Piła: Opracowanie Planu gospodarki niskoemisyjnej dla Gminy Piła
Numer ogłoszenia: 28660 - 2015; data zamieszczenia: 09.02.2015
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - usługi
Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.
Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego.
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
I. 1) NAZWA I ADRES: Gmina Piła , Pl. Staszica 10, 64-920 Piła, woj. wielkopolskie, tel. 067 2126210, faks 067 2123566.
I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Administracja samorządowa.
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) OKREŚLENIE PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA
II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Opracowanie Planu gospodarki niskoemisyjnej dla Gminy Piła.
II.1.2) Rodzaj zamówienia: usługi.
II.1.4) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia: 1. Przedmiotem zamówienia jest opracowanie Planu gospodarki niskoemisyjnej dla Gminy PiłaPrzedmiot zamówienia jest przedsięwzięciem realizowanym przy współfinansowaniu środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007 - 2013, Priorytet IX Infrastruktura energetyczna przyjazna środowisku i efektywność energetyczna; Działanie 9.3 Termomodernizacja obiektów użyteczności publicznej - plany gospodarki niskoemisyjnej w ramach konkursu nr 2ukośnikPOIiŚukośnik9.3ukośnik2013 ogłoszonego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej działający na podstawie Umowy z Ministrem Gospodarki jako Instytucja Wdrażająca. Przedmiot zamówienia należy zrealizować zgodnie z wymogami konkursu nr 2ukośnikPOIiŚukośnik9.3ukośnik2013, a w szczególności zawartymi w załączniku nr 9 do Regulaminu konkursu - Szczegółowe zalecenia dotyczące struktury planu gospodarki niskoemisyjnej, przy uwzględnieniu Wytycznych porozumienia burmistrzów Jak opracować plan działań na rzecz zrównoważonej energii (SEAP)? oraz zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego i wspólnotowego. Wykonawca winien opracować Plan Gospodarki Niskoemisyjnej (zwanego w dalszej części PGN), jako strategiczny dokument, który wyznaczy kierunki dla miasta, w zakresie działań inwestycyjnych i nie inwestycyjnych w takich obszarach jak: a) transport publiczny i prywatny; b) budownictwo publiczne; c) gospodarka przestrzenna; d) zaopatrzenie w ciepło i energię; e) gospodarka odpadami. Opracowany przez Wykonawcę PGN wyznaczy konkretne cele w zakresie redukcji emisji gazów cieplarnianych, efektywności energetycznej oraz wykorzystania odnawialnych źródeł energii. Plan gospodarki niskoemisyjnej winien być spójny z innymi planami, programami i dokumentami strategicznymi Gminy Piła i województwa wielkopolskiego. Obszar opracowania winien obejmować cały obszar gminy Piła o pow. 102,68 km2. OPIS PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA W ramach przedmiotowego zamówienia do zadań Wykonawcy należy: 1) Opracowanie Planu Gospodarki Niskoemisyjnej (PGN) dla Gminy Piła; 2) Stworzenie bazy zawierającej dane o stanie gospodarki energii w poszczególnych sektorach oraz inwentaryzację emisji gazów cieplarnianych na terenie miasta; 3) Przeprowadzenie szkoleń dla pracowników urzędu miasta na temat problematyki związanej z przygotowaniem i wdrożeniem planu; 4) Przygotowanie informacji i promocji dotyczącej udziału dofinansowania Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) w stworzeniu planów gospodarki niskoemisyjnej oraz upublicznienie informacji o opracowaniu planów; 5) Aktualizację elementów do założeń do Planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i gaz; 6) Przeprowadzenie strategicznej oceny oddziaływania na środowisko (jako element warunkowy, uzależniony od uzgodnienia ze stosownymi organami). Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia: ad.1) Opracowanie Planu Gospodarki Niskoemisyjnej (PGN) dla Gminy Piła; Plan ma obejmować obszar Gminy Piła o powierzchni 102,68 km2 i zgodnie z założeniami koncentrować się na wskazaniu działań niskoemisyjnych i wpływających na poprawę efektywności energetycznej, wykorzystujących odnawialne źródła energii (OZE). Ma być ukierunkowany na zmniejszenie emisji zanieczyszczeń do powietrza przekraczających dopuszczalne stężenia oraz wskazywać osiągnięcie korzyści ekonomicznych i społecznych, przyczyniając się równolegle do poprawy jakości powietrza terenu, na którym odnotowane zostało przekroczenie jakości poziomów dopuszczalnych stężeń w powietrzu. Opracowanie PGN powinno być zgodne z następującymi aktami prawnymi: 1) Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnymi (tj. Dz.U. z 2013 poz. 594 ze zmianami); 2) Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (tj. Dz.U. z 2013 , poz. 1232 ze zmianami); 3) Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tj. Dz.U. z 2013, poz. 1235 ze zmianami); 4) Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. z 2012, poz 647 ze zmianami); 5) Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tj. Dz.U. z 2013, poz 1409); 6) Ustawa z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz.U. z 2007 nr 50 poz. 331 ze zmianami); 7) Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o efektywności energetycznej (Dz.U. z 2011, nr 94, poz. 551 ze zmianami); 8) Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz.U. Z 2012, poz. 1059 ze zmianami) oraz rozporządzeniami do Ustawy aktualnymi na dzień podpisania umowy. Inne dokumenty, z którymi PGN powinien być skoordynowany: 1) Załącznik nr 9 do Regulaminu konkursu nr 2/POIiŚ/9.3/2013, szczególowe zalecenia dotyczące struktury planu gospodarki niskoemisyjnej http://pois.nfosigw.gov.pl/pois-9-priorytet/ogloszenie-o-naborze-wnioskow/w-ramach-dzialania-93---konkurs-2/ 2) Poradnik Jak opracować plan działań na rzecz zrównoważonej energii (SEAP)? dostępny na stronie internetowej: http://www.nfosigw.gov.pl/edukacja/aktualnosci-edukacja/art.23.jak-opracowac-plan-dzialan-na-rzecz-zrownowazonej-energii-poradnik-dla-gmin.html 3) Drugi Krajowy Plan Działań Dotyczący Efektywności Energetycznej (EEAP). 4) Krajowy Plan Działań w zakresie energii ze źródeł odnawialnych. 5) Polityka Energetyczna Polski do 2030 r. 6) Dokumenty strategiczne lokalne i regionalne (strategie, programy, plany) obowiązujące miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego. 7) Uchwała nr XXXIXukośnik769ukośnik13 Sejmiku Województwa Wielkopolskiego z dnia 25 listopada 2013 r. w sprawie określenia Programu ochrony powietrza dla strefy wielkopolskiej 8) Uchwała nr XLIXukośnik962ukośnik14 Sejmiku Województwa Wielkopolskiego z dnia 29 września 2014 r. w sprawie zmiany uchwały nr XXVukośnik441ukośnik12 Sejmiku Województwa Wielkopolskiego z dnia 27 sierpnia 2012 r. W sprawie wykonania Planu gospodarki odpadami dla województwa wielkopolskiego na lata 2012 - 2017. PGN - podstawowe wymagania: zostanie przyjęty do realizacji poprzez uchwałę Rady Gminy (wpisane do Wieloletniej Prognozy Finansowej); aktualność planu zostanie zachowana na moment rozliczania umowy o dofinansowanie w ramach działania 9.3; wskazane zostaną mierniki osiągnięcia celów; okreslone będą źródła finansowania; wskazany zostanie plan wdrażania, monitorowania i weryfikacji; zachowana zostanie spójność z innymi planami/programami, w szczególności lokalnymi i regionalnymi; zachowana zostanie zgodność z przepisami prawa w zakresie strategicznej oceny oddziaływania na środowisko. Plan gospodarki niskoemisyjnej dla Gminy Piła ma być sporządzony w oparciu o dane zawarte w bazie inwentaryzacyjnej i ma zawierać między innymi: a) główne cele strategiczne Gminy w zakresie gospodarki niskoemisyjnej do roku 2020, b) szczegółowy zakres działań inwestycyjnych niskoemisyjnych i efektywnie wykorzystujących zasoby, w tym poprawa efektywności energetycznej, wykorzystanie OZE, czyli wszystkich działań mających na celu zmniejszenie emisji zanieczyszczeń do powietrza, sposób ich realizacji, harmonogram poszczególnych zadań oraz sposób ich finansowania, c) zakres i sposób współuczestnictwa podmiotów będących producentami i/lub odbiorcami energii (z wyjątkiem instalacji objętych systemem EU ETS) ze szczególnym uwzględnieniem działań w sektorze publicznym, d) wskazanie działań nieinwestcyjnych mających na celu wspieranie produktów i usług efektywnych energetycznie (np. zamówienia publiczne, planowanie miejskie), e) wskazanie działań mających wpływ na zmiany postaw konsumpcyjnych użytkowników energii (określenie kierunków współpracy z mieszkańcami i zainteresowanymi stronami oraz działań edukacyjnych), f) plan wdrażania, monitorowania