Piła: ŚWIADCZENIE USŁUG EDUKACYJNYCH W RAMACH REALIZACJI PROJEKTU SYSTEMOWEGO NR POKL 09.01.02-30-181 łamane 12 pod nazwą Trampolina do sukcesu w klasach I-III SZKÓŁ PODSTAWOWYCH DLA KTÓRYCH ORGANEM PROWADZĄCYM JEST GMINA PIŁA.
Numer ogłoszenia: 26446 - 2013; data zamieszczenia: 18.01.2013
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - usługi

Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.

Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY

I. 1) NAZWA I ADRES: Gmina Piła , Pl. Staszica 10, 64-920 Piła, woj. wielkopolskie, tel. 067 2126210, faks 067 2123566.

I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Administracja samorządowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) OKREŚLENIE PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA

II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: ŚWIADCZENIE USŁUG EDUKACYJNYCH W RAMACH REALIZACJI PROJEKTU SYSTEMOWEGO NR POKL 09.01.02-30-181 łamane 12 pod nazwą Trampolina do sukcesu w klasach I-III SZKÓŁ PODSTAWOWYCH DLA KTÓRYCH ORGANEM PROWADZĄCYM JEST GMINA PIŁA..

II.1.2) Rodzaj zamówienia: usługi.

II.1.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia: Przedmiotem zamówienia są usługi edukacyjne obejmujące przeprowadzenie zajęć dydaktycznych w ramach projektu systemowego Trampolina do sukcesu w klasach I - III szkół podstawowych dla których organem prowadzącym jest Gmina Piła. Projekt jest realizowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - Priorytet IX - Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działanie 9.1 - Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty, Poddziałanie 9.1.2 - Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszenie różnic w jakości usług edukacyjnych. Celem głównym programu Trampolina do sukcesu jest wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów i zmniejszanie dysproporcji w ich osiągnięciach edukacyjnych oraz podniesienie jakości procesu kształcenia poprzez indywidualizację procesu nauczania w klasach I - III we wszystkich szkołach podstawowych funkcjonujących w Gminie Piła. Program w szczególności obejmuje: zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze oraz specjalistyczne służące wyrównywaniu dysproporcji edukacyjnych w trakcie procesu kształcenia z zakresu: trudności w pisaniu i czytaniu oraz nauk matematycznych, doradztwo i opiekę pedagogiczno - psychologiczną dla uczniów wykazujących problemy w zachowaniu i komunikacji z otoczeniem lub z innych przyczyn zagrożonych przedwczesnym wypadnięciem z systemu oświaty, zajęcia dla uczniów ukierunkowane na rozwój kompetencji kluczowych, ze szczególnym uwzględnieniem uzdolnień matematycznych, przyrodniczych, muzycznych, plastycznych, teatralnych, języków obcych, gimnastykę korekcyjną dla dzieci z wadami postawy, zajęcia logopedyczne dla dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy, zajęcia specjalistyczne dla dzieci niepełnosprawnych stymulacja polisensoryczna.  