stanowi inaczej, nie później niż na 10 dni przed terminem posiedzenia, doręczając jednocześnie wszystkie niezbędne materiały z tym posiedzeniem związane, w tym zwłaszcza projekty uchwał jakie mają być podjęte.
- Projekty uchwał, materiały oraz zawiadomienia o sesji poświęcone uchwaleniu budżetu gminy lub sprawozdania z wykonania budżetu winny być dostarczone radnym nie później niż w 21 dniu przed sesją.
- Jeśli ustalone w ust. l i 2 terminy nie zostaną dotrzymane to na zgłoszony na sesji wniosek radnego Rada może podjąć uchwałę o odroczeniu sesji lub wycofaniu tych punktów z porządku obrad.
- Wniosek, o którym mowa w ust. 3 winien być zgłoszony przez radnego przed uchwaleniem porządku obrad. Zgłoszenie wniosku w toku obrad nie może być skuteczne.
- W przypadku odroczenia sesji z powodów opisanych w ust. 3 przewodniczący niezwłocznie ustala nowy termin posiedzenia Rady i ustnie powiadamia o nim radnych. W tym przypadku pisemna forma powiadomienia o sesji nie jest wymagana w stosunku do radnych obecnych na tej sesji.
§ 12
Nie później niż na 7 dni przed terminem sesji zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie obrad Rady jest w sposób zwyczajowo przyjęty podawane do publicznej wiadomości przez Biuro Rady Miejskiej.
§ 13
- Uczestnictwo w sesjach Rady jest prawem i obowiązkiem każdego radnego.
- W sesjach Rady uczestniczą - z głosem doradczym - nie będący radnymi członkowie Zarządu oraz sekretarz i skarbnik Gminy.
- Przewodniczący Rady w uzgodnieniu z Prezydentem ustala przed każdą sesją listę osób zaproszonych na sesję.
- Biuro Rady Miejskiej prowadzi listę obecności zaproszonych na sesję gości.
§ 14
- Techniczne przygotowanie sesji spoczywa na Biurze Rady Miejskiej, przy współudziale i pomocy innych komórek Urzędu Miejskiego.
- Koszty organizacji sesji są pokrywane ze środków przewidzianych w budżecie gminy na utrzymanie Rady Miejskiej.
Rozdział IV
Obrady Rady Miejskiej
§ 15
- Sesje Rady są jawne.
- Przez jawność obrad rozumie się:
- możliwość udziału publiczności,
- udostępnianie protokołów z sesji do wglądu zainteresowanym,
- sporządzanie odpisów i zaświadczeń zgodnie z przepisami.
- Utrwalanie przez publiczność przebiegu obrad przy pomocy urządzeń audiowizualnych może się odbywać wyłącznie za zgodą Rady.
§ 16
- Dopuszcza się możliwość wyłączenia jawności całości lub części sesji.
- Wyłączenie to może nastąpić jeśli:
- przedmiotem obrad mają być sprawy objęte tajemnicą państwową lub służbowa (w rozumieniu ustawy o ochronie tajemnicy państwowej i służbowej),
- zostanie na ręce przewodniczącego zgłoszony wniosek o wyłączenie jawności ze względu na ważny interes społeczności gminy lub jej przedstawicieli.
- Pełne uzasadnienie wyłączenia jawności jest prezentowane Radzie w tej części sesji, której jawność wyłączono.
- W przypadku wyłączenia jawności przewodniczący decyduje czy zaproszeni na sesję goście mogą pozostać na sali, a następnie ogłasza przerwę w celu umożliwienia opuszczenia sali obrad przez osoby nie upoważnione do obecności w tej części obrad.
- Protokół z utajnionej części sesji, sporządzony odrębnie przez pracownika Biura Rady Miejskiej i podpisany przez przewodniczącego obrad, jest niejawny, chyba że Rada swoją uchwałą uchyli niejawność protokołu lub jego części.
§ 17
- Sesje odbywają się w zasadzie na jednym posiedzeniu.
- Na wniosek radnego lub nie będącego radnym członka Zarządu bądź z własnej inicjatywy, jeśli zostały spełnione warunki wskazane w ust. 4 niniejszego paragrafu lub § 18 ust. 2, przewodniczący może postanowić o przerwaniu sesji, wyznaczając jednocześnie termin i miejsce drugiego posiedzenia.
- Publiczne ogłoszenie na sesji terminu drugiego posiedzenia uznaje się za skuteczne w stosunku do radnych uczestniczących w tym posiedzeniu.
- Przerwanie sesji jest dopuszczalne w szczególności ze względu na niemożliwość wyczerpania porządku obrad lub konieczność dostarczenia radnym dodatkowych, uzupełniających analiz i materiałów, a także w przypadku zaistnienia innych nie przewidzianych okoliczności uniemożliwiających Radzie właściwe obradowanie lub podjęcie uchwał.
- Uchwały podjęte do momentu przerwania sesji zachowują swoją moc.
§ 18
- Rada może rozpocząć obrady i podejmować uchwały w obecności co najmniej połowy swojego ustawowego składu (quorum).
- W przypadku stwierdzenia braku quorum w trakcie posiedzenia przewodniczący może przerwać obrady i wyznaczyć termin drugiego posiedzenia tej samej sesji. Przepisy § 17 stosuje się odpowiednio.
- Za zgodą obecnych na sesji radnych obrady mogą być kontynuowane, jednakże bez prawa podejmowania uchwał i innych dokumentów wymienionych w § 7 regulaminu.