i weryfikacji PGN, g) mierniki realizacji celu, h) zapewnienie spójności z Założeniami do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe oraz programem ochrony środowiska. Plan w swojej strukturze ma zawierać wymagane elementy, w szczególności cele, diagnozę stanu obecnego, wskazanie obszarówproblemowych, zasobów organizacyjnych i finansowych, określenie koniecznych do podjęcia działań, by uzyskać efekt ekologiczny, który będzie monitorowany za pomocą przyjętychwskaźników: poziomu redukcji emisji CO2 w stosunku do lat poprzednich, poziomu redukcji zużycia energii finalnej w stosunku do przyjętego roku bazowego, udział zużytej energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych. Struktura PGN 1. Streszczenie sporządzone w języku niespecjalistycznym. 2. Ogólna strategia zawierająca: cele strategiczne i szczegółowe, charakterystyka stanu istniejącego, identyfikacja obszarów problemowych, aspekty organizacyjne i finansowe niezbędne do realizacji (struktury organizacyjne, zasoby ludzkie, zaangażowane strony, budżet, źródła finansowania inwestycji, środki finansowe na monitoring i ocenę) 3. Wyniki bazowej inwentaryzacji emisji dwutlenku węgla. 4. Działania/zadania i środki zaplanowane na cały okres objęty planem (opis, podmioty odpowiedzialne za realizację, harmonogram, koszty, wskaźniki); - długoterminowa strategia, cele i zobowiązania, - krótko, średnioterminowe działania/zadania. 5. Wskaźniki monitorowania: - poziom redukcji emisji CO2 w stosunku do lat poprzednich, - poziom redukcji zużycia energii finalnej w stosunku do przyjętego roku bazowego, - udział zużytej energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych, - proponowane monitorowanie wskaźników w oparciu o metodologię opracowana przez Wspólne Centrum Badawcze (JRC) Komisji Europejskiej we współpracy z Dyrekcją Generalną ds. Energii (DG ENER) i Biurem Porozumienia Burmistrzów, zawartą w Poradniku Jak opracować plan działań na rzecz zrównoważonej energii (SEAP)? Działania przewidziane w planie zostaną zaplanowane z uwzględnieniem analizy kosztów i korzyści - zostanie wskazany optymalny wariant realizacji działań uwzględniający korzyści środowiskowe, ekonomiczne i społeczne. Działania będą opierały się na już istniejących planach i strategiach. W PGN znajdą się zarówno działania już przewidziane w funkcjonujących w gminie dokumentach, jak tez nowe propozycje, które powstaną na podstawie analizy stanu obecnego gminy oraz na podstawie analiz warsztatowych prowadzonych z udziałem przedstawicieli gminy i wybranych interesariuszy PGN. PGN powinien być opracowany w sposób kompleksowy z uwzględnieniem następujących obszarów: a) zużycie energii w budynkach, instalacjach (budynki i urządzenia komunalne, budynki i urządzenia usługowe niekomunalne, budynki mieszkalne, oświetlenie uliczne; zakłady przemysłowe poza EU ETS (unijnym systemem handlu uprawnieniami do emisji), dystrybucja ciepła, b) zużycie energii w transporcie (transport publiczny, tabor gminny, transport prywatny i komercyjny, transport szynowy), w tym poprzez wdrażanie systemów organizacji ruchu, c) gospodarka odpadami - w zakresie emisji nie związanej ze zużyciem energii (CH4 ze składowisk), d) produkcja energii - zakłady, instalacje do produkcji energii elektrycznej, ciepła i chłodu, z wyłączeniem instalacji objętej EU ETS, emisja punktowa, emisja komunikacyjna, emisja niska (priorytetowa), e) zadanie nieinwestycyje, takie jak planowanie miejskie, zamówienia publiczne, strategia komunikacyjna, promowanie gospodarki niskoemisyjnej, etc. W trakcie opracowania powinni być zaangażowani pracownicy Urzędu Miasta Piły związani z zakresem planu (gospodarka komunalna, ochrona środowiska, planowanie przestrzenne, transport). Oprócz pracowników w opracowanie planu powinni zostać zaangażowani inni kluczowi interesariusze (np: przedsiębiorstwa energetyczne, organizacje pozarządowe, szkoły, itp). W ramach opracowania PGN zostanie sporządzony projekt dokumentu, który powinien być poddany konsultacjom społecznym i procedurze strategicznej oceny oddziaływania na środowisko (SOOŚ). Po przeprowadzeniu konsultacji i SOOŚ projekt dokumentu jest uzupełniany o zgłoszone uwagi i wnioski, które zostaną uznane za zasadne. Gotowy dokument (po zakończeniu konsultacji i SOOŚ) powinien być przyjęty przez Radę Miasta. Wykonawca przygotuje odpowiednie dokumenty (uchwała + PGN) i przedstawi je na Komisjach Rady Miasta oraz sesji Rady Miasta w celu zatwierdzenia opracowanych dokumentów. Wykonawca PGN powinien przewidzieć: 1. Horyzont czasowy opracowania - na lata 2015 - 2020. 