Cele szczegółowe: zmniejszenie liczby uczniów z wadami postawy, zmniejszenie liczby uczniów z zaburzeniami umiejętności szkolnych, podniesienie poziomu wiedzy i umiejętności uczniów w obszarze realizacji podstawy programowej    w edukacji polonistycznej, matematycznej i przyrodniczej, zmniejszenie skali występowania problemów związanych z zachowaniem się dzieci w szkole, korekcja wad postawy i wad wymowy, poprawa relacji międzyludzkich wśród uczestników projektu, poszerzenie oferty edukacyjnej dla uczniów zdolnych - zajęć umożliwiających rozwijanie zainteresowań i talentów.  W ramach tego projektu realizowane będą zadania skierowane do uczestników - uczniów klas I - III   w Szkole Podstawowej nr 1 im. Stanisława Staszica, Szkole Podstawowej nr 2 im. Olimpijczyków Polskich, Szkole Podstawowej nr 4 im. Mikołaja Kopernika, Szkole Podstawowej nr 5 im. Dzieci Polskich, Szkole Podstawowej nr 7 im. Adama Mickiewicza, Szkole Podstawowej Nr 12 z Oddziałami Integracyjnymi, Zespole Szkół nr 1 im. Jana Brzechwy, Zespole Szkół nr 2 im. Królowej Jadwigi, Zespole Szkół nr 3 im. Lotników Polskich.  W ramach projektu realizowane będą zadania z następującego zakresu: 1) zajęcia dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, w tym zagrożonych ryzykiem dysleksji - ogółem 900 godz., w tym: w SP1 - 30 godz. dla 5 dzieci; w SP2 - 150 godz. dla 25 dzieci; w SP4 - 60 godz. dla 10 dzieci; w SP5 - 60 godz. dla 7 dzieci; w SP7 - 60 godz. dla 10 dzieci; w SP12 - 60 godz. dla 16 dzieci; w ZS1 - 60 godz. dla 10 dzieci; w ZS2 - 240 godz. dla 40 dzieci; w ZS3 - 150 godz. dla 26 dzieci, 2) zajęcia dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych - ogółem 330 godz., w tym: w SP2 - 90 godz. dla 18 dzieci; w SP4 - 30 godz. dla 8 dzieci; w SP5 - 30 godz. dla 5 dzieci; w SP7 - 30 godz. dla 8 dzieci; w SP12 - 60 godz. dla 16 dzieci; w ZS1 - 30 godz. dla 6 dzieci; w ZS3 - 60 godz. dla 11 dzieci, 3) zajęcia logopedyczne dla dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy - ogółem 1350 godz., w tym: w SP1 - 120 godz. dla 16 dzieci; w SP2 - 180 godz. dla 24 dzieci; w SP4 - 180 godz. dla 24 dzieci; w SP5 - 150 godz. dla 20 dzieci; w SP7 - 60 godz. dla 8 dzieci; w SP12 - 270 godz. dla 35 dzieci; w ZS1 - 90 godz. dla 12 dzieci; w ZS2 - 120 godz. dla 16 dzieci; w ZS3 - 180 godz. dla 17 dzieci, 4) zajęcia dla dzieci z zaburzeniami komunikacji społecznej - ogółem 210 godz., w tym: w SP2 - 30 godz. dla 6 dzieci; w SP4 - 90 godz. dla 30 dzieci; w SP5 - 30 godz. dla 5 dzieci, w SP12 - 30 godz. dla 10 dzieci, w ZS2 - 30 godz. dla 5 dzieci, 5) zajęcia dla dzieci z wadami postawy - gimnastyka korekcyjna - ogółem 1080 godz., w tym: w SP1 - 120 godz. dla 32 dzieci; w SP2 - 180 godz. dla 48 dzieci; w SP4 - 30 godz. dla 8 dzieci, w SP5 - 60 godz. dla 20 dzieci, w SP7 - 120 godz. dla 32 dzieci, w SP12 - 210 godz. dla 56 dzieci, w ZS1 - 60 godz. dla 14 dzieci, w ZS2 150 godz. dla 40 dzieci, w ZS3 - 150 godz. dla 35 dzieci, 6) zajęcia dla dzieci szczególnie uzdolnionych matematycznie - ogółem 450 godz., w tym: w SP1 - 60 godz. dla 16 dzieci; w SP2 - 60 godz. dla 10 dzieci; w SP4 - 60 godz. dla 16 dzieci; w SP7 - 30 godz. dla 8 dzieci; w SP12 - 90 godz. dla 24 dzieci; w ZS1 - 60 godz. dla 14 dzieci; w ZS2 90 godz. dla 24 dzieci, 7) zajęcia dla dzieci szczególnie uzdolnionych przyrodniczo - ogółem 300 godz., w tym: w SP1 - 30 godz. dla 8 dzieci; w SP2 - 60 godz. dla 10 dzieci; w SP4 - 30 godz. dla 8 dzieci; w SP5 - 30 godz. dla 6 dzieci; w SP7 - 