- Fakt przerwania obrad oraz nazwiska i imiona radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili obrady przed ich zakończeniem, odnotowuje się w protokole z sesji.
§ 19
- Sesję otwiera, prowadzi i zamyka obrady przewodniczący Rady.
- W razie jego nieobecności sesję prowadzi jeden z wiceprzewodniczących Rady.
§ 20
- Na pierwszej sesji po wyborach Rada w głosowaniu jawnym wybiera stałego sekretarza obrad.
- Do obowiązków sekretarza należy w szczególności:
- nadzorowanie sporządzania przez pracownika Biura Rady Miejskiej protokołu z obrad sesji,
- prowadzenie listy mówców i referentów,
- rejestrowanie zgłoszonych wniosków,
- ustalanie wyników głosowań jawnych,
- sprawdzanie quorum,
- przedkładanie Radzie informacji o protokole z poprzedniej sesji,
- wykonywanie innych poleceń przewodniczącego związanych z tokiem obrad oraz utrzymaniem porządku na sesji.
- W przypadku nieobecności sekretarz jest zastępowany przez wiceprzewodniczącego wyznaczonego przez przewodniczącego obrad.
§ 21
Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez przewodniczącego następującej formuły: „Otwieram ....... sesję Rady Miejskiej w Pile".
§ 22
- Po otwarciu sesji, przewodniczący na podstawie listy obecności stwierdza prawomocność obrad.
- W przypadku braku quorum stosuje się odpowiednio przepisy § 18, ust. 2, 3 i 4 regulaminu.
§ 23
- Po otwarciu sesji i stwierdzeniu quorum przewodniczący przedstawia pod dyskusję projekt porządku obrad Rady, jaki wraz z materiałami sesyjnymi został dostarczony radnym.
- Prawo zgłaszania uzupełnień i poprawek do porządku obrad przysługuje radnym i nie będącym radnymi członkom Zarządu przed uchwaleniem porządku obrad na sesji.
- Zgłoszone poprawki i uzupełnienia wymagają przegłosowania. Po ich przyjęciu Rada przyjmuje całość porządku obrad w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów.
§ 24
Porządek obrad powinien obejmować w szczególności:
- przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji,
- informację przewodniczącego Rady o działaniach podejmowanych w okresie pomiędzy sesjami,
- sprawozdanie przewodniczącego Zarządu o pracach Zarządu w okresie międzysesyjnym, zwłaszcza z wykonania uchwal Rady,
- rozpatrzenie projektów uchwał i podjęcie uchwał lub zajęcie stanowiska,
- odpowiedzi na interpelacje i zapytania zgłoszone i nie załatwione na poprzedniej sesji,
- interpelacje i zapytania radnych,
- wolne wnioski i informacje.
§ 25
- Informacje o protokole z poprzedniej sesji przedstawia sekretarz obrad, stawiając wniosek o przyjęcie protokołu bez odczytania.
- Jeśli wymieniony w ust. l wniosek nie zostanie w głosowaniu jawnym przyjęty sekretarz odczytuje protokół z poprzedniej sesji w całości lub w części, co do której wniesiono o jej odczytanie.
- Radni mają prawo zgłaszania poprawek i uzupełnień do protokołu nie później niż na następnej sesji, po sesji, której ten protokół dotyczy. O uwzględnieniu poprawek i uzupełnień decyduje przewodniczący po wysłuchaniu uwag protokolanta i sekretarza obrad.
- Jeśli wniosek o którym mowa w ust. 3 nie zostanie uwzględniony radny ma prawo odwołania się w tej kwestii do Rady na najbliższej sesji.
§ 26
- Wymienione w § 24 pkt 3 sprawozdanie jest dostarczane radnym na piśmie wraz z materiałami sesyjnymi.
- Przedmiotowe sprawozdanie winno się koncertować na działaniach podejmowanych przez Zarząd w okresie międzysesyjnym, głównie w celu realizacji uchwał Rady.
- Za rzetelność zawartych w sprawozdaniu informacji oraz terminowe jego dostarczenie odpowiada przewodniczący Zarządu, a w przypadku jego nieobecności zastępujący go członek Zarządu.
§ 27
- Interpelacje i zapytania są kierowane do Zarządu i Prezydenta Miasta.
- Interpelacje dotyczą spraw gminnej wspólnoty o zasadniczym charakterze.
- Interpelacja powinna zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego, będącego jej przedmiotem oraz wynikające zeń pytania.
- Odpowiedź na interpelację jest udzielana w formie pisemnej w terminie do 21 dni - na ręce radnego składającego interpelację i do wiadomości przewodniczącego Rady. Odpowiedzi mogą udzielać osoby upoważnione do tego przez Zarząd, względnie Prezydenta Miasta.
- W razie uznania odpowiedzi za niezadawalającą, radny interpelujący może zwrócić się do przewodniczącego Rady o nakazanie niezwłocznego uzupełnienia odpowiedzi.
- Przewodniczący Rady informuje radnych o złożonych interpelacjach na najbliższej sesji Rady, w ramach odrębnego punktu porządku obrad.
§ 28
- Zapytania składa się w sprawach aktualnych problemów Gminy, także celem uzyskania informacji o konkretnym stanie faktycznym.