2. Obowiązek uczestniczenia w komisjach Rady Miasta Piły oraz sesji Rady Miasta, której porządek obrad obejmować będzie głosowanie nad projektem uchwały dotyczącej przyjęcie PGN, celem wyjaśnienia dodatkowych wątpliwości zgłoszonych przez radnych Rady Miasta do dnia 30 września 2015 roku. 3. Wykonanie i dostarczenie PGN oraz prognozy oddziaływania na środowisko w ilości 6 kompletów wydrukowanych i oprawionych wraz z częścią elektroniczną zapisaną na trwałym nośniku z możliwością kopiowania i drukowania jego dowolnych części. 4. Przeprowadzenie czynności proceduralnych - konsultacji społecznych projektu PGN, uzyskanie pozytywnej opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) i Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego (PWIS). PGN wraz z prognozą oddziaływania na środowisko (jeżeli będzie konieczna), wyłożenie PGN do publicznego wglądu, dokonanie analizy i przedstawienie propozycji ustosunkowania sie do wniesionych uwag i wniosków w czasie wyłożenia PGN do publicznego wglądu oraz procedury ich opiniowania. Ad.2 Stworzenie bazy danych. Obecnie miasto Piła nie posiada bazy danych emisji. Dlatego też w ramach przedmiotowwgo projektu Wykonawca stworzy odpowiednią bazę emisji dla miasta Piły. Baza ma być stworzona zgodnie z Wytycznymi Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW). Opracowana baza ma zawierać dane dotyczące zużycia energii i emisji gazów lub pyłów do powietrza na obszarze Gminy. W ramach tych działań Wykonawca wykona: - opracowanie inwentaryzacji bazowej, - opracowanie bazy w formacie arkusza kalkulacyjnego, - szczegółową inwentaryzację obiektów gminnych (rodzaj źródła ciepła, zużycia paliwa, zużycie energii cieplnej i elektrycznej, stan techniczny, powierzchnia) oraz oświetlenia ulicznego i publicznego, - ogólną inwentaryzację pozostałych źródeł emisji w układzie zgodnym z Wytycznymi Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (grupy źródeł: budynki gminne, budynki mieszkalne, budynki usługowe, oświetlenie publiczne, przemysł, transport publiczny, transport prywatny, gospodarka odpadami, lokalna produkcja energii) przy uwzględnieniu zużycia energii (elektryczna, cieplna, paliwa) oraz wielkości emisji gazów cieplarnianych (zbiorczo dla każdej grupy). Ad. 3. Szkolenia Planowane szkolenia mają na celu zaznajomienie pracowników Urzędu Miasta z tematami dotyczącymi tworzenia, realizacji i monitorowania Planu gospodarki niskoemisyjnej dla miasta, przedstawienie możliwych źródeł finansowania przedsięwzięć poprawiających efektywność energetyczną, a także specyfikę udzielania zamówień publicznych przy realizacji takich inwestycji. Planuje się przeprowadzenie dwóch szkoleń dla czterech pracowników Urzędu, które będą zaangażowane w tworzenie, a później realizację projektu. Na pierwszym ze szkoleń (1 dzień - około 4-5 godzin) pracownicy zostaną zaznajomieni z głównymi celami i możliwym zakresem opracowania i wdrażania Planu, co pozwoli na ich czynny udział przy realizacji projektu. Po stworzeniu PGN zostanie przeprowadzone drugie szkolenie (2- dniowe - około 12-15 h) dla pracowników Urzędu, przyjmujące formę warsztatu z obsługi, wykorzystania oraz późniejszej samodzielnej aktualizacji bazy danych zawierającej wyselekcjonowane i usystematyzowane informacje dotyczące gospodarki energetycznej w mieście oraz inwentaryzacji emisji gazów cieplarnianych. Na szkoleniu pracownicy zostaną również przygotowani do prawidłowego i efektywnego wdrożenia działań zarówno inwestycyjnych jak i nieinwestycyjnych wpisanych w PGN oraz sposób monitorowania postępów wdrażania. Z organizacją szkolenia związane jest przygotowanie zaproszenia, upowszechnienie informacji, przygotowanie materiałów informacyjnych dla uczestników szkolenia, przeprowadzenie szkolenia na wysokim poziomie merytorycznym. Planuje się indywidualne przeszkolenie pracownika/pracowników w zakresie problematyki związanej z tworzeniem, realizacją i