60 godz. dla 16 dzieci; w SP12 - 90 godz. dla 23 dzieci, 8) zajęcia dla dzieci szczególnie uzdolnionych muzycznie i tanecznie - ogółem 60 godz., w tym: W SP1 60 godz. dla 16 dzieci, 9) zajęcia dla dzieci szczególnie uzdolnionych muzycznie - ogółem 300 godz., w tym: w SP2 - 60 godz. dla 16 dzieci; w SP4 - 60 godz. dla 16 dzieci; w SP12 - 90 godz. dla 20 dzieci; w ZS1 - 60 godz. dla 14 dzieci; w ZS2 30 godz. dla 8 dzieci, 10) zajęcia dla dzieci szczególnie uzdolnionych plastycznie - ogółem 510 godz., w tym: w SP1 - 60 godz. dla 16 dzieci; w SP2 - 60 godz. dla 16 dzieci; w SP4 - 90 godz. dla 24 dzieci; w SP5 - 30 godz. dla 6 dzieci; w SP7 - 30 godz. dla 8 dzieci; w SP12 - 60 godz. dla 11 dzieci; w ZS1 - 90 godz. dla 18 dzieci; w ZS2 - 90 godz. dla 24 dzieci, 11) zajęcia teatralne dla dzieci uzdolnionych - ogółem 120 godz., w tym: w SP1 - 60 godz. dla 16 dzieci; w SP4 - 60 godz. dla 16 dzieci, 12) zajęcia rozwijające uzdolnienia sportowe dzieci - ogółem 180 godz., w tym: SP1 - 120 godz. dla 32 dzieci; w SP5 - 60 godz. dla 12 dzieci, 13) zajęcia dla dzieci uzdolnionych manualnie - origami - ogółem 30 godz., w tym: SP2 - 30 godz. dla 8 dzieci, 14) zajęcia dla dzieci szczególnie uzdolnionych językowo - ogółem 60 godz., w tym: w SP4 - 60 godz. dla 16 dzieci, 15) zajęcia informatyczne dla dzieci zdolnych - ogółem 30 godz., w tym: w SP4 - 30 godz. dla 8 dzieci, 16) zajęcia dla dzieci niepełnosprawnych - stymulacja polisensoryczna - ogółem 60 godz., w tym: w SP12 - 60 godz. dla 8 dzieci, 17) zajęcia dla dzieci szczególnych uzdolnionych polonistycznie i środowiskowo - ogółem 90 godz., w tym: w ZS2 - 90 godz. dla 24 dzieci, 18) zajęcia wyrównawcze z języka angielskiego - ogółem 90 godz., w tym: w ZS2 - 90 godz. dla 24 dzieci. Jednostka godzina w SIWZ używana jest w rozumieniu 1 godziny zegarowej, tj. 60 minut w odniesieniu do zajęć specjalistycznych: a) zajęć dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, w tym zagrożonych ryzykiem dysleksji, b) zajęć logopedycznych dla dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy, c) zajęć dla dzieci z zaburzeniami komunikacji społecznej, d) zajęć dla dzieci z wadami postawy - gimnastyka korekcyjna, e) zajęcia dla dzieci niepełnosprawnych - stymulacja polisensoryczna. Dla pozostałych zajęć jednostka godzina w harmonogramie używana jest w rozumieniu 1 godziny lekcyjnej, tj. 45 minut. Rozpoczęcie wyżej wymienionych zajęć przewidziane jest od dnia podpisania umowy do dnia 28 czerwca 2013 r. w wymiarze 30 godzin zajęć dla grupy, w układzie: luty 2013 r. 6 godzin zajęć dla grupy, marzec 2013 r. 7 godzin zajęć dla grupy, kwiecień 2013 r. 6 godzin zajęć dla grupy, maj 2013 r. 6 godzin zajęć dla grupy, czerwiec 2013 r. 5 godzin zajęć dla grupy. W ramach projektu przewidziano realizację 6150 godzin zajęć dla 1294 uczestników projektu podzielonych na 205 grup. W ramach uzgodnień w zakresie tworzenia harmonogramu realizacji zajęć Wykonawca powinien przestrzegać ponadto następujących zasad: 1) zajęcia mogą sie odbywać w dniach od poniedziałku do soboty, 2) zajęcia nie będą sie odbywać w niedziele, 3) ustalenie konkretnych dni oraz godzin zajęć w poszczególnych grupach powinno następować z uwzględnieniem planu lekcji uczniów wchodzących w skład grupy tak, aby nie pokrywały się one z godzinami lekcji uczniów w danym dniu, 4) zajęcia nie powinny odbywać się wcześniej aniżeli przed godzina 8.00, ani też później aniżeli po godzinie 19.00. 