- Zapytania formułowane są pisemnie na ręce przewodniczącego Rady lub ustnie, w trakcie sesji Rady. Jeśli bezpośrednia odpowiedź na zapytanie nie jest możliwa, pytany udziela odpowiedzi pisemnej w terminie 14 dni. § 27 ust. 4, 5 i 6 stosuje się odpowiednio.
§ 29
- Przewodniczący prowadzi posiedzenie Rady wg uchwalonego porządku obrad, otwierając i zamykając dyskusję nad każdym punktem.
- Jeśli przemawia za tym konieczność usprawnienia przebiegu sesji, przewodniczący obrad może, jeśli Rada nie wyrazi sprzeciwu, dokonać zmian w kolejności realizacji poszczególnych punktów.
§ 30
- Przystępując do rozpatrzenia kolejnych projektów uchwał przewodniczący w pierwszej kolejności udziela głosu przewodniczącym komisji Rady lub ich przedstawicielom, a następnie otwiera dyskusję.
- Przewodniczący komisji lub ustaleni przez nich radni przedstawiają Radzie stanowiska komisji przyjęte w toku ich pracy.
- Przed przystąpieniem do dyskusji mogą być zgłoszone autopoprawki autorów projektu oraz poprawki redakcyjne do przedłożonego projektu.
- Jeśli wskazane w ust. 3 zmiany treści projektu są zbyt daleko idące, Rada może odstąpić od jego omawiania na bieżącym posiedzeniu.
- Odstąpienie od omawiania projektu jest dopuszczalne także w sytuacji, gdy przedłożone dokumenty wykazują istotne uchybienia natury formalnej lub prawnej.
§ 31
- W toku dyskusji nad przedłożonym projektem przewodniczący udziela głosu radnym według kolejności zgłoszeń.
- Na żądanie członka Zarządu może mu być udzielony głos poza kolejnością.
- Przewodniczący udziela głosu poza kolejnością każdemu radnemu składającemu wniosek natury formalnej, to jest dotyczący w szczególności:
- stwierdzenia quorum,
- odesłania projektu uchwały do Zarządu Miejskiego bądź komisji Rady,
- zakończenia dyskusji i przystąpienia do głosowania,
- zamknięcia lub ograniczenia listy mówców lub kandydatów,
- ograniczenia czasu wystąpień dyskutantów,
- przeliczenia głosów,
- przestrzegania regulaminu obrad,
- zarządzenia przerwy,
- innych, związanych z tokiem obrad.
- Wnioski formalne są niezwłocznie, lub po dopuszczeniu przez przewodniczącego 2 głosów „za" i 2 głosów „przeciw", poddawane pod jawne głosowanie. Jeśli wniosek nie zostanie przyjęty przewodniczący kontynuuje realizację porządku obrad.
- Jeśli nie zakłóci to porządku obrad, za zgodą przewodniczącego, mogą być do dyskusji dopuszczone także inne osoby nie będące radnymi, w tym zwłaszcza członkowie komisji, zaproszeni goście, a także przedstawiciele publiczności.
- Po wyczerpaniu dyskusji lub przyjęciu wniosku o jej zakończenie przewodniczący zamyka dyskusję i zarządza głosowanie nad zgłoszonymi poprawkami i uzupełnieniami, a w dalszej kolejności nad całością projektu.
§ 32
- Zgłaszane w dyskusji wnioski dotyczące treści projektu uchwały winny być formułowane precyzyjnie i przejrzyście, nie pozostawiając wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach przewodniczący obrad może wnieść o pisemne sformułowanie wniosku, dotyczącego zwłaszcza treści zapisu podejmowanej uchwały (lub innego omawianego dokumentu) ogłaszając w razie takiej potrzeby przerwę w obradach na czas niezbędny do sformułowania wniosku.
§ 33
- Przewodniczący czuwa nad sprawnym przebiegiem sesji.
- Przewodniczący może w szczególności czynić zabierającym głos uwagi odnoszące się do formy lub czasu trwania wystąpienia. Jeśli zwrócenie uwagi jest nieskuteczne przewodniczący może przywołać mówcę „do rzeczy".
- Jeżeli temat lub sposób wystąpienia, bądź też zachowanie mówcy w sposób oczywisty zakłóca porządek obrad lub uchybia powadze sesji przewodniczący przywołuje mówcę „do porządku".
- Jeśli przywołanie „do rzeczy" lub „do porządku" jest nieskuteczne przewodniczący może mówcy odebrać prawo głosu, co zostaje odzwierciedlone w protokole z obrad sesji.
- Jeżeli uczestnik sesji pomimo uprzedniego zwrócenia mu uwagi w sposób wyjątkowo uciążliwy zakłóca przebieg obrad lub uchybia powadze miejsca przewodniczący może poprosić go o opuszczenie sali obrad, a gdy wezwanie to jest nieskuteczne może ogłosić przerwę w obradach, polecając jednocześnie sekretarzowi lub/i wiceprzewodniczącemu wyprowadzenie osoby zakłócającej porządek z sesji obrad.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach przewodniczący może przerwać obrady sesji i wyznaczyć termin jej drugiego posiedzenia.
- Sekretarz obrad oraz wiceprzewodniczący służą pomocą przewodniczącemu w prowadzeniu sesji i wraz z nim zajmują miejsce przy stole.prezydialnym.
- W sali obrad należy zapewnić miejsca dla radnych, zaproszonych gości oraz publiczności.