monitorowaniem (procedury) planów gospodarki niskoemisyjnej. Terminy będą uzgodnione z Zamawiającym. Miejsce szkolenia winno być oznaczone informacją o unijnym dofinansowaniu. Ad. 4. Przygotowanie informacji i promocji 1. W celu informowania i promocji PGN oraz udziału dofinansowania POIiŚ w jego stworzeniu wykonawca powinien: a) Podjąć działania informacyjne dotyczące udziału unijnego współfinansowania w stworzeniu planu gospodarki niskoemisyjnej zgodnie z dokumentem pn. Zasady promocji projektów dla beneficjentów Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 http://www.pois.gov.pl/ZPFE/Documents/20120426_Zasady_promocji_benef_POIiS_ver2_0.pdf oraz Zasady stosowania znaku, budowania ciągu znaków oraz projektowania tablic i naklejek w promocji projektów Programu Infrastruktura i Środowisko. Szczegółowy opis emblematu Unii Europejskiej oraz liternictwo http://www.pois.gov.pl/ZPFE/Documents/20120426_Manual_POIS_UE_ver2_0.pdf b) Opracować i zamieścić informacje na stronie internetowej Urzędu Miasta Piły i na tablicy ogłoszeń oraz wykonać naklejki na drzwi i szafy. c) Upublicznić informacje o opracowaniu Planu m.in. w formie ulotek, broszur. Przyjmuje się minimalną liczbę ulotek informacyjnych o przystąpieniu do projektu i dofinansowaniu ze środków POIiŚ: format: A5, pełny kolor (administratorzy budynków, zarządcy wspólnot mieszkaniowych, spółdzielnie mieszkaniowe, osoby przychodzące do Urzędu); ilość: 500 szt. Przyjmuje się minimalną liczbę broszur przedstawiających zakres opracowywanego Planu: format: A4, pełny kolor (dla interesariuszy Planu oraz na organizowanych spotkaniach); ilość: 300 szt. Dystrybucja (spółdzielnie mieszkaniowe, wspólnoty, administratorzy, zakłady pracy i inne) oraz ekspozycja ulotek, broszur leżą po stronie Wykonawcy. d) Przeprowadzić dwa spotkania otwarte dla głównych emiterów, potencjalnych interesariuszy Planu oraz wszystkich zainteresowanych mieszkańców. Pierwsze spotkanie - po przystąpieniu do opracowywania bazy danych inwentaryzacyjnych. Drugie spotkanie - po zakończeniu tworzenia Planu. Spotkania te poza funkcją informacyjną, mają mieć na celu zachęcanie do przeprowadzenia przedsięwzięć związanych z ograniczeniem emisji zanieczyszczeń, poprawę efektywności energetycznej i wzrostem udziału energii z OZE, a tym samym czynnego udziału wszystkich podmiotów znajdujących się na obszarze gminy oraz indywidualnych mieszkańców we wdrażaniu PGN. Wybór miejsca, terminu oraz formy przeprowadzenia spotkań podlega uzgodnieniu z Zamawiającym. e) Wykonać tablicę informującą i pamiątkową o dofinansowaniu (do powieszenia w siedzibie Urzędu). Informacja i promocja projektu ma trwać przez cały okres realizacji projektu dofinansowanego ze środków NFOŚiGW i powinna być realizowana zgodnie z wytycznymi POIŚ dotyczącymi informacji i promocji dla projektów realizowanych z wykorzystaniem środków NFOŚiGW. Wykonawca przygotuje plan promocji (do zatwierdzenia przez Zamawiającego) i będzie go realizował przez cały okres realizacji umowy. Ad. 5. Aktualizacja do założeń do planu zaopatrzenie w ciepło, energię elektryczną i gaz. Gmina Piła posiada opracowany w 2000 roku Projekt założeń do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliw gazowych. W ramach przygotowania PGN Wykonawca zaktualizuje elementy ww. dokumentu pozwalające na jego uaktualnienie oraz zapewniające spójności pomiędzy oba dokumentami. Ad. 6. Przeprowadzenie Strategicznej oceny oddziaływania na środowisko (jako element warunkowy, uzależniony od uzgodnienia ze stosownymi organami). I. W przypadku uzyskania zgody na odstąpienie od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dla PGN, Wykonawca odstępuje od czynności wynikających z ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. W przypadku uzgodnienia odstąpienia od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko Wykonawca nie sporządza Prognozy oddziaływania na środowisko dokumentu Plan gospodarki niskoemisyjnej dla Gminy Piła II. W przypadku uzgodnienia konieczności przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko oraz jej zakresu Wykonawca sporządza Prognozę oddziaływania na środowisko dokumentu Plan gospodarki niskoemisyjnej dla Gminy Piła, która powinna zawierać informacje, o których mowa w art. 