2. Obowiązki Wykonawcy: Do obowiązków prowadzących zajęcia w ramach projektu systemowego Trampolina do sukcesu w klasach I - III szkół podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Gmina Piła będzie należeć: 1) opracowanie na podstawie udostępnionych wyników badań i analiz potrzeb indywidualnych uczestników projektu (diagnoz) z danej szkoły podstawowej programu i planu pracy dla poszczególnych zajęć pozalekcyjnych dla danej grupy uczestników projektu zwanych dalej Programem pracy, i przedstawienie ich do akceptacji dyrektorowi danej szkoły, 2) opracowanie szczegółowych planów zajęć grup uczniów danej szkoły podstawowej na podstawie informacji zawartych w załącznikach nr 8.1 - 8.9 do SIWZ -Harmonogramy realizacji zajęć projektu Trampolina do sukcesu, 3) prowadzenie zajęć (według harmonogramu oraz przewidzianej liczby godzin zajęć) przez osoby posiadające kwalifikacje wymagane do nauczania danej grupy tematycznej, zgodnie z zakresem projektu wynikającym z opisu przedmiotu zamówienia w SIWZ i w myśl sporządzonego przez siebie Programu pracy zaakceptowanego przez Zleceniodawcę na zasadach określonych w pkt.1, 4) dokumentowanie na bieżąco prowadzonych przez realizatorów zajęć pozalekcyjnych w postaci Kart czasu pracy oraz dzienników zajęć w celu bieżącego monitorowania obecności Beneficjentów Ostatecznych na prowadzonych zajęciach. Wszelkie nieobecności uczestników Projektu na zajęciach muszą być pisemnie usprawiedliwione przez rodziców i dołączone do dokumentacji, 5) prawidłowe i systematyczne prowadzenie dokumentacji projektu oraz przekazywanie, co najmniej raz w miesiącu, informacji w formie elektronicznej i papierowej dyrektorowi szkoły,    w której realizowany jest Projekt oraz koordynatorowi Projektu o stanie realizacji planu zajęć, w tym liczby zrealizowanych godzin, a także powiadamianie o innych istotnych zdarzeniach, które wystąpiły podczas realizacji Projektu, 6) wspomaganie promocji i ewaluacji Projektu - informowanie o współfinansowaniu Projektu ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz współpraca z koordynatorem Projektu     i szkolnymi opiekunami merytorycznymi w mierzeniu postępów uczniów w zakresie rezultatów Projektu, 7) dokonywanie ewaluacji pracy dla zajęć pozalekcyjnych oraz dokonywanie ewaluacji osiągnięć rozwojowych uczniów (Beneficjentów Ostatecznych) pod kątem rozwoju postaw, umiejętności i poziomu wiedzy, w tym w zakresie rezultatów wskazanych w projekcie, 8) opracowanie dokumentu podsumowującego realizację projektu z uwzględnieniem opisu wykonania zaplanowanych rezultatów i produktów projektu, tj.: a) twardych rezultatów projektu w postaci: objęcia 1294 uczniów (100% uczniów ze szkół objętych projektem, dla których organem prowadzącym jest Gmina Piła, w tym 49,61procent chłopców oraz 50,39 procent dziewcząt) zajęciami wyrównawczymi oraz rozwijającymi ich zainteresowania, ograniczenia u 149 uczniów problemów związanych z nauką czytania i pisania, wyrównania wiedzy u 72 uczniów z zaburzeniami