§ 34
Na wniosek radnego przewodniczący przyjmie do protokołu sesji wystąpienie radnego zgłoszone na piśmie, lecz nie wygłoszone w toku obrad, informując o tym Radę.
§ 35
- Sprawy osobowe, będące w kompetencji Rady, Rada rozpatruje w obecności zainteresowanego.
- Postanowienie ust. l nie dotyczy przypadków nieusprawiedliwionej nieobecności zainteresowanego na sesji.
§ 36
- Uchwały Rady w sprawie odwołania sekretarza i skarbnika Gminy nie mogą być podjęte na sesji, na której został zgłoszony wniosek o odwołanie.
- Przed podjęciem uchwały o odwołaniu Rada jest zobowiązana wysłuchać wyjaśnień osóby, której dotyczy wniosek o odwołanie.
- Postanowień ust. 1 i 2 nie stosuje się w razie odwołania równoznacznego z rozwiązaniem stosunku pracy bez wypowiedzenia.
§ 37
- Po wyczerpaniu listy mówców przewodniczący obrad zamyka dyskusję. W razie potrzeby zarządza przerwę w celu umożliwienia właściwej komisji lub Zarządowi ustosunkowania się do zgłoszonych w czasie debaty wniosków, a jeśli zaistnieje taka konieczność - przygotowania poprawek w rozpatrywanym dokumencie.
- Po zamknięciu dyskusji przewodniczący obrad rozpoczyna głosowanie. Od tej chwili do momentu zarządzenia głosowania można zabrać głos tylko w celu zgłoszenia lub uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania.
§ 38
- Po wyczerpaniu porządku obrad przewodniczący kończy sesję wypowiadając formułę: „Zamykam obrady ............ sesji Rady Miejskiej w Pile".
- Czasem trwania sesji jest okres od jej otwarcia do jej zamknięcia, niezależnie od liczby posiedzeń.
§ 39
Po ogłoszeniu zamknięcia sesji przez przewodniczącego obrad Rada jest związana uchwałami podjętymi na tej sesji.
§ 40
Do wszystkich osób pozostających w miejscu obrad po zakończeniu sesji lub posiedzenia mają zastosowanie ogólne przepisy porządkowe właściwe dla miejsca, w którym sesja się odbywa.
§ 41
- Sesje Rady Miejskiej są protokołowane przez wyznaczonego pracownika Biura Rady Miejskiej. Protokół z sesji sporządza się niezwłocznie.
- Protokół powinien odzwierciedlać rzeczywisty przebieg obrad, odnotowując jedynie podstawowe kwestie podniesione przez referentów i dyskutantów w toku obrad, a także inne istotne dla przebiegu obrad kwestie, w tym między innymi:
- numer, datę i miejsce odbywania sesji, godzinę jej rozpoczęcia i zakończenia, imię i nazwisko przewodniczącego obrad i protokolanta,
- stwierdzenie prawomocności obrad,
- odnotowanie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,
- porządek obrad,
- zgłoszone wnioski formalne i proceduralne,
- wyniki głosowania nad poszczególnymi punktami porządku obrad, w tym liczbę głosów „za", „przeciw" oraz „wstrzymujących się",
- wyniki innych podjętych głosowań,
- wystąpienia zaproszonych gości,
- przerwy w obradach,
- inne kwestie uznane za istotne.
- Załącznikami do protokołu są także między innymi:
- lista obecności radnych,
- złożone na piśmie usprawiedliwienia osób nieobecnych,
- lista obecności zaproszonych gości,
- teksty podjętych i odrzuconych przez Radę uchwał, deklaracji, oświadczeń i apeli,
- zgłoszone na piśmie wnioski i zapytania radnych,
- informacje Prezydenta o pracy Zarządu w okresie między sesjami,
- karty głosowań tajnych,
- protokoły komisji skrutacyjnych,
- inne istotne dla odnotowania przebiegu sesji dokumenty.
- Protokoły są numerowane kolejno, analogicznie jak sesje.
- Protokoły z sesji sporządzone niezwłocznie przez pracownika Biura Rady Miejskiej są akceptowane przez sekretarza oraz przewodniczącego obrad poprzez złożenie na nim podpisów.
- Protokół z sesji wykłada się do publicznego wglądu w Biurze Rady Miejskiej na czas do następnej sesji włącznie.
Rozdział V
Uchwały i inne akty Rady Miejskiej
§ 42
- Podstawową formą wyrażania przez Radę swojej opinii w najważniejszych sprawach gminy oraz stanowienia przepisów gminnych są uchwały Rady.
- Przepisy § 7 stosuje się odpowiednio.
§ 43
- O sprawach o charakterze porządkowym, proceduralnym lub formalnym Rada rozstrzyga w głosowaniu, którego wynik jest zapisany w protokole z sesji.
- Zarządzenie porządkowe Zarządu podlega zatwierdzeniu na najbliższej sesji Rady. Traci ono moc w razie odmowy zatwierdzenia bądź nie przedstawienia do zatwierdzenia na najbliższej sesji Rady.
- W trybie ust. l Rada postanawia o przyjęciu lub odrzuceniu przedkładanych jej informacji i sprawozdań, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub statucie zastrzeżono formę szczególną.