51 ust. 2 z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity: Dz. U. z 2013 r., poz. 1235 ze zmianami) W związku z powyższym ww. prognoza powinna w szczególności zawierać: - informacje o zawartości, głównych celach projektowanego PGN oraz jego powiązaniach z innymi dokumentami; - informacje o metodach zastosowanych przy sporządzaniu prognozy; - propozycje dotyczące przewidywanych metod analizy skutków realizacji postanowień projektowanego PGN oraz częstotliwości jej przeprowadzania; - informacje o możliwym transgranicznym oddziaływaniu na środowisko; - streszczenie sporządzone w języku niespecjalistycznym; 1. Określać, analizować i oceniać: a) istniejący stan środowiska oraz potencjalne zmiany tego stanu w przypadku braku realizacji projektowanego PGN; b) stan środowiska na obszarach objętych przewidywanym znaczącym oddziaływaniem; c) istniejące problemy ochrony środowiska istotne z punktu widzenia realizacji projektowanego PGN, w szczególności dotyczące obszarów podlegających ochronie na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody; d) cele ochrony środowiska ustanowione na szczeblu międzynarodowym, wspólnotowym i krajowym, istotne z punktu widzenia projektowanego PGN, oraz sposoby, w jakich te cele i inne problemy środowiska zostały uwzględnione podczas opracowywania PGN; e) przewidywane znaczące oddziaływania, w tym oddziaływania bezpośrednie, pośrednie, wtórne, skumulowane, krótkoterminowe, średnioterminowe i długoterminowe, stałe i chwilowe oraz pozytywne i negatywne, na cele i przedmiot ochrony obszaru Natura 2000 oraz integralność tego obszaru, a także na środowisko, a w szczególności na: różnorodność biologiczną, ludzi, zwierzęta, rośliny, wodę, powietrze, powierzchnię ziemi, krajobraz, klimat, zasoby naturalne, zabytki, dobra materialne z uwzględnieniem zależności między tymi elementami środowiska i między oddziaływaniami na te elementy; 2. Przedstawiać: a) rozwiązania mające na celu zapobieganie, ograniczanie lub kompensację przyrodniczą negatywnych oddziaływań na środowisko, mogących być rezultatem realizacji projektowanego PGN, w szczególności na cele i przedmiot ochrony obszaru Natura 2000 oraz integralność tego obszaru, b) biorąc pod uwagę cele i geograficzny zasięg PGN oraz cele i przedmiot ochrony obszaru Natura 2000 oraz integralność tego obszaru c) rozwiązania alternatywne do rozwiązań zawartych w projektowanym dokumencie wraz z uzasadnieniem ich wyboru oraz opis metod dokonania oceny prowadzącej do tego wyboru albo wyjaśnienie braku rozwiązań alternatywnych, w tym wskazania napotkanych trudności wynikających z niedostatków techniki lub luk we współczesnej wiedzy. 3. Przeprowadzić czynności proceduralne - konsultacje społeczne, uzgodnienia i opinie RDOŚ i PWIS, analizę uwag i propozycji, sporządzenie podsumowania SOOŚ. Wykonawca zobowiązany jest do: 1. Przygotowania przyjętej wersji Planu w formie prezentacji multimedialnej Microsoft PowerPoint lub innej równoważnej możliwej do odtworzenia w systemie informatycznym Zamawiającego w celu zaprezentowania jej na sesji Rady Miasta Piły. 2. Uczestnictwa w posiedzeniach Komisji Gospodarki Miejskiej, których porządek obrad obejmować będzie projekt uchwały Rady Miasta Piły dotyczący PGN, oraz do prezentacji PGN na tych posiedzeniach w formie streszczenia w języku niespecjalistycznym, z uzasadnieniem kierunków wskazanych działań, przewidywanych efektów i kosztów oraz udzielenia wyjaśnień na temat opracowań członkom komisji. 3. Uczestnictwa w sesji Rady Miasta Piły, której porządek obrad obejmować będzie głosowanie nad projektem uchwały dotyczącej PGN, celem wyjaśniania dodatkowych wątpliwości zgłoszonych przez radnych Rady Miasta. Ustalenia dodatkowe. 1. Ilość opracowań. 1.1. PGN należy wykonać w następującej ilości egzemplarzy: w wersji papierowej - 6 egz. w wersji elektronicznej (płyta CD lub DVD w rozszerzeniu edytowalnym i PDF) - 3 egz. Wersja elektroniczna PGN winna być tożsama z opracowanym PGN. 1.2. Projekt Uchwały Rady Miasta w celu uchwalenia PGN wraz z uzasadnieniem (projekt uzgodniony z Zamawiającym) w 2 egz. w wersji papierowej + wersja elektroniczna. 1.3. Plan zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i gaz dla Gminy Piły: w wersji papierowej - 6 egz. w wersji elektronicznej (płyta CD lub DVD w rozszerzeniu edytowalnym i PDF) - 3 egz. 2. Obowiązki Wykonawcy. 