w zdobywaniu umiejętności matematycznych, wyeliminowanie lub zmniejszenie problemu zaburzeń mowy u 172 dzieci, wyeliminowanie kłopotów w komunikacji z otoczeniem u 56 uczniów, korekty wad postawy u 285 uczniów, wyrównanie wiedzy z zakresu języka angielskiego u 24 uczniów, objęcie 8 uczniów niepełnosprawnych zajęciami terapeutycznymi, rozwoju zdolności: matematycznych u 112 dzieci, przyrodniczych u 71 dzieci, muzyczno-tanecznych u 16 dzieci, muzycznych u 74 dzieci, plastycznych u 123 dzieci, teatralnych u 32 dzieci, sportowych u 44 dzieci, manualnych u 8 dzieci, językowych u 16 dzieci, informatycznych u 8 dzieci, polonistyczno- środowiskowych u 24 dzieci. b) miękkich rezultatów projektu w postaci: poszerzenia wiedzy i umiejętności u 100procent uczniów biorących udział w zajęciach, rozwoju zainteresowań i zdolności u 100 procent uczniów biorących udział w zajęciach, wzrostu aspiracji u 100 procent uczestników projektu, poprawy zdolności w zakresie funkcjonowania w społeczeństwie u 100 procent uczestników projektu, ograniczenia deficytów rozwojowych u 100 procent uczestników zajęć, wzrostu umiejętności współpracy w zespole, samooceny oraz motywacji u biorących udział w projekcie uczniów, c) pozostałych produktów w postaci: przeprowadzenia zajęć w zakresie likwidacji braków u dzieci z zakresu: umiejętności pisania i czytania, matematycznych, językowych oraz korekta zaburzeń: wad wymowy, postawy, komunikacji z otoczeniem, zaburzeń u dzieci niepełnosprawnych w łącznym wymiarze 4020 godzin, co stanowi 65,37 procent ogółu godzin projektu, przeprowadzenie zajęć rozwijających talenty i uzdolnienia dzieci z różnych dziedzin: matematycznej, przyrodniczej, muzyczno-tanecznych, muzycznych, plastycznych, teatralnych, sportowych, manualnych, językowych, informatycznych, polonistyczno-środowiskowych w łącznym wymiarze 2130 godzin, co stanowi 34,63 procent ogółu godzin projektu. 9) ponoszenie odpowiedzialności materialnej za powierzone mienie, 10) zobowiązanie do przestrzegania regulaminu szkoły i pracowni, w której prowadzone będą zajęcia, 11) decydowanie o doborze metod i środków dydaktycznych w prowadzeniu zajęć ze szczególnym stosowaniem aktywizujących metod nauczania z naciskiem na umiejętność wykorzystania wiedzy w praktyce, 12) przestrzeganie przepisów o ochronie danych osobowych w stosunku do wszystkich uczestników Projektu, 13) przekazanie wykazu osób, które będą przetwarzać dane osobowe Beneficjentów Ostatecznych Projektu (BOP) w celu uzyskania upoważnienia od Prezydenta Miasta Piły do przetwarzania danych osobowych oraz wpisu do ewidencji osób upoważnionych do przetwarzania danych osobowych (Realizatorów Projektu) w związku z realizacją Projektu, 14) przestrzeganie zasad zawartych w wytycznych dotyczących oznaczania projektów systemowych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, które zamieszczone są na stronie internetowej Instytucji Pośredniczącej: www.efs.wup.poznan.pl, 15) przygotowanie materiałów dydaktycznych dla uczestników zajęć. Szczegółowe informacje o terminach prowadzenia zajęć z podziałem na grupy BOP w danej szkole zawarte są w załącznikach 8.1 - 8.9 do SIWZ - Harmonogramy realizacji zajęć projektu Trampolina do sukcesu..