- W szczególności Rada, w głosowaniu jawnym, przyjmuje lub odrzuca sprawozdania i informacje z działalności:
- Zarządu - za okres pomiędzy sesjami Rady oraz za okresy roczne, w tym informacje z wykonania budżetu,
- komisji Rady,
- (...)10,
- przedstawicieli gminy w radach nadzorczych, pozagminnych i gminnych organizacji samorządowych, sejmiku samorządowym, stowarzyszeniach gmin, radach i zespołach.
- Sprawozdania, o których mowa w ust. 4 są przedkładane Radzie na piśmie lub ustnie na sesji Rady nie rzadziej niż raz na rok.
- Postanowienie ust. 5 nie dotyczy sprawozdania z wykonania budżetu.
§ 44
Inicjatywę uchwałodawczą posiada każdy radny oraz Zarząd, chyba że przepisy prawa stanowią inaczej.
§ 45
- Wykonanie inicjatywy uchwałodawczej następuje poprzez zgłoszenie Radzie projektu uchwały.
- Projekt uchwały powinien obligatoryjnie zawierać:
- tytuł,
- podstawę prawną,
- ujętą w paragrafy, ustępy i punkty treść uchwały posługującą się zwięzłymi i powszechnie zrozumiałymi sformułowaniami,
- wskazanie podmiotów odpowiedzialnych przed Radą za wykonanie uchwały,
- określenie terminu wejścia uchwały w życie,
- wskazanie źródła dochodów, z których zobowiązania zostaną pokryte, w przypadku uchwał dotyczących zobowiązań finansowych.
- Poza wskazanymi w ust. 2 obligatoryjnymi elementami projekt uchwały może zawierać:
- wskazanie źródła pokrycia kosztów wynikających z realizacji uchwały,
- wskazanie organu Rady odpowiedzialnego za nadzór nad realizacją uchwały,
- czas obowiązywania uchwały,
- wskazanie innych uchwał lub ich poszczególnych przepisów, które tracą swą moc,
- inne elementy uznane przez wnioskodawców za istotne.
- Uzasadnienie do projektu uchwały powinno w szczególności określać przyczyny i okoliczności podjęcia opisanych w projekcie rozstrzygnięć, (...)11, oraz inne .istotne, dla sprawy kwestie, a także wskazanie podmiotu, który wnosi o uchwalenie danego projektu.
- Przedkładane projekty powinny być podpisane przez wnioskodawcę lub upoważnionego przedstawiciela wnioskodawców, a także przez radcę prawnego Urzędu Miejskiego, który potwierdza zgodność projektu z obowiązującymi przepisami prawa.
§ 46
- Projektodawcy odpowiadają za prawidłowe przygotowanie projektu uchwały.
- Projektodawcy winni przedłożyć projekt w terminie umożliwiającym jego sprawne, zgodnie z regulaminem rozpatrywanie przez organy Rady.
§ 47
Następujące zagadnienia i związane z nimi projekty uchwał winny być, przed podjęciem ich rozpatrywania na sesji, przedłożone do zaopiniowania wszystkim stałym komisjom (z wyłączeniem komisji rewizyjnej, jeśli przepis ustawy nie stanowi inaczej),
- budżet Miasta,
- podatki i opłaty lokalne,
- programy gospodarczego rozwoju Miasta,
- studium kierunków uwarunkowań zagospodarowania przestrzennego Miasta,
- uchwały o strategicznym znaczeniu dla gospodarowania składnikami mienia komunalnego,
- statut Gminy wraz z załącznikami oraz innymi uchwałami dotyczącymi struktury i kompetencji organów Gminy i jednostek pomocniczych,
- projekty uchwał w sprawie nadania Honorowego Obywatelstwa Miasta Piły,
- inne, jeśli Rada tak postanowi.
§ 48
Uchwały Rady podpisuje przewodniczący obrad.
§ 49
- Uchwały Rady w sprawie odwołania sekretarza i skarbnika Gminy nie mogą być podjęte na sesji, na której został zgłoszony wniosek o odwołanie.
- Przed podjęciem uchwały o odwołaniu Rada jest zobowiązana wysłuchać wyjaśnień osoby, której dotyczy wniosek o odwołanie.
- Postanowień ust. l i 2 nie stosuje się w razie odwołania równoznacznego z rozwiązaniem stosunku pracy bez wypowiedzenia.
§ 50
- Oryginały uchwał stanowią załącznik do protokołu z sesji.
- Uchwały Rady są numerowane. Pełne numery uchwał składają się z:
- kolejnego numeru sesji, na której uchwale podjęto (cyfry rzymskie, liczone od pierwszej do ostatniej sesji w toku kadencji),
- kolejnego numeru uchwały (cyfry arabskie, liczone w toku całej kadencji),
- dwóch ostatnich cyfr roku, w którym uchwałę podjęto.
- Numeracje, datowanie oraz rejestry podjętych przez Radę uchwał prowadzi Biuro Rady Miejskiej.
Rozdział VI
Tryb głosowania
§ 51
- W głosowaniu mogą brać udział wyłącznie radni.
- Radny może głosować tylko osobiście, poprzez podniesienie ręki lub oddanie karty do głosowania.
- Głosowanie jawne odbywa się poprzez podniesienie ręki.
- Głosowanie tajne odbywa się poprzez oddanie karty do głosowania.
- Przepis ust. l nie dotyczy posiedzeń komisji Rady, podczas których prawo do głosowania przysługuje także osobom powołanym w skład spoza grona radnych.