2.1. Wykonawca zobowiązany jest do pisemnego uzgodnienia z Zamawiającym wstępnej fazy rozwiązań (projekt PGN) proponowanych do zapisania w PGN. 2.2. Wykonawca zapozna się z wytycznymi NFOŚiGW oraz przepisami prawa polskiego i UE w zakresie opracowywania i tworzenia PGN oraz złoży stosowne oświadczenie, że PGN został wykonany zgodnie z ww. Wytycznymi. 2.3. Wykonawca na każdym etapie opracowania dokumentów zobowiązany jest przekazywać do wiadomości Zamawiającego (niezwłocznie po ich przesłaniu do innych podmiotów) treść prowadzonej korespondencji. 2.4. Wykonawca zobowiązany jest do uzgodnienia opracowywanych dokumentów ze wszystkimi niezbędnymi instytucjami wymaganymi przez wytyczne NFOŚiGW, przepisy prawa polskiego i UE oraz z Zamawiającym. 2.5. Wykonawca zobowiązany jest do ścisłej i stałej współpracy przy tworzeniu dokumentów z Zespołem Projektowym ds. opracowania i wdrażania Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Piły powołanym przez Prezydenta Miasta Piły. 2.6. Wykonawca zobowiązany jest do przedstawienia opracowanych dokumentów PGN i Planu zaopatrzenia miasta w ciepło, energię elektryczną i gaz na Komisjach Rady Miasta jak i na Sesji Rady Miasta w celu ich uchwalenia..
II.1.6) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 90.73.13.00-3, 71.31.30.00-5, 71.00.00.00-8.
II.1.7) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: nie.
II.1.8) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: nie.
II.2) CZAS TRWANIA ZAMÓWIENIA LUB TERMIN WYKONANIA: Zakończenie: 30.08.2015.
SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM
III.1) WADIUM
Informacja na temat wadium: Wykonawca przystępujący do postępowania nie jest zobowiązany wnieść wadium
III.2) ZALICZKI
III.3) WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ OPIS SPOSOBU DOKONYWANIA OCENY SPEŁNIANIA TYCH WARUNKÓW
III. 3.1) Uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli przepisy prawa nakładają obowiązek ich posiadania
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku
Zamawiający nie stawia szczegółowych wymagań w zakresie spełniania tego warunku. Wykonawca potwierdza spełnianie warunku poprzez złożenie oświadczenia (wzór załącznik nr 2 do SIWZ).
III.3.2) Wiedza i doświadczenie
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku
Warunek zostanie spełniony, jeżeli Wykonawca wykaże, że w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie wykonał co najmniej: a) dwa dokumenty strategiczne dla gmin lub miast, o charakterze podobnym do usług objętych przedmiotem zamówienia. Uwaga: Za usługę podobną Zamawiający uzna: Plan działań na rzecz zrównoważonej energii (SEAP) Program zwiększenia efektywności energetycznej i wykorzystania odnawialnych źródeł energii Projekt założeń do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe Program Ograniczania Niskiej Emisji Program Efektywności Energetycznej Opracowanie geoinwentaryzacyjne Inwentaryzacja mienia publicznego wraz z audytem elektrycznym - energetycznym i badaniem emisyjności o wartości brutto co najmniej 40.000,00 zł Projekt geoinformatyczny. b) jedną usługę polegającą na opracowaniu prognozy oddziaływania na środowisko dla dokumentu pn: - Plan gospodarki niskoemisyjnej lub - Plan działań na rzecz zrównoważonej energii (SEAP) lub - Program zwiększania efektywności energetycznej i wykorzystania odnawialnych źródeł energii lub - Projekt - Plan zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe lub - Program Ograniczania Niskiej Emisji. Warunek posiadania wiedzy i doświadczenia dla podmiotów występujących wspólnie będzie oceniany łącznie dla wszystkich podmiotów.
III.3.3) Potencjał techniczny
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku
Zamawiający nie stawia szczegółowych wymagań w zakresie spełniania tego warunku. Wykonawca potwierdza spełnianie warunku poprzez złożenie oświadczenia (wzór załącznik nr 2 do SIWZ).
III.3.4) Osoby zdolne do wykonania zamówienia
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku
Zamawiający nie stawia szczegółowych wymagań w zakresie spełniania tego warunku. Wykonawca potwierdza spełnianie warunku poprzez złożenie oświadczenia (wzór załącznik nr 2 do SIWZ).