II.1.4) Czy przewiduje się udzielenie zamówień uzupełniających: nie.

II.1.5) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 80.00.00.00-4.

II.1.6) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: nie.

II.1.7) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: nie.


II.2) CZAS TRWANIA ZAMÓWIENIA LUB TERMIN WYKONANIA: Zakończenie: 28.06.2013.

SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM

III.1) WADIUM

Informacja na temat wadium: Zamawiający nie wymaga wniesienia wadium

III.2) ZALICZKI

III.3) WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ OPIS SPOSOBU DOKONYWANIA OCENY SPEŁNIANIA TYCH WARUNKÓW

III.4) INFORMACJA O OŚWIADCZENIACH LUB DOKUMENTACH, JAKIE MAJĄ DOSTARCZYĆ WYKONAWCY W CELU POTWIERDZENIA SPEŁNIANIA WARUNKÓW UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ NIEPODLEGANIA WYKLUCZENIU NA PODSTAWIE ART. 24 UST. 1 USTAWY

III.6) INNE DOKUMENTY

Inne dokumenty niewymienione w pkt III.4) albo w pkt III.5)

a) Pełnomocnictwo do reprezentowania w postępowaniu, ( w przypadku podmiotów występujących wspólnie) - przygotowane zgodnie z zapisami części VII pkt. 4 SIWZ. b) parafowane projekty umów - załącznik nr 7.1 - 7.9 do SIWZ

III.7) Czy ogranicza się możliwość ubiegania się o zamówienie publiczne tylko dla wykonawców, u których ponad 50 % pracowników stanowią osoby niepełnosprawne: nie

SEKCJA IV: PROCEDURA

IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA

IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony.

IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT

IV.2.1) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.

IV.2.2) Czy przeprowadzona będzie aukcja elektroniczna: nie.

IV.3) ZMIANA UMOWY

Czy przewiduje się istotne zmiany postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy: tak

Dopuszczalne zmiany postanowień umowy oraz określenie warunków zmian

Dopuszczalne zmiany postanowień umowy oraz określenie warunków zmian postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy w przypadku: 1) jeżeli wystąpiły okołfcznośd, których przy dotożeniu należytej staranności strony na dzień podpisania umowy przewidzleć nie mogły, a wynikają one ze zmian przepisów prawa, które nastąpiły w czasie realizacji zamówienia; 2) zmiany terminów realizacji zamówienia zgodnie ze zmianami w umowie o dofinansowanie, w szczególności w przypadku zmiany harmonogramu terminowego realizacji przedmiotowego projektu bez prawa do dodatkowego wynagrodzenia; 3) konieczności przedłużenia lub skrócenia godzin rozpoczęcia i zakończenia poszczególnych zajęć w ramach projektu. 4) nieprzewidzianych zdarzeń losowych.

IV.4) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE

IV.4.1) Adres strony internetowej, na której jest dostępna specyfikacja istotnych warunków zamówienia: www.pila.pl
Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem: www.pila.pl.

IV.4.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert: 28.01.2013 godzina 09:00, miejsce: siedziba Zamawiającego pok. 134 pietro I - Kancelaria Główna.

IV.4.5) Termin związania ofertą: okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert).

IV.4.16) Informacje dodatkowe, w tym dotyczące finansowania projektu/programu ze środków Unii Europejskiej: Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

IV.4.17) Czy przewiduje się unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia, w przypadku nieprzyznania środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), które miały być przeznaczone na sfinansowanie całości lub części zamówienia: tak