§ 52
- Głosowanie jawne przeprowadza przewodniczący obrad nakazując sekretarzowi obrad, bądź w przypadku jego nieobecności jednemu z wiceprzewodniczących, przeliczenie głosów „za", „przeciw" i „wstrzymujących się".
- Wyniki głosowania jawnego ogłasza przewodniczący obrad.
§ 53
- Głosowanie tajne stosuje się w przypadkach określonych ustawowo.
- W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą ponumerowanych kart, ostemplowanych pieczęcią Rady.
- Każdorazowo Rada ustala sposób głosowania, a samo głosowanie przeprowadza wybrana z grona Rady komisja skrutacyjna.
- Komisja skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania i przeprowadza je wyczytując kolejno radnych z listy obecności.
- Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na sesji.
- Po przeliczeniu głosów przewodniczący komisji skrutacyjnej odczytuje protokół, podając wynik głosowania.
- Karty z oddanymi głosami i protokół głosowania stanowią załączniki do protokołu obrad sesji.
§ 54
- Przewodniczący obrad przed podaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza zebranym proponowaną treść w taki sposób, aby jej redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.
- W pierwszej kolejności przewodniczący poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, który może wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami.
- W przypadku głosowania w sprawie wyborów osób, przewodniczący przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich czy zgadza się kandydować i dopiero po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów i zarządza wybory.
- Przepis ust. 3 nie ma zastosowania, gdy nieobecny kandydat złożył uprzednio zgodę na piśmie.
§ 55
- Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała większą liczbę głosów „za" niż „przeciw". Głosów wstrzymujących się i nieważnych nie dolicza się do żadnej z grup głosujących „za" czy „przeciw". W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego obrad.
- Jeżeli celem głosowania jest wybór jednej z wielu możliwości, przechodzi wniosek lub kandydatura, na którą oddano największą liczbę głosów.
§ 56
- Podjęcie uchwały lub jej zmiana może nastąpić tylko w drodze odrębnych uchwał.
- Uchwałę lub zmianę uchwały uznaje się za przyjętą jeśli za jej przyjęciem głosowała określona ustawą liczba radnych. Przepisy niniejszego regulaminu stosuje się odpowiednio.
Rozdział VII
Absolutorium
§ 57
- Sprawozdanie z wykonania budżetu Zarząd przedkłada komisji rewizyjnej do zaopiniowania najpóźniej do dnia 14 marca roku następującego po roku budżetowym, którego dotyczy sprawozdanie Zarządu.
- Komisja rewizyjna w ciągu 21 od otrzymania sprawozdania sporządza opinię o wykonaniu budżetu.
- Sporządzoną opinię, wraz z kierowanym do Rady wnioskiem o udzielenie bądź nie udzielenie absolutorium, komisja rewizyjna przedkłada Radzie Miejskiej na ręce przewodniczącego Rady, w terminie 3 dni od daty ich sporządzenia.
§ 58
Przewodniczący Rady Miejskiej otrzymany wniosek przekazuje niezwłocznie Regionalnej Izbie Obrachunkowej do zaopiniowania.
§ 59
Uchwała Rady w sprawie nieudzielenia Zarządowi absolutorium jest równoznaczna ze złożeniem wniosku o odwołanie Zarządu, chyba że po zakończeniu roku budżetowego Zarząd został odwołany z innej przyczyny.
§ 60
Rada rozpoznaje sprawę odwołania Zarządu z przyczyny określonej w § 59 na sesji zwołanej nie wcześniej niż po upływie 14 dni od podjęcia uchwały w sprawie nieudzielenia absolutorium Zarządowi.
§ 61
- Rada może podjąć uchwałę w sprawie odwołania Zarządu z powodu nieudzielenia absolutorium po zapoznaniu się z:
- opinią komisji rewizyjnej,
- opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej,
- uchwałą Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie uchwały Rady o nieudzieleniu absolutorium Zarządowi,
- wyjaśnieniami Zarządu.
- Uchwałę, o jakiej mowa w ust. l Rada podejmuje bezwzględną większością głosów swojego ustawowego składu, w głosowaniu tajnym.
Rozdział VIII
Radni
§ 62
- Radny przed przystąpieniem do wykonywania swojego mandatu zobowiązany jest do złożenia ślubowania.
- Na czas wypełniania mandatu radny otrzymuje, podpisaną przez przewodniczącego, legitymację.
- (...)12
§ 63
- Radny jest przedstawicielem wspólnoty samorządowej.
- Złożenie ślubowania przez radnego jest zobowiązaniem do tego, by w każdym miejscu i czasie godnie i odpowiedzialnie wypełniać swój mandat i reprezentować Gminę wobec jej mieszkańców.
§ 64
- Radny korzysta z ochrony prawnej przysługującej funkcjonariuszom publicznym.
- Podstawą udzielenia przez pracodawcę zwolnienia od pracy zawodowej w trybie art. 25 ust. 3 ustawy o samorządzie terytorialnym jest podpisane przez przewodniczącego zawiadomienie, zaproszenie lub upoważnienie do wykonania określonych prac, zawierające w szczególności określenie terminu i charakteru zajęć.
§ 65
- W przypadku wniosku zakładu pracy zatrudniającego radnego o rozwiązanie z nim stosunku pracy Rada może powołać komisję doraźną dla szczegółowego zbadania wszystkich okoliczności sprawy.
- Komisja przedkłada swoje ustalenia i propozycje na piśmie przewodniczącemu Rady.