III.3.5) Sytuacja ekonomiczna i finansowa
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku
Zamawiający nie stawia szczegółowych wymagań w zakresie spełniania tego warunku. Wykonawca potwierdza spełnianie warunku poprzez złożenie oświadczenia (wzór załącznik nr 2 do SIWZ).
III.4) INFORMACJA O OŚWIADCZENIACH LUB DOKUMENTACH, JAKIE MAJĄ DOSTARCZYĆ WYKONAWCY W CELU POTWIERDZENIA SPEŁNIANIA WARUNKÓW UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ NIEPODLEGANIA WYKLUCZENIU NA PODSTAWIE ART. 24 UST. 1 USTAWY
III.4.1) W zakresie wykazania spełniania przez wykonawcę warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, oprócz oświadczenia o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu należy przedłożyć:
III.4.2) W zakresie potwierdzenia niepodlegania wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy, należy przedłożyć:
III.4.3) Dokumenty podmiotów zagranicznych
Jeżeli wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przedkłada:
III.4.3.1) dokument wystawiony w kraju, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania potwierdzający, że:
III.4.4) Dokumenty dotyczące przynależności do tej samej grupy kapitałowej
III.6) INNE DOKUMENTY
Inne dokumenty niewymienione w pkt III.4) albo w pkt III.5)
1) Formularz ofertowy wypełniony zgodnie z wzorem stanowiącym załącznik nr 1 do SIWZ 2) Pełnomocnictwo do reprezentowania w postępowaniu, w szczególności w przypadku podmiotów występujących wspólnie - (jeżeli dotyczy) przygotowane zgodnie z zapisami SIWZ.
SEKCJA IV: PROCEDURA
IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA
IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony.
IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT
IV.2.1) Kryteria oceny ofert: cena oraz inne kryteria związane z przedmiotem zamówienia:
IV.3) ZMIANA UMOWY
przewiduje się istotne zmiany postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy:
Dopuszczalne zmiany postanowień umowy oraz określenie warunków zmian
1. Zamawiający przewiduje możliwość dokonywania zmian postanowień zawartej umowy, jeżeli zmiany te są korzystne dla Zamawiającego lub konieczność wprowadzenia tych zmian wynika z okoliczności, których nie można było przewidzieć w chwili zawarcia umowy. Zmiany umowy mogą dotyczyć w szczególności: 1) Zmiany terminu realizacji umowy, gdy nie można było tego przewidzieć w chwili podpisania umowy oraz w przypadku wystąpienia okoliczności niezależnych od Wykonawcy w szczególności: a) zmiany w umowie o dofinansowanie, w przypadku zmiany harmonogramu terminowego przedmiotowego opracowania Plan gospodarki niskoemisyjnej dla Gminy Piła w szczególności przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Ministerstwo Gospodarki, b) konieczności wprowadzenia do opracowania Plan gospodarki niskoemisyjnej dla Gminy Piła uwag i sugestii przekazanych przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Ministerstwo Gospodarki w ramach umowy o dofinansowanie, c) w przypadku stwierdzenia braku konieczności przez decyzyjne organy opracowania prognozy oddziaływania na środowisko oraz udziału Wykonawcy w strategicznej ocenie oddziaływania na środowisko. d) zmiany przepisów związanych z przedmiotem umowy; e) trudności obiektywne związane z pozyskiwaniem materiałów wyjściowych do projektu. Zmiana terminu realizacji umowy nastąpi w formie aneksu do umowy. 2) Zmiany do umowy następują na pisemny wniosek jednej ze Stron wraz z uzasadnieniem konieczności wprowadzenia tych zmian. Przewidzane powyżej okoliczności stanowiące podstawę zmian do umowy, stanowią uprawnienie Zamawiającego nie zaś jego obowiązek wprowadzenia takich zmian.
IV.4) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE
IV.4.1) Adres strony internetowej, na której jest dostępna specyfikacja istotnych warunków zamówienia: www.bip.um.pila.pl
Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem: www.bip.um.pila.pl.
IV.4.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert: 18.02.2015 godzina 09:00, miejsce: siedziba Zamawiającego Pl. Staszica 10, 64-920 Piła w pok. Nr 134, piętro I - Kancelaria Główna.
IV.4.5) Termin związania ofertą: okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert).
IV.4.16) Informacje dodatkowe, w tym dotyczące finansowania projektu/programu ze środków Unii Europejskiej: Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007 - 2013.
IV.4.17) Czy przewiduje się unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia, w przypadku nieprzyznania środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), które miały być przeznaczone na sfinansowanie całości lub części zamówienia: nie