- Przed podjęciem rozstrzygnięcia (uchwały) w przedmiocie wskazanym w ust. l Rada winna wysłuchać radnego.
§ 66
- Prawem i obowiązkiem radnego jest aktywne uczestniczenie w posiedzeniach Rady oraz pracach jej organów, do których radny został wybrany.
- Przed rozpoczęciem posiedzenia Rady lub jej organu radny potwierdza swoją obecność podpisem na liście obecności. Obsługę kancelaryjną list obecności sprawuje Biuro Rady Miejskiej.
- W razie niemożności uczestniczenia w posiedzeniu Rady lub jej organu radny osobiście lub za pośrednictwem Biura Rady Miejskiej powinien z wyprzedzeniem powiadomić prowadzącego obrady o swojej nieobecności.
§ 67
- Radni mają obowiązek utrzymywania stałej więzi z wyborcami między innymi w celu:
- informowania wyborców o stanie gminy,
- konsultowania spraw wnoszonych pod obrady Rady,
- propagowania zamierzeń i dokonań Rady,
- informowania o swojej działalności w Radzie,
- przyjmowania indywidualnych postulatów, wniosków i skarg mieszkańców oraz ich rozstrzyganie w ramach uprawnień nadanych ustawą. Statutem lub niniejszym Regulaminem.
- Preferowaną formą kontaktów z wyborcami są, odbywane nie rzadziej niż raz na pół roku, dyżury radnych.
- Prawem i obowiązkiem radnego jest osobiste angażowanie się w rozstrzyganie przyjętych od obywateli wniosków i skarg oraz udzielanie im terminowych i kompetentnych odpowiedzi. W sprawach indywidualnych radny winien kontaktować się z właściwymi komórkami Urzędu (wg kompetencji).
§ 68
- Radni mogą zwracać się bezpośrednio do Rady i jej organów we wszystkich sprawach związanych z pełnieniem przez nich funkcji radnego, które uważają za społecznie pilne i uzasadnione.
- Zarząd udziela radnym pomocy w wykonywaniu ich mandatu.
- Radni mają prawo podejmować interwencje i składać wnioski w instytucjach, których wnioski te dotyczą.
- Uprawnienie zawarte w ust. 3 radni wykonują za pośrednictwem Biura Rady Miejskiej, które pełni obsługę kancelaryjną oraz prowadzi ewidencję korespondencji w sprawie podejmowanych w imieniu Rady interwencji i wniosków.
§ 69
Po uprzednim uzgodnieniu swej obecności z prowadzącym obrady radny ma prawo uczestniczenia w posiedzeniach wszystkich organów Rady, niezależnie od tego czy został do pracy danego organu oddelegowany.
§ 70
- Z tytułu pełnienia funkcji radnego, w szczególności w związku z udziałem w posiedzeniach Rady oraz w pracach jej organów radnemu, na zasadach ustalonych przez Radę, przysługują diety oraz zwrot kosztów podróży służbowych.
- Diety należne radnym oraz zwrot kosztów podróży służbowych są realizowane w ramach środków przewidzianych przez uchwałę budżetową.
- Przepis ust. l ma zastosowanie do członków stałych komisji spoza Rady.
§ 71
- Radni i inne osoby desygnowane przez Rade do pełnienia określonych funkcji zobowiązani są do przedkładania Radzie informacji ze swej działalności nie rzadziej niż raz do roku.
- Wymienione w ust. l informacje może z upoważnienia pozostałych przedstawicieli przedłożyć jedna z osób w tym ustępie wymienionych.
§ 72
- Przewodniczący Rady zapewnia przestrzeganie postanowień statutu Gminy oraz regulaminu Rady, a także dba o właściwą interpretację zawartych w nich przepisów.
- Przewodniczący dba o właściwe zaplanowanie i przygotowanie pracy Rady i jej organów wewnętrznych, w tym w szczególności:
- prowadzi sesje Rady, wykorzystując przypisane mu kompetencje dla zachowania należnej powagi, rzeczowości i efektywności pracy,
- (...)13,
- koordynuje prace organów Rady, podejmując w tym zakresie stosowne decyzje i wydając polecenia,
- reprezentuje Rade na zewnątrz, oraz koordynuje i nadzoruje działalność radnych w tym zakresie, wpływając na zachowanie dobrego imienia wspólnoty samorządowej,
- organizuje bieżącą pracę Biura Rady Miejskiej i stwarza warunki do jego właściwego funkcjonowania,
- odpowiada (...)14 za właściwe wykorzystanie środków finansowych przeznaczonych uchwałą budżetową na utrzymanie Rady,
- prowadzi bieżącą korespondencję kierowaną do Rady i jej organów w ramach dokonanego podziału spraw (...)15.
- Przewodniczący ma prawo uczestniczenia we wszystkich posiedzeniach organów wewnętrznych Rady i wykonawczych Gminy, a także przedstawiania własnych opinii i uwag w podejmowanych przez te organy sprawach.
- Przewodniczący dokonuje okresowych analiz udziału radnych w pracach Rady i jej organów. Jeśli wyniki takiej analizy to uzasadniają, przewodniczący zwraca uwagę radnym na stwierdzone niedociągnięcia lub niezgodność postępowania radnego ze statutem Gminy bądź regulaminem Rady. Jeśli stwierdzone uchybienia maja ciągły charakter, przewodniczący może udzielić radnemu „regulaminowego ostrzeżenia".
§ 73
Wiceprzewodniczący Rady:
- (...)16,
- (...)17 koordynują bieżącą pracę przypisanych im komisji Rady
- zastępują przewodniczącego w ramach udzielonego im upoważnienia,
- współuczestniczą w przygotowaniu i prowadzeniu sesji, wykonująinne ustalenia (...)18 przewodniczącego.
§ 74
Radni ponoszą przed Radą i wyborcami odpowiedzialność za udział i wyniki pracy w Radzie.
Rozdział IX
Komisje Rady Miejskiej
§ 75
- Do pomocy w wykonywaniu swych zadań Rada powołuje stałe i doraźne komisje.
- Komisje podlegają wyłącznie Radzie.
- Komisje podejmują rozstrzygnięcia w formie opinii i wniosków.
§ 76
- Komisje stałe działają zgodnie z przyjętym przez siebie rocznym lub półrocznym planem pracy.
- Plany, o których mowa w ust. l (...)19 są przedkładane Radzie do wiadomości.
- Rada może zalecić Komisjom dokonanie w rocznym planie pracy stosownych zmian merytorycznych i terminowych.
- Kontrolę realizacji planów pracy komisji sprawuje przewodniczący Rady.
§ 77
- Pracami komisji stałych kierują ich przewodniczący wybrani przez Radę spośród radnych.
- Komisje mogą wybierać spośród należących do nich radnych zastępców przewodniczącego.
§ 78
- Komisje pracują na posiedzeniach zwoływanych przez ich przewodniczących.
- Posiedzenie komisji może być także zwołane w każdym czasie przez przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego Rady.
§ 79
- Obrady komisji są prawomocne jeśli w posiedzeniu bierze udział co najmniej połowa składu komisji.
- Rozstrzygnięcia podejmowane przez komisje zapadają w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów. W przypadku równej ilości głosów „za" i „przeciw" decyduje głos przewodniczącego komisji. Do rozstrzygnięcia komisji członek komisji ma prawo wnieść do protokołu zdanie odrębne.
§ 80
- Komisje stałe Rady Miejskiej mogą odbywać wspólne posiedzenia. Przewodniczący zainteresowanych komisji ustalają tryb prowadzenia obrad.
- Komisje stałe mogą także podejmować współpracę z odpowiednimi komisjami innych Rad. Podjecie takiej współpracy oraz jej kierunki i formy winny być uzgodnione (...)20.
§ 81
- Dla usprawnienia toku swej pracy komisje stałe Rady mogą ustalić wewnętrzne regulaminy swego działania, między innymi zawierające zasady rozpatrywania spraw, wyboru wiceprzewodniczących, powoływania ze swego grona podkomisji itp.
- Rada może zalecić komisjom dokonanie zmian w przyjętych przez nie regulaminach.
- W przypadku nie ustalenia szczegółowego regulaminu komisji mają zastosowanie odpowiednie przepisy statutu Gminy i niniejszego regulaminu.
§ 82
Komisje stałe Rady minimum raz do roku przedstawiają Radzie sprawozdanie ze swej działalności.
Rozdział X
§ 83
(...)21
§ 84
(...)22
§ 85
(...)23
§ 86
Radni ponoszą przed Radą i wyborcami odpowiedzialność za udział i wyniki pracy w Radzie.
Rozdział XI
Wspólne sesje z Radami innych Gmin
§ 87
- W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się możliwość odbycia sesji wspólnej z Radą lub radnymi innych wspólnot samorządowych.
- Zawiadomienia o sesji wspólnej podpisują przewodniczący lub wiceprzewodniczący zainteresowanych Rad.
- Zgromadzeni radni wybierają przewodniczącego obrad.
- Sesja wspólna jest prawomocna jeśli uczestniczy w niej co najmniej połowa liczby radnych z każdej Rady.
- Obrady mogą przebiegać wg wspólnie przyjętego regulaminu, a jeśli regulamin taki nie zostanie przyjęty stosuje się odpowiednio regulaminy Rad odbywających wspólne posiedzenie.
- Koszty wspólnej sesji pokrywane są proporcjonalnie do liczby uczestniczących w niej radnych, chyba że uczestniczący we wspólnym posiedzeniu ustalą inaczej.
Rozdział XII
Postanowienia końcowe
§ 88
- Zapewnieniem właściwej obsługi kancelaryjnej i organizacyjnej pracy Rady i jej organów zajmuje się, pozostające w strukturze organizacyjnej Urzędu Miejskiego, Biuro Rady Miejskiej.
- W sprawach merytorycznych pracownicy Biura Rady Miejskiej podlegają przewodniczącemu Rady.
- Zakresy obowiązków pracownika Biura Rady Miejskiej wyznaczone są przez Prezydenta Miasta po konsultacji z przewodniczącym Rady.
- Wynagrodzenia pracowników Biura Rady Miejskiej ustalane są przez Prezydenta Miasta po konsultacji z przewodniczącym Rady.
- Koszty utrzymania Biura Rady Miejskiej (zakup materiałów biurowych, remonty i konserwacja sprzętu, inwestycje i inne), w tym także koszty osobowe pracowników Biura są pokrywane ze środków przewidzianych w budżecie Gminy na utrzymanie Urzędu Miejskiego.
- Prezydent zapewnia obsługę prawną prac Rady, jej organów oraz Biura Rady.
§ 89
Przewodniczący Rady zapewnia przestrzeganie postanowień regulaminu.